Hopp och förtvivlan...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I början av maj fick vi förfrågan om vi ville vara familjehem till två pojkar, och det tackade vi ja till. Fick veta en hel del om barnen och de undermåliga familjeförhållandena, inget missbruk men föräldrarna är oförmögna att ta hand om sina barn på de flesta sätt. Det var sagt att pojkarna skulle placeras hos oss senast vecka 24. Nu är det vecka 29 och ingenting har hänt ännu.

Det gick från att vara en SOL-placering till att kanske bli en LVU-placering. Föräldrarna VÄGRAR låta pojkarna placeras. Socialnämndens utskott beslutade i veckan att ärendet skulle skickas vidare till förvaltningsrätten. Och de har enligt socialsekreteraren 1 mån på sig att besluta något.

Vi slits mellan hopp och förtvivlan, hela sommaren och vår semester har gått åt till att vänta...

Ville bara skriva av mig och höra om det kanske finns andra som befinner sig i liknande situation just nu? Är det ens lönt att fortsätta hoppas? Hur ofta avslås en LVU-dom i förvaltningsrätten?
 
Hej!
Först och främst, välkommen till forumet och till familjehemmens stora dilemma, den s.k väntan till vansinne :evil: .

Det är nog inte så ovanligt att det går från en SOL-placering till en LVU-placering. Vi har precis varit med om det. Vi väntar fortfarande då det ska upp i kammarrätten också.
Vilken domen blir är svårt att säga. Ibland blir man överraskad, förvånad och förtvivlad!!!!!
Det kan nog tyvärr ta hela sommaren innan det kommer upp till förvaltningsrätten då det är väntetid och sommar, vilket innebär semester för de som jobbar i rätten.

Tre
 
Tack för ditt svar Tre. Jag har förstått att uppdraget som familjehem innebär en enorm väntan...

Hur akut/prioriterat anses ett LVU-ärende vara i förvaltningsrätten egentligen? Och vad händer om barnens föräldrar vill dra det vidare till kammarrätten? HUR länge får man DÅ vänta på nåt slags besked?! Månader? År? :littlesad Kan inte barnen placeras under överklagningstiden?

Jag sitter här och lider med de pojkar som (kanske i bästa fall) ska placeras hos oss, deras föräldrar har varit utredda av SOC sedan flera år tillbaka. Vilket alltså innebär att pojkarna mår allt annat än bra. Jag såg dem på stan här om dagen, i vinterjackor!!! Mitt i sommaren... :?
Vi finns ju här, vårt hem står öppet och vår famn är varm!
 
Hej igen!
Jag vet inte riktigt om jag har rätt här men jag utgår från de ärenden som vi har varit med om och hur vi har fått det förklarat för oss :? .
I de fallen som våra "ärenden" har varit uppe i förvaltningsrätten har det tagit minst en månad. Sedan kan det ta ytterligare fyra veckor innan domen kommer. Efter det har föräldrar eller socilatjänsten tre (tror jag) veckor på sig att överklaga till kammarrätten. Sedan blir det tyvärr ytterligare väntan innan de tar upp ärendet i kammarrätten.
Om det är så att förvaltningsrätten dömer till ett LVU så kan socialtjänsten placera barnen i väntan på kammarrätten.
Man kan göra ett akut omhändertagande enligt LVU om situationen är väldigt dålig.

Om jag har fel eller om någon annan har mer att tillägga som jag har glömt så gör gärna det :idea:

Tre
 
Igår skedde förhandlingarna i förvaltningsrätten, socialsekreteraren meddelade oss att inom 1 vecka kommer domen. Kan man lita på att det är EN vecka som gäller nu?! Vi håller på att ha väntat ihjäl oss ju... :littlesad
 
Oh, jag hade gärna velat skriva att det är en vecka, men första gången vårt barns ärende hade varit uppe i Förvaltningsrätten sa soc till oss att nu skulle vi få svar inom 2-3 dagar. Efter 3 dagar sa de en vecka...som sedan blev en månad.... :? efter 4 veckor och en dag kom beskedet. :oops: . Så förvänta er inte svar efter en vecka, men olika orters förvaltningsrätter kanske har olika prioriteringar och anhopningar av ärenden. :? . Vårt barns ärende var ganska komplicerat- men det är nog alla dessa barns ärenden, tyvärr.
 
Hurra!! Det tog bara fyra dagar innan vi fick ta del av domen!! :claphappy:
På fredag flyttar pojkarna till oss!!

Vårt första uppdrag som familjehem som sagt, så vi fattar nog inte riktigt vad som väntar oss! :wink:

Kan någon erfaren själ berätta för oss vad det innebär att vara familjehem åt LVU-placerade barn - tack! Vad har bio-föräldrarna att säga till om? Vad får vi bestämma? Kan vi bestämma var pojkarna skall gå i skola/förskola? Barnbidraget kommer det till oss? Vem tar barnen till tandläkaren/doktorn? Var ska barnen fira födelsedagar och jul tex?

Tacksam för svar :bow
 
Hej.

Stort GRATTIS till er första placering.


Min erfarenhet är att det är olika och det är upp till socialsekreteran/förvaltningen. Så fråga dom hur dom har tänkt sig. Vi har haft LVU placerade i många år och det är olika från placering till placering. Bio föräldrana är fortfarande vårdnadshavare även om det finns ett LVU. Så be er handläggare förklara hur dom jobbar och hur dom gör ang dessa frågor som läkarbesök mm.
 
Vilken tur att pojkarna får komma till er så snabbt!
Hoppas attdey ska bli bra för dom.
I vår kommun är det, enligt våra erfarenheter (det skiljer sig mellan ALLA kommuner)
Skola/barnomsorg - vi ihop med soc som bestämmer
Barnbidraget kommer till er så snart de är folkbokförda hos er (och det ska soc sköta)
Tandläkare/doktor är er uppgift att sköta, ev kan bio följa med, men eftersom barnen blir folkbokförda hos er kommer alla kallelser automatiskt gå till er adress.
Födelsedagar/jul...........ja, vårt soc sa att de skulle fira med oss för att bli/vara en del av vår familj. Vi bjöd in bio att fira en annan dag istället, både vid jul och födelsedag.

Lycka till!


hoppfull sa:
Hurra!! Det tog bara fyra dagar innan vi fick ta del av domen!! :claphappy:
På fredag flyttar pojkarna till oss!!

Vårt första uppdrag som familjehem som sagt, så vi fattar nog inte riktigt vad som väntar oss! :wink:

Kan någon erfaren själ berätta för oss vad det innebär att vara familjehem åt LVU-placerade barn - tack! Vad har bio-föräldrarna att säga till om? Vad får vi bestämma? Kan vi bestämma var pojkarna skall gå i skola/förskola? Barnbidraget kommer det till oss? Vem tar barnen till tandläkaren/doktorn? Var ska barnen fira födelsedagar och jul tex?

Tacksam för svar :bow
 
Vi har fått klarhet i alla våra frågor och funderingar, och allt (ja det mesta iaf) fungerar mycket bra. Vi har fått kämpa och jobba en hel del för att få det som det ska vara, men nu är vi på banan - och det rullar på...

Våra placerade grabbar trivs mycket bra och vi jobbar alla tillsammans för att få till en trygg och stabil "vanlig" tillvaro, och vi har kommit långt måste jag säga. Vilken skillnad på pojkarna nu!! :claphappy:

Bios:arna har dock överklagat domen och ärendet ska upp i Kammarrätten om ett par veckor...
 
Usch, för överklagan som det är nu för er... men det är ju inte ovanligt och de flesta som är fam.hem blir lite luttrade med tiden....då det är överklagan för fyrtioelfte :angel gången.... Oftast går det bra, emn det är ju inte någon garanti.

Men härligt att läsa att det ändå fungerar såpass bra och att ni är på banan!!! Hur gamla är era små liv?

Önskar er en bra höst!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp