Hur funkar LSS

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Jag har funderingar kring LSS. Har en placerad med förståndshandikapp från en annan kommun.

Var vänder man sig???Till kommunen vi bor eller den placerande kommunen.

Vem avgör vad barnet har rätt till???

Om barnet behöver hjälp med grundläggande behov mer än 20 timmar i veckan är det försäkringskassan.
Kolla in deras hemsida under funktionshinder och assistansersättning där finns det mer information
Lycka till!

Trygga Rekan sa:
Hej

Jag har funderingar kring LSS. Har en placerad med förståndshandikapp från en annan kommun.

Var vänder man sig???Till kommunen vi bor eller den placerande kommunen.

Vem avgör vad barnet har rätt till???

I första hand ska du vända dig till placeringskommunen. Om barnet har rätt till LSS insatser så måste föräldrarna skriva under ansökan, sen kan även insatserna nekas om boendekommunen anser att placeringskommunen ska ombesörja det ni behöver hjälp med eller att det är något som ingår i ens föräldraansvar.

Sara

Vi som foster föräldrar kan väl inte ansöka hos försäkringskassan. Vad kan de göra eller har jag fel???

Vår placerade har stora problem och sjukdom.

Assistantersättningen är barnets oavsett var det bor om jag har förstått det hela rätt. Det är försäkringskassan som beslutar om assistansersättningen. Kommunen som utför tjänsten om man nu inte vill ha en privatfirma. Men det går ju alltid att prata med kommunen.

Vi har en placering som går under lss, allt vi söker söker vi genom vår
egen kommun (inte placerande ) men när vi behöver en insatts är det
bio som måste göra ansökan till kommunens biståndshandläggare.
Vi behövde lite hjälp i början av placerande
kommun för att putta på om våra behov, men nu har vi inga problem alls
att få det vi behöver. Vi brukar prata med placerande kommun så de vet
vad vi söker. Vem som betalar i slutändan vet jag inte men det spelar
mindre roll bara man får insatserna man behöver.

/Lilla ja

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp