ID-kort

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En annan sak som kan vålla stora problem och som jag vill uppmärksamma er på, att många barn som saknar giltiga ID-handlingar ofta inte får något ID-kort i Sverige med de nya reglerna som bankerna har. Om man inte har någon giltig handling med sig till Sverige, som ex Somalier inte har eller kan skaffa, så måste någon annan närstående kunna legitmera sig och intyga att personen är den som ansöker. Som närstående räknas mamma/pappa, syskon, make/maka. Jag har stridit många gånger med olika banker om det här då jag är godman för ensamkommande flyktingbarn och har blivit nekad flera gånger, men har inte gett mig och numera godkänns mitt registerutdrag från överförmyndaren, där det står att jag är godman enligt 2 § (2005:429) om godman för ensamkommande barn och att förordnandet omfattar Att i vårdnadshavares och förmyndares ställe ansvara för **** personliga angelägenheter och sköta dennes angelägenheter och jämställs numera med annan närstående och barnen har fått sina id-kort. Så försök skaffa id-kort till era barn med godmannen hjälp innan barnen fyller 18 år, för då upphör ju godmanskapet och då är det i stort sett omöjligt för de här barnen att få ID handlingar, om inte reglerna görs om igen, vilket jag naturligtvis hoppas, så det blir enklare för alla i Sverige utan nära anhöriga. ID-kort kostar också pengar runt 300 kr, men är kostnadsfritt hos ex. Swedbank ifall man samtidigt öppnar ett ungdomskonto.
 
Det här låter ju helt skrämmande.
Säg då att barnet i fråga fyller 18 och saknar ID-handlingar, det är ju att betrakta som en omyndigförklaring.
Om jag inte kan legitimera mig i Sverige är jag i praktiken helt utestängd från vuxenlivet.

Skrämmande. Jag håller med dig. Hoppas att reglerna görs om.
Kommer osökt att tänka på "Lollo"...
 
Det här var intressant, jag ska gräva lite mer i det här. Jag jobbade själv på en myndighet förut och en av mina huvudarb.upp. var just visering så ämnet ligger mig lite extra varmt om hjärtat.
I just den branschen jag var i så hade jag förvisso aldrig barn som kunder, men ändock.
Jag ska forska!
 
Precis Andreas, dom blir helt utestängda från delar av vuxenvärlden och kan inte öppna ett bankkonto och få in ev. sommarjobbs-lön eller studiebidrag/extra tillägg från CSN och allt annat där ID-kort behöver visas. Jag öppnar konto i barnets namn och begär samtidigt ett maestro-kort som man kan få runt 13-14 års ålder, så har dom åtminstone det ordnat, tills den dagen det behövs.

Jättebra, mina goa barn om du har möjlighet att forska i detta och förhoppningsvis en ändring sker i det snaraste vad det gäller ID-reglerna.

På tal om extra tillägget förresten, ni som har ungdomar över 16 år och som är beviljade studiebidrag, vet väl om att godmannen även kan ansöka om extra tillägg, då ungdomen som saknar egna inkomster och endast har omkostnadsersättningen, kan beviljas 855 kr extra av CSN. Denna summa är heller inte något som socialförvaltningen ska dra av på omkostnadsersättningen, såsom barnbidrag/studiebidraget gör, utan är alltså ämnat för ungdomen och dennes kostnader för det h*n har. Dessa pengar är ju annars jättebra att kunna spara viss summa av som så väl kan komma till pass, när det blir dags att börja med ex. körkort eller flytta till egen lägenhet. Extra tillägg kan beviljas för alla elever, där föräldrarna saknar beskattningsbara inkomster under 85000 kr (om summan inte ändrats nyligen) .
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp