Hur ta emot barn under 4 år?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja som frågan lyder..
Vi finns i åtanke om en liten 3,5 åring. Inget är ännu klart då soc "förhalar" efter vårt önskemål om högre ersättningar än lägsta.
Chefen måste besluta om högre ersättningar och det verkar som om chefen är väldigt upptagen.

Barnet har fått klara sig mycket självt - går tex i skåpen och tar själv. Ritar på det h*n vill, bord, väggar mm. Mammans förmåga räcker inte till 2 av syskonen (äldre) är redan placerade sen några år tillbaka. Ytterligare 1 äldre barn har soc sök LVU för som inte gått igenom än.

Barnet behöver struktur, regler och säkert en hel del till.

Hur möter vi detta lilla liv första gången?

Det är långt mellan placerande kommun och där vi bor så det ska ju till även en inskolning.

Soc verkar inte vilja betala för övernattning får jag känslan av, det var ett av våra önskemål då vi eg skulle kört upp som i morgon för en 1:a träff. Anledningen till övernattning är att våra biosar ska med och det skulle röra sig om ca 70 mil tur. Det kör inte jag på en dag med mindre barn.

Långt utlägg - hoppas ni förstår lite av mitt svammel :wink:
 
Hejsan!
Förslagsvis kan du ta med foton på erat hus, eventuella biobarn och husdjur.

Har du digitalkamera så köp en nalle och fota i barnets blivande rum/säng och berätta att nallen sitter där och väntar och den vill dessutom gärna ha ett namn som barnet får bestämma :P

Är barnet i jourhem nu eller?
Hoppas det hela går bra men det du berättar om soss som inte lämnar några raka besked och inte går med på betala övernattningen för er tycker jag låter hiskligt....tänk på att det är just den kommunen som ni ska arbet med i många år framöver med......... :x
Lycka till och berätta gärnahur det går :P
 
Vilka bra förslag, Tack Trixen! :P

Just nu avvaktar vi besked om vad chefen ska besluta ang ersättningsönskemålen vi har, så vi står och stampar på samma ställe.
Iom att det är en liten kommun så kanske de har en sämre ekonomi. Vad vet jag? :?

Barnet bor idag hos en familj som sagt upp uppdraget, där har hon bara bott under en väldigt kort tid. Dessutom ligger ett LVU-beslut och soc säger att tiden är knapp...

Vi är tillfrågade sen drygt 3 veckor tillbaka och allt var mer eller mindre klart att vi skulle till dom för att träffas. Då berättade soc sekr om ers. och där verkar det ha strandat lite pga chefen inte har tid :roll: att fatta beslut om vårt bud i ersättningsnivån.

Jo.. att vi ska jobba tillsammans med denna kommun i många år skapar en del funderingar. När vi först började träffa soc sekr så fick vi väldigt fin kontakt och kände att wow.. vilka trevliga människor. Kändes mer mänskliga än från kommunen vi varit i kontakt med innan.
 
Trixen, Vilka bra förslag! Jag tar till mig den informationen verkligen till den dagen vi ska få "våra" barn. Det är så lärorikt att läsa in sig i det här forumet. Det är superbra, vad mycket jag inte skulle ha tänkt på tills det är dags för oss om jag inte hade hittat det här forumet.
Det med nallen är ju hur bra som helst! Och fotona och ja allt!

Adal, om det nu är bråttom med omplaceringen så borde väl verkligen den aktuella kommunen lägga sig vinning om att bli mer effektiva? Blir ibland inte klok på hur en del instanser fungerar (och hur tjänstemän fungerar).
Stå iaf på er, sen kan man ju fundera på varför den andra familjen har sagt upp kontraktet?
Jag förstår er ju verkligen att om man ska sitta och åka så långt måste ju övernattning till. Det skulle inte fungera med övernattning i det hem där barnet vistas nu? Och den familjen får ersättning för utlägg då? Ni skulle ju då också få möjlighet att träffa barnet mer sammanhängande under en koncentrerad tid. Det går ju knappast att ha en inskolning under en längre tid med så stort avstånd heller. Iaf måste ju kommunen räkna med att det kostar i omkostnader med så långt avstånd för omplacering. Blir som sagt inte klok ibland!
 
Vad vi vet så är det biomamman som är orsaken till uppsägningen.

Det nuvarande familjehemmet vet vi inget om. Men så klart måste de (soc) ju räkna med att det blir kostnader när det är långa avstånd. Jag blir heller inte klok på hur dom resonerar.
Ska se vad vi får för respons i morgon eller på tisdag. Vi står ju till deras förfogande men inte till vilket pris som helst och det är ju inget som säger att vi måste ta just denna placering, även om hon skulle passa bra in i vår familjebild. Hon blir yngst och det kan ju vara en fördel i hennes fall.


1+2+2=MINA GOA BARN sa:
Adal, om det nu är bråttom med omplaceringen så borde väl verkligen den aktuella kommunen lägga sig vinning om att bli mer effektiva? Blir ibland inte klok på hur en del instanser fungerar (och hur tjänstemän fungerar).
Stå iaf på er, sen kan man ju fundera på varför den andra familjen har sagt upp kontraktet?
Jag förstår er ju verkligen att om man ska sitta och åka så långt måste ju övernattning till. Det skulle inte fungera med övernattning i det hem där barnet vistas nu? Och den familjen får ersättning för utlägg då? Ni skulle ju då också få möjlighet att träffa barnet mer sammanhängande under en koncentrerad tid. Det går ju knappast att ha en inskolning under en längre tid med så stort avstånd heller. Iaf måste ju kommunen räkna med att det kostar i omkostnader med så långt avstånd för omplacering. Blir som sagt inte klok ibland!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp