Jämn gamla barn

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
vi har en 3 årigt bio pojke som är lika gammalt som ett av familjehems barnet som är tilltänkt för oss.Som också är en gosse.Finns det någon annan som har samma ålder på barnen.Hur fungerar det?Vi tror att det kan fungera bra.
 
vi med

Vi har två 16åringar...

kanske lite skillnad då vår plac kille kom när han var 14...
Men då de ganska direkt fick olika vänkrets o olika intressen så har det fungerat kanon!

Två treåringar är väl bara ett probelm om den ene inte kan saker som den andre kan...tex cykla, osv
Eller om de får olika mycket saker o uppmärksamhet...
Ibland så får ju plac barn även pengar o presenter från biologfam o det får ju då inte er biologiska son...o då blir det avundsjuka
 
Hej!
Om det är något som jag lärt mig så är det att inte ta barn som är jämngamla med ens egna. Det är för stora risker med att det inte fungerar. Så vore det jag så skulle jag tacka nej.
 
Att ha samma ålder på det placerade barnet som sitt bio-barn kan man i förväg inte veta hur det går. Förmodligen har det placerade barnets behov inte tillgodosets eftersom det ska placeras och då stämmer inte den biologiska åldern med utvecklingsåldern. Det finns kanske anknytningsbrister som barnet behöver ta igen samtidigt som er biologiska tre-åring är inne i en frigörelseprocess. Hårt tufft jobb, men det kan gå bra om ni får arbetsro och inte biosarna finns där och rör till det för er.
 
Vi har 4 månader men olika årtal (födda -99 och -00) mellan eget och placerat barn plus ett yngre eget och äldre placerat också.

Det är INTE lyckat att ha de så tätt i åldrarna. Det är jättejobbigt att slitas mellan deras samtida, men ändå olika, behov. Jag håller med tidigare skribenter om att det är bättre att ha dem i olika åldrar. Det har krävts, och kräver fortfarande, mycket arbete för att få det att fungera.

En kan men vill inte, det som den andra vill men inte kan. Det "nya" barnet kan göra det enkelt genom att "sno" kamraterna och knuffa undan det första barnet istället för att skaffa sig egen umgängeskrets. Det "nya" barnet kan roffa åt sig allt som går på bekostnad av det egna om man inte är med och "ser" vad som händer. Allt från fredagsmyset till brödet vid frukosten..................

Men visst, det KAN också gå bra. Allt beror ju på omständigheterna i det enskilda fallet. Vi kommer inte att ta en ny placering jämngammal med vårt eget barn.
 
Mamma mia sa:
vi har en 3 årigt bio pojke som är lika gammalt som ett av familjehems barnet som är tilltänkt för oss.Som också är en gosse.Finns det någon annan som har samma ålder på barnen.Hur fungerar det?Vi tror att det kan fungera bra.

Tack för alla svar det är mkt att ta hänsyn till o tänka på i dessa lägen :? Det är aldrig lätta beslut.
 
I det senaste numret av tidningen Familjehemmet (nr 4/07) finns en artikel om "Att utreda familjehem". Här står det om två tumregler inom familjehemsarbetet:
1. Placera inte barn som är jämnårigt med barn som finns i familjen.
2. Det placerade barnet skall vara det yngsta barnet i familjen (utom vid tonårsplaceringar). Vid placering av ett barn i en familj med ett jämnårigt barn är risken stor att konkurrensen om saker, kompisar, föräldrars tid, förstärks. Konsekvensen kan bli att båda barnen far illa. För de flesta är ett mindre barns behov lättare att förstå än en jämnårigs behov. T.ex. förstår en 5-åring lättare om den placerade 2-åringen är besvärlig än om han får en konkurrent i en jämnårig "besvärlig" kille---

Vi fick ett lånebarn som inte var i exakt samma ålder som våra biologiska men låg i ålder mitt emellan och visade säg vara mentalt yngre. Vi hade en jobbig tid med försök till kompisövertagningar m.m. Ibland när det söks erfarna familjehem känner vi att den största erfarenhet vi har fått är just att inte öppna hemmet för något barn som inte är yngre än vårt yngsta. Det kan säkert gå bra men man vet ju aldrig i förväg. Alla barn är ju olika...
 
Vi har ett placerat barn som är tretton och ett biobarn som är 12. Har fungerat jättebra i det stora hela, de är som lång och lerhalm(en pojke o flicka)! Men vi skulle absolut inte göra om det igen hade vi tänkt på det från början hade vi inte gjort det. Ingen informerade oss om att detta kanske inte skulle vara så lämpligt(kunde vi förstås själv begripit egentligen) men tycker att det är väl soc som ska sitta på expertisen,eller? men som sagt var allt har löst sig till det bästa men det har varit tufft och stundtals ett högt pris för vårt biobarn att betala, trots vinsterna! Det svåra som jag ser det är att de placerade barnen sällan är åldersadekvata och det blir många diskussioner om vad som är tillåtet för en men inte för en annan. Vi kunde låta vårt biobarn göra saker som han tidigare oxå gjort(kunde ju inte ändra på det för att plac. barn kom), det kunde handla om att cykla till en kompis i byn, Vårt placerade barn kunde vi inte låta cykla själv i byn trots att placerade barnet var ett år äldre då detta barn är oerhört gränslöst och hittar på en hel massa historier om varför saker och ting blev som de blev. Detta barn behövde helt enkelt fångas upp rejält. Idag snart två år senare fungerar barnet betydligt bättre , för att inte säga optimalt även om vi fortfarande har det lite stramare kring det!
Men som sagt jag kan inte rekommendera er att ta barn i samma ålder låt varje barn vara i den ålder de är i ensamma då har de åtminstone den tryggheten kvar då familjebilden ändras då fostersyskonen kommer.

Bara lite tankar och funderingar från vår familj
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp