Hjärnskador pga alkohol och droger?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
HEJ! Vi har fått en förfrågan om vi kan tänka oss att ta hand om ett litet barn (under 6månader). Mamman och pappan har drogproblem, ingen kan säga om barnet har några skader pga den låga åldern :? Snälla!! någon som kan ge oss goda råd om vad vi ska tänka på och liknade. Tack på förhand.
 
be om en god uppföljning på BVC som kan remittera er vidare till rätt kliniker. Hur mycket har dem kollat på bebisen hittills?
En granne till mig som är familjemamma var och hämtade en liten nyfödd direkt på BB där den biologiska modern var drogmissbrukare. Den lilla flickan kollade dem upp på BB med alla dem koller dem hade resurser till. Dem har inte hittat några fel ännu på den lilla flickan, hon är nu 3 månader gammal.
Kanske det är svårt att alla gånger se om det finns skador i så tidig ålder? Jag är osäker på det.
En annan granne till mig som också är familjehemsmamma har haft en pojke sen nyfödd tills han fyllde 8 år där mamman missbrukade droger under graviditet och efteråt också. Den pojken hade mycket skador, men jag vet inte om dem upptäcktes redan som nyfödd eller om dem kom efter hand.
Han har hörselskador på bägge öronen, talfel. Kan inte kontrollera sin salivavgång. Han har både ADHD och Aspbergers. Så det lilla trollet har fått betala fruktansvärt hårt för sin biomammas liv och leverne.
Hon har nu fått tillbaks sin pojke...... (men det är en annan historia det)

Jag har för mig det finns en länk på Faco till en sida om barn som får skador pga förälders missbruk. Eller kan jag ha fel kanske? Är lite osäker på det, men kolla runt!

Annars, så, ta en dag i sänder med barnet om ni väljer att ta emot det. Så litet som det är nu så kanske det inte finns något specifikt man kan göra just för tillfället. men det finns säkert andra härinne på forumet som har mer kunskaper än mig om det här.
 
Tack "mina goa barn" för ett snabbt svar.
För att inte säga för mycket så blir det lite svårt :littlesad fick veta idag att mamman tagit amfthamin (stavas det så?) under graviditeten, barnet är förtidigt fött :?
Under graviditeten var mamman på alla kontroller, barnet har legat på sjukhuset pga att det föddes förtidigt, där har det också tagits väl omhand, varit på flera kontroller efter "hemkomst". Känns fortfarande som många ?. Jag ska försöka googla mig runt lite också. Jag är jätte tacksam för alla som vill svara. Ha det gott!
 
Hej Smulan!
http://www.fasforeningen.nu/ kan du läsa om alkoholskador.

Med tanke på att ni nu vet en hel del redan från början så skulle jag ta mig en lång funderare. Om nu barnet har fått div skador av mammans drogmissbruk så har ni ett hästjobb framför er. Har ni barn sedan tidigare, så får man tänka på att ett barn med särskilda behov kan behöva mycket av en själv och man ska orka med allt annat också.

Har själv ett barn med särskilda behov, kom som 6 månaders. Utvecklingsstörning, EP och en muskelsjukdom och efter 4 år, när man ser tillbaka så har det gått bra, men vi har kämpat och det har varit rent helvete emellanåt. Våra egna barn har kommit i skymundan emellanåt just för att man inte har haft ork över. Ändå har maken och jag delat på allt hela tiden.

Personligen så skulle jag inte göra om resan igen. Det är världens goaste unge vi har men krävande och behöver uppmärksamhet nästan hela tiden. Har dagis som avlastning varje dag, både för barnet och för mig.

Så tänk och åter tänk igen, även på den ekonomiska biten. Många läkarbesök, hit och dit blir det, många bil på bilen blir det också. Så om ni överväger så råder jag er att ni ska begära högsta arvodet och omkostnad. Om kommunen/org inte går med på det så skulle jag personligen säga att detta ska vi ha annars får ni leta vidare.

Lycka till!
 
Tack Sara!
Vi vrider våra hjärnor fram o tillbaka :littlesad Vi har inga egna barn (soc såg det som posetivt), jobbar inom vården båda två, så vi har mycket erfarenhet den vägen, men som sagt barnet är litet, har varit på alla kontroller så här i efterhand o läkarna kan inte säga så mycket. Barnet växer o frodas normalt, men är något "tillbakadragen" om det beror på att hxn inte har någon annknytning o är mycket förtidigt född, vet de inte :?
Det är så mycket frågor i min hjärna som jag inte kan få svar på än, vi ska träffas snart så hoppas de kan svara bättre då.

Tack alla!!
 
Hej! Amfetamin är den "bästa drogen" att ha blivit utsatt för som foster - om man nu måste - enligt de läkare vi träffat. Vi har själva tagit emot en nyfödd som haft en amfetaminberoende mamma i sitt fosterliv och mycket för tidigt född. Hon har idag flera år senare en klar ADHD-problematik och ett enormt sockerbehov MEN gick när hon var åtta månader (på tå) och går nu i trean efter att ha börjat skolan som femåring, dvs en blixtrande glasklar hjärna, och en mycket duktig ryttare och sångare.

Skulle jag tveka att ta emot en tös till med samma icke kända bakgrund? Nej, definitivt inte - även om vår tös kan liknas vid Emil i Lönneberga. Vilka barn kommer med garantier?

Mama
 
Jag vill verkligen grattulera...att få ett så litet barn när ni nu inte har några egna. hxn kommer att få det bra hos er och jag är övertygad om att ni kommer att älska ungen. Inte någonsin har man garantier fastän man inte använt droger under graviditet. Det föds skadade barn...ibland...men det är mer ovanligt än vanligt.
Lycka till och grattis.
 
Tack Trygga Rekan!
Familjehems sekreterarna var här idag, det gick jätte bra. Ska träffa en på soc nästa vecka för att få lite mer svar som inte "FHS" kunde svara på, som är mycket viktigt för oss när det handlar om ett så litet barn. Vore jätte kul om allt gick bra!!
Ha det bäst alla ni!! :D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp