Inskolning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Undrar hur det fungerar vid en nyplacering med inskolningsperioden...

Det är första placeringen för vår familj, som eventuellt är på gång.
Barnet är 4 år och är i nuläget i en jourfamilj som bor på samma ort som mamman. Där har h*n kvar samma dagis som innan så där kunde alla i familjen fortsätta att jobba eftersom de hade ett dagis att lämna till. Ska h*n bo hos oss så lär h*n inte få plats på dagis direkt och jag tycker själv att det är rimligt att vi får tid i familjen att lära känna varandra först innan h*n ska till ett nytt dagis. Både jag och min sambo jobbar heltid.

När jag frågade soc om detta sa dom att h*n skulle kunna bo kvar i sin jourfamilj på veckorna och hos oss på helgerna tills h*n kunde gå på dagis. Jag tycker inte att detta känns bra, så jag undrar om det bara är jag som reagerar konstigt eller om det är nån som varit i en liknande situation...Detta kanske är vanligt förekommande....eller ska jag kräva att jag vill ha en inskolningsperiod med bara oss...

Känns viktigt att h*n känner sig trygg med oss först innan vi lämnar h*n till nån annan...

Hoppas på snabbt svar

Kramar Annelie
 
Tycker att det låter väldigt komplicerat och långdraget. Det kan ju dröja månader innan det finns plats på dagis och jag tycker personligen att ni självklart ska ha en dagisfri inskolning så barnet är tryggt innan det börjar på dagis. Det blir alldeles för mycket nya saker och människor för barnet annars.

Nä självklart ska ni ha fullt löebortfallsersättning och en inskolning på ca 2 veckor och kunna vara hemma några månader så barnet hittar sin plats i familjen, umgänget fungerar och att barnet känner lite förtroende för er.

Jag är inte ett dugg förvånad att soc kommer med så otroligt dumma förslag, barnet först och bästa?

Stå på er!
 
Tycker att det låter långdraget...
Idag kan kommunerna inte ge plats åt barn inom 4 månadsregeln, så det kan bli långdragit..
Skulle det inte kännas bra med att få en anknytningstid på dessa 4 månader.
De får kompensera din lön tills dess du kan börja arbeta igen om du kan ta tjänstledigt under tiden.
Det verkar orimligt att börja på ett nytt dagis samtidigt som man flyttar till en ny familj..
Ett barn behöver mer lugn o ro än så..

Lycka till!
 
jag fick lönebortfall i 10 mån innan vi plac på dagis idag kan jag se bakåt och tycka att 6 mån till hade varit bra,jag blir så förbannad när jag hör vad soc erbjuder du ska!!!!! ha lönebortfall ni ska inte gå med på något annat den lösningen dom ger är rena barnmisshandeln,jag skulle tacka nej till den plac ifall dom inte är intresserade av en lösning för barnets skull.I början behövs det även halva dagar på dagis HAN SKA INTE KNYTA AN TILL DAGISPERSONAL UTAN TILL ER.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp