Hur gör jag nu...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
För en och en halv månad sedan anmälde vi intresse av att bli familjehem. I mitten av maj var vi på soc i ett första samtal. De sa att en utredning på oss och djupintervju görs först när det finns en aktuell placering. Och idag ringde de och bokade tid för hembesök och djupintervju. Det är så spännande! :banan:

Men. Förra veckan fick jag en anställning. En deltidstjänst som lärare och jag ska börja i augusti. Jag skall undervisa i ett specifikt ämne och rektorn var så glad då det är svårt att hitta behöriga lärare i det ämnet.

Hur går jag till väga med arbetsgivaren om vi får en placering hos oss? Det här med familjehem var inget jag nämnde på intervjun, tänkte inte att det vill gå så snabbt. Jag känner mig taskig på skolan och den trevlige rektorn, om jag får bli föräldraledig innan jag ens har börjat. :?

Hur skall jag förbereda mig om vi får en placering? Någon som kan ge mig några råd? eller lite stöd?
 
Tror jag försår lite av ditt problem. Att vilja hjälpa andra är en god egenskap som gör att vi ibland får mer än vad vi klarar av. Min spontana reflektion är att du ska vara rädd om din relation med en arbetsgivare. Där får du förutom en inkomst även möjlighet till A-kassa och en stödjande fackförening. Soc ger tyvärr inget skydd för oss med uppdrag. En ekonomisk trygghet ökar dina möjligheter att ge barn trygghet. Då behovet av familjer som öppnar sitt hem för barn som har det tufft är stort har du en vissa förhandlingsmöjlighet mot soc för att hitta en hyfsad lösning.
Kom i håg att du är viktig och var rädd om dig.
 
Trixen sa:
Om ni är två så kan väl kanske din äkta hälft ta ledigt halvtid i början när du jobbar??
Då vår yngste är 2 1/2 år har vi sagt att vi är intresserade av att ta emot de allra minsta barnen, 0-1 1/2 år. För så sma barn är väl det bästa att en är hemma på heltid, för anknytnings skull, tänker jag. Och i vårt fall blir det jag. Och det gör jag hällre än att ta det där jobbet.
Men jag har sätt mig själv i en svår situation. :littlesad
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp