I startgropen...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
jag är helt ny medlem är på familjehemmet och försöker traggla mig igenom så många trådar jag kan men tänkte att det kanske är lika bra att skapa en egen för att få svar på de aktuella frågor jag har.
Jag är helt nybörjare på det här med familjehem och började bara för några veckor sedan fördjupa mig i ämnet och för varje dag som går känns det mer och mer rätt.
Jag och min man var och träffade soc i vår kommun för ett tag sedan på ett litet introduktionsmöte och det kändes ännu bättre efter det.
Men vi vill att denna tanken skall få sjunka in lite nu och vill gärna vänta till vårt biobarn blivit lite äldre så vi skulle väl kanske vilja ta emot en placering av en 0-3 om ett par år om man fick önska.
Ni som är lite mer erfarna - bör/kan vi gå vidare med utredning/utbildning nu direkt för att se om vi blir godkända så att allt är klart när vi väl känner oss redo att ta emot en placering eller skall vi vänta med att dra igång hela processen tills vi är redo?
Om jag har förstått det rätt här på forumet så verkar det lyckligtvis inte vara så vanligt med 0-3 placeringar och det kan därför ta väldigt lång tid innan man matchas med en placering och då kan det ju kanske vara bra att stå redo med öppen dörr lite tidigare?

Hur resonerar man kring åldern på föräldrarna? Läste i någon tråd att det pratades om att bebisar och små barn oftast inte placeras hos äldre familjehemsföräldrar. Vad innbär äldre?

Bör man anmäla sitt intresse i flera olika grannkommuner? Via kommunens soc då eller? Hur har ni gjort?

I vår kommun går man ingen foster pride-utbildning vilket jag tycker är lite synd för jag har läst så mycket gott om den och man vill ju vara så redo man bara kan bli för att hantera barnet rätt och även biofamiljen mm. Kan man gå den via någon grannkommun istället då kanske? Vet någon vilka kommuner som har den?

Är det något annat som ni erfarna vill dela med er av till en nybörjare? Något som ni tänkt att "det här önskar jag att jag hade vetat/tänkt på när jag satt i startgropen till att bilda familjehem"?

Det dyker säkert upp många fler frågor, men jag får väl börja med dessa så någon orkar ta sig tiden att läsa igenom mitt inlägg :)
 
Hejsan och Välkommen hit :claphappy:

Vad säger kommunen ville dom utreda er nu? Många kommuner förhalar tills dom har en tilltänkt placering, allra helst om man säger att man vill bli familjehem i framtiden.
Innan vi tog våran första placering för över 15 år sen så var vi kontaktfamilj i några år, jag personligen tyckte det var ett utmärkt sätt att få lite erfarenhet, så innan ni börjar som familjehem kanske ett kontaktuppdrag 1-2 ggr i månaden vore något?
När ni väl bestämt er 100% för att bli familjehem så bör ni kontakta fler kommuner gärna även organsiationer.
Alla kommuner jobbar så otroligt olika, vissa kommuner skulle man vilja svartlista och vissa har man ett superbra sammarbete med :claphappy:
Vi gick Pride för över 16 år sen, en mycket bra utbildning, konstigt att fler inte har den, på den tiden gick vi den privat genom en organisation........
Lycka till
 
hej och välkommen!

Roligt att du hittat hit och svar ska vi försöka ge på dina frågor. Vi har ju alla olika erfarenheter och svarar kanske inte alla på alla dina frågor.
Jag ska svara på dom ang bebisar och ålder då vi är i den sitsen.

Som du kanske förstått så resonerar alla kommuner väldigt olika - även i frågan om vem som är för gammal eller inte för bebisar. Många resonerar att .. tänk dig när barnet är tex 15 år ... hur gammal är du själv då - orkar du?
Är man själv i småbarnsåldern kanske det är lättare hos en kommun och svårare hos en annan.
Min man och jag är inne på placering nr 2 nu - vi blev tillfrågade om en liten bebis, vi har barn i åldrar mellan 5 och 12 och känner oss i lagom "barnålder" att ta emot en liten.. Vi är 45 år båda och i många kommuner anses vi för gamla. Hade jag däremot bara haft tonåringar hemma så hade jag troligen inte tagit emot en bebis - men när man har relativt små barn hemma så har man inte lämnat bebisstadiet så långt bort utan man orkar fortfarande - för att ta emot ett spädbarn är krävande. De har en ryggsäck så små de är och det gör dom sårbara på ett annat sätt än våra biologiska... Man får jobba hårt på anknytningen, de kanske sover dåligt på nätterna.. det är många saker att tänka på. Till detta ska de ju som andra barn ha umgänge med sina biologiska föräldrar vilket oxå kan ställa till det för dom.

MEN... bli inte avskräckt - det är jobbigt men helt underbart när de knyter an och du ser framstegen de gör *ler*

Lycka till!
Adal
 
Tack för alla svar!
Det är väldigt skönt att få lite "kött på benen"... Och få ventilera lite med andra som är eller vill bilda familje hem...
Att prova vara kontaktfamilj är absolut en bra idé. Det skall jag fundera vidare på.
Jag o min man är mellan 30 och 40 så då är vi väl kanske inte för gamla för en 0-3 placering iaf. Glömde helt fråga om det när vi var och träffade soc. Vi har ett biologiskt barn som är snart 3 år - har ni några tankar kring vilken ålder det brukar vara bra om ett biobarn är i när man tar in en ny placering?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp