I startgropen...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
jag är helt ny medlem är på familjehemmet och försöker traggla mig igenom så många trådar jag kan men tänkte att det kanske är lika bra att skapa en egen för att få svar på de aktuella frågor jag har.
Jag är helt nybörjare på det här med familjehem och började bara för några veckor sedan fördjupa mig i ämnet och för varje dag som går känns det mer och mer rätt.
Jag och min man var och träffade soc i vår kommun för ett tag sedan på ett litet introduktionsmöte och det kändes ännu bättre efter det.
Men vi vill att denna tanken skall få sjunka in lite nu och vill gärna vänta till vårt biobarn blivit lite äldre så vi skulle väl kanske vilja ta emot en placering av en 0-3 om ett par år om man fick önska.
Ni som är lite mer erfarna - bör/kan vi gå vidare med utredning/utbildning nu direkt för att se om vi blir godkända så att allt är klart när vi väl känner oss redo att ta emot en placering eller skall vi vänta med att dra igång hela processen tills vi är redo?
Om jag har förstått det rätt här på forumet så verkar det lyckligtvis inte vara så vanligt med 0-3 placeringar och det kan därför ta väldigt lång tid innan man matchas med en placering och då kan det ju kanske vara bra att stå redo med öppen dörr lite tidigare?

Hur resonerar man kring åldern på föräldrarna? Läste i någon tråd att det pratades om att bebisar och små barn oftast inte placeras hos äldre familjehemsföräldrar. Vad innbär äldre?

Bör man anmäla sitt intresse i flera olika grannkommuner? Via kommunens soc då eller? Hur har ni gjort?

I vår kommun går man ingen foster pride-utbildning vilket jag tycker är lite synd för jag har läst så mycket gott om den och man vill ju vara så redo man bara kan bli för att hantera barnet rätt och även biofamiljen mm. Kan man gå den via någon grannkommun istället då kanske? Vet någon vilka kommuner som har den?