Hur lång tid ska man vänta?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi är utredda genom kommunen men har inget uppdrag därifrån just nu. Vi hörde därför av oss till en organisation som vi hört mycket gott om. Det var tre veckor sedan vi gjorde en intresseanmälan och det enda vi har hört från dem är ett telefonsamtal för lite kompletterande uppgifter. Till saken hör att de hade en annons ute i lokaltidningen att de sökte familjer. Tar det så här lång tid eller är det bara vi som är otåliga? Jag ringde till dem i förrgår för att höra lite hur det går. Inget svar men pratade in på telefonsvararen, men ingen som ringer tillbaka.
 
Hej! Förstår att det är jobbigt att vänta! När man väl har bestämt sig vill man ju att det ska komma ett barn omedelbart! För oss tog det nästan ett år från att vi började skicka vårat intresse till olika organisationer och kommuner, till vi fick en liten.

Om du inte redan har gjort det, så lägg ut en familjenotis här på Familjehemsbanken. Vi har fått flera förfrågningar från kommuner som sett vår notis där. Vi brukar också titta på notiser om barn som behöver ett nytt hem och ibland ringt och meddelat vårt intresse.

Ha is i magen och tacka inte ja till den första som ringer utan var noga med att det känns rätt och att barnet passar in i din familj!

Lycka till! :razz:
 
Hej! Tack för svar. Jag uttryckte mig nog lite slarvigt. Jag förstår att det tar tid innan vi får en placering, men upplever organisationen som lite nonchalant eller hur jag ska uttrycka mig. Att de först annonserar efter familjer och sedan inte är mer "alerta" än ett endaste telefonsamtal på 3,5 vecka. Men det kanske är så här det ser ut? Till saken hör att vi gärna vill samarbeta med just den organisationen så jag vill liksom inte vända mig till någon annan heller. När vi hade ett uppdrag genom kommunen så kände vi oss väldigt ensamma och fick dåligt med uppbackning.

Nåjden finns också i närheten av oss. Är det mestadels svåra placeringar därigenom, eller varierar det väldigt mycket? Berättar gärna om placeringar som blivit både svårare och lättare än vad ni trodde från början.
 
hmm
känner igen mig...

vi har anmält vårat intresse till flera organisationer....som har sagt att VI är är väldigt lovande för kommande uppdrag........sen hörs idioterna inte av....
är 3 års sen detta hände...
så F--K organisationer
 
Mer regel än undantag, man slutar aldrig förvånas, dom annonserar för dyra pengar och när några svarar så hör dom inte av sig, men däremot genom kontakter blir man kontaktad ofta tycker jag :D
 
Vet precis hur det känns. Har varit precis så för oss också. Men jag har förstått att det tar sin tiiid. Nu har vi precis fått en liten :angel: placerad hos oss. Men det är nästan ett år sedan första kontakten
 
Här är det också ca 1 år sedan första kontakten :roll: Vi är godkända & har gått utbildning. Men nu är det helt tyst. Vi valde att gå vidare med denna kommunen pga att de hade stor brist på familjehem.
Nu funderar vi på om vi ska vända oss till en annan kommun eller en org..?? :?
Känner att vi är redo och vill komma igång. :claphappy:
 
Vi väntar vår första placering på tisdag. 1,5 år sen vi blev utredda av vår hemkommun. För oss tog det 1 år tills vi ringde till fler kommuner. 2 av dem tog bara lite uppgifter på telefon, sen blev det några förfrågningar som inte passade åldersmässigt. Sen en tredje kommun, körde intervju o hembesök. Sen för några veckorcsen kontaktades vi av vår första kommun och det är nu i samarbete med dem vi väntar placering. Förstår att det kan ta tid, tex i den ena kommunen vet jag om att det endast totaltv är 15 barn placerade i famhem, så inflödet är ju inte så stort. Så mitt råd är att höra av sig till flera.
 
EmmaLisa sa:
Vi väntar vår första placering på tisdag. 1,5 år sen vi blev utredda av vår hemkommun. För oss tog det 1 år tills vi ringde till fler kommuner. 2 av dem tog bara lite uppgifter på telefon, sen blev det några förfrågningar som inte passade åldersmässigt. Sen en tredje kommun, körde intervju o hembesök. Sen för några veckorcsen kontaktades vi av vår första kommun och det är nu i samarbete med dem vi väntar placering. Förstår att det kan ta tid, tex i den ena kommunen vet jag om att det endast totaltv är 15 barn placerade i famhem, så inflödet är ju inte så stort. Så mitt råd är att höra av sig till flera.

Tack för tipset! Tror vi kommer göra det även om vi känner att det är just denna kommunen vi vill arbeta med :claphappy:
 
EmmaLisa sa:
Vi väntar vår första placering på tisdag. 1,5 år sen vi blev utredda av vår hemkommun. För oss tog det 1 år tills vi ringde till fler kommuner. 2 av dem tog bara lite uppgifter på telefon, sen blev det några förfrågningar som inte passade åldersmässigt. Sen en tredje kommun, körde intervju o hembesök. Sen för några veckorcsen kontaktades vi av vår första kommun och det är nu i samarbete med dem vi väntar placering. Förstår att det kan ta tid, tex i den ena kommunen vet jag om att det endast totaltv är 15 barn placerade i famhem, så inflödet är ju inte så stort. Så mitt råd är att höra av sig till flera.

Nu har vi också fått en förfrågan!! Om några dagar ska vi träffas o prata. :claphappy:
Känns så spännande o kul, samtidigt som det är någon annans misslyckande. Blandade känslor! Men vi får en möjlighet att ge ett litet barn en ny chans i livet! Åh, vad jag vill och är redo att kämpa!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp