Hur lång tid tar det

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi kommer att ta hand om ett litet barn framöver som redan är placerad men det verkar ju ta sådan tid. Hur lång tid brukar de ta från det att man fått reda på barnet tills man har det? Det känns så ovisst att inte veta?
 
Jadu, ibland kan det ta veckor, ibland månader. Ibland är det så att allt är "klappat och klart" och ska "bara" och sen blir det inget av det. Så det är helt omöjligt att säga.

Vi ska nu få ett syskonpar, vi vet inte när det blir av då det först ska slussas över med besök från jourhemmet. Det innebär att vi kanske har 1 vecka eller 5 veckor överslussning, det beror på vad som är bäst för barnen. Tjänstledighet är helt omöjligt att söka då man aldrig får exakt datum från soc.
Men ja, till slut står man där och då undrar man hur allt kunde gå så snabbt!

Så tålamod, tydlighet och säg att du behöver veta vilka steg som gäller/ska tas och tidsmässigt hur det ser ut.
 
Tack Molanta för ditt svar. Det är första gången som vi tar hand om ett barn så vi är väldigt gröna. Men det känns så frusterande att inte veta om det är ett par veckor eller månader som gäller. Vi har inte ens fått träffa barnet i fråga fast att det först sa att vi skulle troligtvis få göra detta i förra veckan. Det är inte så lätt för våra (egna) barn som hela tiden frågar när detta barn kommer.
 
Hej!

Det kan ta väldigt olika tid. Jag fick ett samtal en dag om jag kunde ta emot ett barn fyra dagar senare. Jag fick ett dygn på mig att tänka på saken och ordna med tjänstledighet på jobbet, så det kan verkligen gå undan ibland!
 
Jag som tyckte det gick snabbt när dom igår meddelade oss att inslussning av barnen ska påbörjas i februari och dom flyttar in i mars. Jösses! 6 veckor till livet som småbarnsförälder.

Vår bonustonåring skriver redan till alla att hen vunnit på lotto och snart ska få 2 bonussmåsyskon. Kul!

Det pirrar.. tänk så många ggr vi har fått erbjudande som inget har blivit. Äntligen blir det av! :bounce:
 
Det verkar ju som sagt ta väldigt olika lång tid. I vårt fall skulle vi uppskatta att det inte drar iväg alldeles för länge. Moalanta det låter som en spännande period ligger framför er också och vad roligt att Bonusdottern har tagit det så. Hos oss är det blandade känslor hos syskonen men det mesta är positivt men lite oro finns det också och det förstår jag. Maxima oj vad det gick fort för dig (er) nästan lite för bra kan jag tänka mig.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp