..Illa berörd...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
SUCK! Är kontaktfamilj åt en liten 2 åring, som så klart har det tufft hemma.....Nu är det så att barnets mamma behöver ibland utökning och det har gått bra från komunens sida..(det har rört sig om en extradag..) Fått mycket beröm av familjehemssekreteraren, att vi ställer upp osv.fram till igår..:( Mamman har väldiga upps and downs...
Barnets mamma ringde och undrade om vi hade möjlighet att utöka med två dagar kommande helg och vi sa ok, OM socialförvaltningen gick med på detta givetvis MEN där blev det totalstop! Barnets mamma hade pratat med socialchefen på berörda kommun som sagt att hon får ordna med barnvakt, då sa mamman att vår familj kunde vara barnvakt och chefen sa att det lägger hon sig inte i. Detta ref. mamman till mig, men jag kontaktade chefen i min tur och mende på att det inte var schysst av kommuen att påtala att jag kunde vara barnvakt i och med att jag hade ett uppdrag! (Självklart gratis då, men de småslantarna jag får kan kvitta...) Chefen skäller då ut mig och menar på att "jag får väl ta fram min proffitionella sida och säga till mamman att jag inte kan vara barnvakt" (när familjehems sekreteraren sagt att det är bra att vi kan ställa upp med kort varsel och att vi kan ta barnet när mamman trillar ner i en svacka :? )å andra sidan "skiter hon i om jag vill agera barnvakt, men jag har ett uppdrag från kommunen och den ska jag följa annars kan det bli replisarier..??"
!!!Punkt slut! "Om jag vill agera barnvakt är jag inte speciellt proffitionell och då kan man undra om jag valt rätt yrke.."
Vi har varit familjehem i snart 4 år och ALDRIG har ngn anmärk på oss...Tvärtom! Bara positiva reaktioner, så även från den aktuella komunens familjehemssekreterare...vi har ingen placering därifrån....
För en bråkdel sekund ville jag bara säga upp uppdraget....HUr kan man bete sig på det viset...eller har hon rätt...Engagerar jag mig för mycket i barnet...???I hela rollen som kontaktperson??? Jag ska ta hand om barnet Javisst! Men när mamman inte orkar/ vill...ska jag bara acceptera att inte hjälpa då eller??Svårt....
Får man verkligen säga på det visset som chef när hennes familjehemssekreterare sagt att det är ok att vi ställer upp....?? Har ngn varit med om ngt liknande???
SUCK!!
 
Jag kan svara på en fråga. Den om jag varit med om en liknande situation. Ja, i vår hemkommun fungerar det ungefär så som du beskriver det. Vi har ingen plac genom kommun, utan genom org. Vi hade en tonårstjej som var hos oss en hel sommar, varje dag, med moderns samtycke. Problemen hemma var allvarliga och modern ville ha hjälp av kommunen. Men de sa blankt nej.
Vad jag vet, så är socialtjänsten i vår kommun, de enda som går med plus i kassan varje år.. Undrar vad det beror på?!?! *ironisk*
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp