Hjälp med regler för 13 åring !

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fick lite panik såhär i sista sekund... Vi kanske får en placering ganska snart , en 13 åring. En ganska stökig sådan tydligen... Vi har aldrig haft någon plac. i den åldern & skulle helt enkelt behöva lite tips på regler... Vi har dock en egen bio på 13 år, men det är nog lååångt ifrån samma skrot & korn !
Vår bio är tex. alltid hemma på kvällstid, så vi har verkligen inte ens funderat på vilka tider man ger en nybliven tonåring ! :oops:
Denna plac. har problem i form av äldre umgänge, droger, alkohol & rökning mm. Har fått klara sig mer eller mindre själv hemma hos biosarna. Kan tänka mig att reglerna måste vara strikta redan från början där ! Snälla ni duktiga & vana familjehemsföräldrar, ge mig massa bra tips :bow
 
Hej....
Så svårt att ge råd i en sådan situation. Då vi tidigar haft något liknande så har vi varit tydliga med vissa saker skall skötas innan man tänker på nöje och kompisar.
Alltid äta hemma på fasta tider, får inte utebli utan information.
Skolarbete skall vara klart innan man går ut.
Då det är skola dagen efter så skall dom vara hemma ca 20:30 och senast 21.
Dom skall vara på sitt rum efter kl 21:30 och släcka kl 22.
Mobiltelefonen skall alltid läggas ifrån kl 21 på laddning i köket. Viktigt att ungdomarna inte blir störda under natten, vi kopplar även bort internet kl 21.
Gäller att dom får en bra nattsömn.
Tidigar då vi har haft ungdomar som alltid varit ute så har vi haft en regel med 2 hemma kvällar i veckan. Och det skall vara fasta kvällar så att man kan planera något kul tillsammans,
Till en början har dom gnällt men efter hand har dom tyckt det varit skönt att vi har bestäm och haft dessa regler.
Idag har vi en 15 åring som sköter sig till max och gillar inte att vara ute så ofta. H*n kommer alltid upp i tid på morgonen utan att strula så om h*n tittar på en film till kl 2230 så säger vi inget. Detta är fritt med ansvar i den åldern om dom sköter skolan och kan komma upp i tid på morgonen.
Jag tycker att det är viktigt att man bryter deras dåliga mönster och att dom känner att någon bryr sig.

Lycka till
 
Hm..Det som är lite krångligt där vi bor är att man måste åka buss för att ta sig ngnstans...
Antingen är man hemma vid 19 eller 20.30..
Jag kände lite spontant att 20.30 var lite sent för en strulig tonåring, men jag kanske har fel där..
Jaja, vi får väl börja med skärpta regler och isf släppa på dem senare :smirk:
 
Grattis till ett spännande uppdrag.....Vår äldsta placering kom när hon var 8.....och min styvdotter kom själv rusande hals över huvud när hon var 15 så jag har ju ingen direkt egen precis likadan erfarenhet.Men om jag slår i hop båda mina erfarenheter så har jag förstås tankar och man kan ju få önska!!!!

Att man verkligen får " :angel: " MED sig på resan och på nåt sätt får stanna upp,backa bandet och börja från noll!

Alltså.....Man satsar ALLT på hemma och familjen!Och att lära känna varandra.....att få igång nån sorts "familjekänsla","hemkänsla" och anknytningsprocess.....(Visst, skolan hör också hit...)......Att man kan hitta saker att göra gemensamt!

Gissningsvis är det ju just detta som :angel: har stor brist på....Det gäller ju att vända på hela pannkakan!

Jodå....mycket lättare sagt än gjort.....MEN man kan ju jobba MOT det här och sen när man hittat rätt börja släppa igen.....

Det viktiga är ju att :angel: förstår och kan ta till sig hur man tänker.....Att detta är en bra chans,att man som vuxen förstår hur svårt det är och att man ju finns till för att hjälpa :angel: att hitta rätt....
Tror ju inte att man kan pressa fram svar eller beteenden...MEN man kan allmänt råda och låta :angel: sova på saken......

Några exempel:
Min styvdotter hade som protest mot sin mamma och som signal till alla andra blivit helt SVART....från topp till tå....Hon hade inga vänner alls för allt sånt hade mamma förstört.När det efter en termin var dax för gymnasium så "tipsade" vi henne om att NU hade hon chansen att hitta vänner....Det var "bara" att bestämma sig för vilka man kände samhörighet med eller trodde att man skulle trivas med och klä sig på samma sätt och försöka smälta in bland dom!!!
Våran placering som kom som 8-åring hade blivit sviken på flera sätt och försökte förstås "straffa ut sig"....MEN ett helt otroligt soc stöttade oss på alla sätt....Vi åkte bla utomlands på tumanhand jag och :angel: ....en heltuff vecka som gav massor tillbaka sen!
Vi fick också massor av TID...som vi kunde ägna åt "knytaihopsaker"....resor,små shoppingturer,restaurangbesök,badhuset,bio,spela spel,myskvällar hemma,matlagning....till och med trädgårdsarbete....Alltså saker där man kunde ha trevligt och få berömma....
Att fylla tiden så :angel: inre oro inte känns så mycket....

Det gäller på nåt sätt att hitta en grund att stå på....och sen jobba sig framåt!
Det här är mina önsketankar....Vilka enskilda regler man har är väl nåt som är olika från familj till familj....och från :angel: ....till :angel:

Hoppas mitt svammel går att förstå!
Lycka till! :banan:
 
Hej igen...
Vi brukar prova oss fram med tiderna givetvis. Man måste göra sitt bästa för att tex vara ute längre i samband med bio eller något sådant. Då hämtar vi barnen/ungdomen. Så om er buss är framme kl 19 så är det väl en okej tid. Kan ju finnas lite tid då till att umgås med övriga familjen innan sängdax. Våra ungdomar trivs att vara hemma på vardag och då gör vi oftas lite som passar alla i familjen. På helgerna träffar dom sina kompisar. Vi bor också på landet och har dålig bussförbindelse så vi får oftas köra dom till deras aktiviteter och vänner.
Det är alltid ett pusslandes med tider och så är det då man har tonåringar och bor utanför tätbebyggelse.
Missade att säga GRATTIS till placeringen och Lycka till
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp