Jobbigt att behöva vänta

Jobbigt att behöva vänta och inte få något gensvar från handläggaren. Hon var här på intervjun och sa att hon skulle kolla genom och sen skicka ut papper så jag fick kolla genom dem och godkänna eller se om något skulle ändras.
Hörde inget på en vecka...mailar in och då ringer en annan upp och säger...jo men jag fattade att det var klart men hon har varit sjuk och sen lite semester...ok sånt kan hända men varför inte höra av sig....nu har jag väntat en vecka till ..fortfarande inga papper...eller ens ett meddelande...känns lite som att det är inte någon brådska..från deras sida...däremot sitter jag i ett delemma med jobb och lite annat runt omkring. Vore ju bra att åtminstone få lite respons och se att det händer nått...vad som är bättre än inget.

Hur brukar ni får gensvar från kommun/konsulent eller vad ni nu har för kontakter...hur lång tid tog det för er i början innan allt började hända??

Sen en liten fråga...verkar inte hända så mycket på sidan här..men antar att det går lite i perioder..lite av en datanörd och checkar av läget mest hela tiden...tyvärr inte mycket som händer...hehe inte här iaf...men väldigt intressant att läsa även gamla trådar...:)...

Måste säga att detta är en väldigt bra sida för info och råd.
 
Hej!
Är det något som man blir bra på som familjehem så är det just att vänta :D.

Många gånger så tar saker och ting tid. Det ser ju också, som bekant, olika ut vilka resurser som finns i kommunerna och företagen och sen hur bråttom det är.

Jag vet att det kan vara otroligt frustrerande att bara sitta å vänta, skicka en påminnelse ibland om man att sitter och väntar och ändå händer inget. Lite naivt brukar jag tänka att allt har sin tid ;) Vi genomgick utbildning och utredning hos en kommun, när allt var klart så väntade vi 6 månader, men det fanns ingen som behövdes oss då. Vi vände oss vidare och hos ett företag fanns ett barn som skulle placeras och vi blev utredda och godkända, igen. Några månader senare kom den första lilla kotten. Så vår första resa, från en första kontakt till en placering tog drygt 1½ år. Så vänta blev jag väldigt bra på :D.

Många är inne och läser i forumet, och som du skriver så går det i perioder när det kommer nya inlägg. Om det är någon information som du saknar får du gärna höra av dig till mig.

Hälsningar
Anne
admin
 
Jo att en placering kan och nog bör ta tid förstår jag.. så att det blir rätt så att säga.. men det är lite tålamodsprövande när de inte hör av sig från företaget.. man vet inte hur man ska göra osv.. speciellt när de är lite annat på G runt omkring.. med jobb.. har haft trilsk med fk.. nu strul med af .. som tydligen inte förstår vad man säger.. så det hade varit bra om man åtminstone har första delen klar så man vet åt vad det barkar hän så att säga.. men vänta på placering är ju bra så de blir rätt..
 
Hej IckaL

tänkte på det; som Anne säger så kan det ta 1,5 år eller så innan första placeringen kommer, och du kommer ju inte få någon ersättning förrän du får en placering, så även om du blir godkänd som familjehem nu i första omgången så löser det inte dina problem med ditt arbete och eventuella FK och AF.

Soc brukar också vara noga med att man har ett arbete, de vill inte att man bara skall livnära sig på att vara familjehem, utan man skall ha ett annat arbete som är den huvudsakliga inkomsten. Och om man är sjukskriven och får sin inkomst av fk så kan det bli problem med den när man blir familjehem och får ett arvode för detta.

Sen håller jag med Anne -- att vänta blir man bra på :)
 
Tyvärr har ni missuppfattat.. ja jag är sjukskriven 25% men fk har utförsäkrat mig.. alltså ingen mer ersättning från fk.... var inte det jag menade.. jag har ett jobb men just nu är de lite rörigt då man måste skriva in sig på af för att skydda sgi.. jobbet går in tillfälligt och betalar sjuklön på de 25%.. men jag kommer söka lite andra jobb..

Men fortfarande inte det jag tyckte va jobbigt att vänta på.. ni missuppfattade det hela..hon som var här och gjorde intervjun sa hon skulle höra av sig efter julhelgen.. och den skicka ut papper så jag kunde gå igenom.. hörde inget.. mailade.. får då reda på att hon varit sjuk och sen lite semester.. men säger den andra tjejen.. jag fattade att de är klart och du är godkänd.. vi kollar redan... men de har gått ännu en vecka utan att hon nu hört av sig eller några papper.. det roliga var att de va hon som ringde mig och hade jättebråttom att göra intervjun.. var ju tvungen att avslöja vad jag hade på G när jag hade möte med jobbet osv.. men va ju precis nu att jag kunde säga att jag var godkänd.. känner att de hade varit bättre om hon hörde av sig till mig än att prata med en tredje person som jag inte haft kontakt med innan.. utan personen jag haft alla andra kontakter med..

Ja jag vet att man inte kan leva på ersättningen för detta.. men som jag även sa till dem.. jag anser att man iaf måste kunna få va hemma en kortare tid i början.. inte bara att komma hit med ett barn och sen köra på som innan då hon vet hur jag jobbar.. pooltjänst i äldrevården vilket innebär skiftande pass och kvällar och helger.. men kommer förmodligen söka lite annat pga min rygg.. så inget av detta är en nyhet för dem.. det var jag tydlig med från början men hon ville iaf komma och intervjua..

Men de är inte väntan på placering detta handlar om.. utan att handläggaren inte hör av sig
 
Hej!
Tyvärr så kan det vara svårt att få kontakt ibland, vilket är frustrerande. Särskilt när man väntar på besked, man vet inte hur det blir och man lever lite i ett "vakuum" tills man får klart besked att man blivit godkänd och då kan ta det första steget framåt. Det är ju viktigt också att få läsa utredningen som gjorts ifall det finns några missuppfattningar.

Nu verkade det ändå som du blivit godkänd så nu är första steget klart :), även om du ännu inte fått tag på ansvarig handläggare. Hoppas att hon hör av sig till dig snarast!
 
Precis...men som sagt de kommer ju inte lägga ut att man finns som tillgänglig förrän man fått läsa genom och godkänt infon...och så länge det inte kommer nått finns det inget jag kan godkänna och alltså inget som skrivs ...hehe lite moment 22...och de gör att den annars så stilla glorian sakta börjar snurra och då blir jag en aning yr...:P
 
Tillbaka
Topp