Jag tar åt mig!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När någon, vem som helst, kritiserar vårt plac barns betende, eller kritiserar vårt betende, så tar jag åt mig något fruktansvärt! Jag blir illa berörd..
Man gör verkligen så gott man kan, både för det plac barnet och den övriga familjen, och man vill verkligen inte att någon ska tycka illa om det som sker..
Man har ju tystnadsplikt till att börja med.., men man skulle så gärna vilja berätta för dem att det barn man har hemma har såna traumatiska upplevelser bakom sig, och att det är fullt normalt att h*n skriker och gråter hejdlöst emellanåt, eller att h*n sitter helt apatiskt och stirrar in i en vägg timvis ibland. Vissa dagar är barnet en bebis, och då verkligen helt handlingsförlamat, och jag måste mata, klä på/av, bära, tvätta mm mm. Barnet kan inte ens prata dessa dagar. Har då fått komentarer om att jag idiotförklarar barnet när jag behandlar det så. Jag blir ju så klart upprörd, och får nästan panik över att folk kan tycka så! De har ju inte en aning om hur dåligt detta barn mår..*suckar*

Jag har i vanliga fall aldrig haft några som helst problem med kritik eller skvaller förut..då det alltid har pratats om mig.., men nu när det handlar om våran placerade, så exploderar jag nästan!

Är det någon som känt så här? Har ni tagit illa vid er av komentarer, kritik, skvaller eller liknande? Hur gjorde ni för att få bort de känslorna?

Tar tacksamt emot hjälp!
Jajja
 
Jag tår också åt mig. Jag tar åt mig som om jag vore en dålig förälder som inte kan fostra "mitt" barn. När det gå överstyr tex i en affär och en äldre person står och skvallrar med sin vän om "kan hon inte hantera sin unge bättre" el likn så kan jag svara tillbaka "ni ska inte skvallra en massa - ni har ingen aning om vilka vi är eller vår bakgrund". Det brukar få dem att rodna och dra sig undan.
Jag tar oftast med mig gossen till vår lilla lokala affär. Där känner de honom och vet att han är "bångstyrig" men låter honom hållas. De har sett att jag gör vad jag kan för att hålla honom nära mig. På stora Maxi tar jag honom ytterst sällan numera.

Att åka på tex skattkammarön (lekplats inomhus) är fruktansvärt krävande då jag måste vara steget före i ALLT. Det ÄR pinsamt när man blir utskälld av en förälder för att man inte har "ordning" på sitt barn eller t.o.m blir utslängd men jag måste träna honom någonstans...

Så - när jag känner mig som den största skiten till förälder på denna jord prata jag med min släkt eller nära vänner, tittar i handlingsplanen dagis gjort där det står att vi gör ett enormt bra arbete etc. Jag går till de platser där jag kan hämta kraft att jag faktiskt är en bra förälder och det är samhället det är fel på.

Styrkekramar!
 
Så skönt att få läsa att det är fler..som reagerar som jag gör!
Idag när vi var i den lokala matbutiken, så fungerade allt som det skulle. Det brukar oftast funka i såna lägen när det är mycke tokänt folk runt onkring oss. Värst är ju när vi är här hemma.. Jag försöker verkligen tänka på att barnet "vågar" bete sig illa, släppa på hämningarna, här hemma, för att det är tryggt med oss i vårt hem. Men fy vad svårt det är när någon "ser" eller hör..*brr*
Bra tips det där med att "gå tillbaka" till det positiva i tanken, när det känns som svårast! Ska träna på det!

Måste berätta också, att det var sååå skönt att få köpa hinkset med sandleksaker till h*n idag. Jag har gått och tittat på de där sakerna i flera veckor..men aldrig funnit en bra situation/anledning att "bara köpa och ge" då det varit så mycket sorger och bråk för h*n. men idag, då allt på fm gått så BRA, så hittade jag verkligen läget! Hoppas ju på en liten "morot" även om h*n bara är 4 år...
 
Att folk pratar

Att folk pratar får vi nästan vänja oss vid. Allt våra plac gör överdrivs o är "värre" än när bios gör samma sak....
Jag tar också åt mig, men tänker att de skulle bara veta...hur det egentligen är. Eller hur det var när h*n kom till oss...Det är såååå mycket bättre nu o jag får leva det...

Jag har någon riktigt nära vän som jag kan anförtro mig åt o det känns bra. Den familjen finns alltid i vår närhet o ser ju även de vad som händer så det känns inte som att jag bryter tystnadsplikten...
 
Ja att man behöver ventilera är verkligen viktigt! Är lite rädd att "gnälla" för mycket bara..men ärligt så har vi ju också en familj som vi brukar umgås med och som "ser" mer än de andra.

Skönt att läsa att vi är fler som känner...kram till er!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp