intressant artikel från Svd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/jourh ... 784132.svd

Hittade den här i morse, där det via TT las till att endast 25% av behovet kan åtgärdas!!! 25% !!! endast ett av fyra barn/ungdomar får den hjälp de behöver........

Nu finns inte jag i storstadsområden precis men även här ute på "vischan" får jag och min man fler förfrågningar än vi hinner med.

Tänker lite på Nebulosas fina inlägg ang julen och kan "vi" alltså alla vi här inne som vet allt roligt och fint med att få vara familjehem gör något? vars sitter proppen? finns det inte fler som vågar/vill vara familjehem? eller sitter problemet högre upp? är det kommuners socialförvaltningar som bromsar? osv osv
Vad säger ni? hur tror ni att man kan öka efterfrågan?
:D

Intressant artikel, jag tror många vana familjehem kastar in handuken, sällan man får stöd, hjälp, avlastning och handledning, sånt får man bråka sig till.
Dessutom får dom flesta summor som inte går att leva å om man inte har heltidsjobb bredvid och nu för tiden så är det väldigt SVÅRA fall som placeras, man kan inte jobba heltid och hinna med.

Dom flesta vill ju även ha små barn.......... (utom jag som vill ha 16 och uppåt :D )
Vi är ju jour och har flera gånger setat med barn i 1,5 år för det inte finns familjehem.

I dag flyttade en av mina jourisar efter 7 månader till ett familjehem, men det var ett familjehem som jag kände och tipsade kommunen om :angel :angel

Så som jourhem får man ibland leta upp familjehemmen själv :D kanske dags för konsultarvode också som jag kan debitera kommunen :rollhappy:

Ofta ofta slås jag av tanken över hur bra vi verkar ha det här uppe i Norrland.

Vi har uppdrag via 5 olika kommuner som samarbetar och har en alldeles egen socialsek som fixar det mesta åt oss, kö tid på BUP, drogtester, skolsamankomster, löpande utbildning för mig och maken, You name it,,, vilket innebär att mina telefonkö timmar har minskat till ett minimum.

Här uppe har de gjort en kall och koncis ekonomisk beräkning som visar att det blir billigare och säkrare vård för ungdomarna när det är konsulentbaserat. Medans jag ser de familjehem som inte tillhör förstärkningen gå på knäna och få dra oerhört tunga lass själva. Ibland får jag frågan om det inte är tyngre att vara sk förstärkt famhem men jag vet faktiskt inte - för barnen och för oss verkar det här vara så mycket bättre.

Jobbar ni åt organisation?
Jag har en kommun som är väldigt bra, jag får hjälp med det mesta, men som sagt sen har vi kommuner som lägger allt på familjerna.
Sen är det väldigt stor skillnad på dom olika organisationerna, vissa märker man verkligen att det är vinstdrivande företag medans andra verkar göra otroligt bra jobb.
:banan:

Vi har bara uppdrag via dessa fem kommunerna, och det är kommunförbundet som sköter handledningen. Det finns organisationer här uppe oxå men är inte alls lika vanligt som i södra Sverige. Jag trivs med att jobba direkt åt kommunen som har placerat, känns som att man kapat ett mellanled.

Just för stunden har vi minus 26 grader och tre glada ungar ( 16 och uppåt ) som hoppar runt i snödrivor bara för att jag sa att det var för kallt att vara ute :D

Problemet med att få fram familjehem är inte bara ett utan flera faktorer . Dels har vi dåliga kommuner (nej , jag säger inte att alla är det) , en dålig kommun kan sabba för 10 eller fler komuner . Vill ta senaste ex. , en bloggande soc.sek. som hävdar att man får 30000 per placering och låter påskina att det "bara är att ta en placering" , ungefär som man bara tar eumopedkort , 2 dagar . Dom som går på detta upptäcker att så är inte fallet och befäster bilden av soc. som lögnaktiga . Sedan har vi medelsvenssons bild av vad det är för barn som blir placerade och där finns en inställning att det är A-djävelungar och därmed inte de stackars föräldrarnas fel . Föräldrarna är och förblir offren . Att familjehemmen är en slags hyenaliknande avarter som trycker in en massa ungar i sitt hem för att bli rika . Förväxlingen mellan HVB och familjehem är åxå väldigt stor .
Om man hör något upprepas tillräckligt många gånger så börjar man tro att det är sant .
Medelsvenssons inställning verkar åxå rättfärdiga den dåliga behandling och attityd som finns på många soc. kontor . Och jag undrar i mitt stilla sinne om det i socionom utbildningen ingår någon specialutbildning för att få familjehemmen känna sig giriga och skämmas över att dom får pengar för att ta hand om barn . Just den attityden behöver dom aldrig möta hos en org.
Så .... jag tror att enda sättet att skaka fram fler familjehem är att på olika sätt belysa hur det faktiskt är .
Det är något som vi alla kan göra på olika sätt . Några är duktiga på att skriva , några är duktiga på att prata med offentliga och någon som jag tar direkta konfontationer med medelsvensson när de kläcker ur sig dumma saker .
Tillsammans har vi kompetens som slår det mesta ....... gäller bara att ha tålamod åxå , inte min starka sida när det gäller folk som borde begripa bättre , humpf .

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp