Jourhem för första gången

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har varit fam. hem åt en plac. som flyttat, ska nu ta emot en jourplac,tonåring.
Ni som tar emot jourplac, hur gör ni första dagen/kvällen ? Ska man låta henne/honom vara "ifred" på rummet eller ska man "tränga sig på " & fråga massor ? Vi vet väldigt lite om den som kommer till oss, i stort sett bara ålder & kön. Det SKA inte vara någon "tung" plac. , men av erfarenhet vet vi att verkligheten kan visa sig vara en annan :wink:
Pirrigt såklart.........

Vi är ju inte jourhem. Men om jag försöker känna efter hur jag skulle vilja ha det om jag var den tonåring som placerades:

Jag skulle gärna ha sällskap (=få kolla in vart det är jag har hamnat), men inte få så mycket frågor. Kanske bli visad runt i huset och sen när ni lagar mat så typ få skala morötter eller nåt. Alltså mest få "hänga på" er och inte behöva ta en centrumplats på en gång.

Lycka till!!!

Hmm...husvisning blir det ju när soc. är här & lämnar... Sedan har vi heeela långa dagen kvar då.... :roll: En vanlig vardag, sommarlov.... Vi lär inte "göra" så mkt. , inget att "hänga på" så att säga... Nu menar jag inte att det måste vara JÄTTEKUL , men det kan bli väldigt tyst :wink:
Någon mer som har tips eller erfarenhet ?

Hej!
Jag brukar ge dom lite sysselsättning när soss har åkt, lägger fram lakan så att DOM får bädda sängen, tar direkt det där med "här är en kasse där lägger du din smutstvätt", här kan din tandborste vara, här fins det bindor/tamponger.
Sen brukar jag ta med dom och handla mat säger samtidigt att jag vill veta om det är nåt dom gillar/ inte gillar och att "jag behöver lite middagsförslag".

Sen beror det på vad klockan är när dom kommer.........
Som nån annan föreslog ge dom i sysselsättning att skära sallad eller duka såkan man småprata samtidigt.
När soss kommer med dom så fikar man ju oftast o då brukar jag ta dom vanliga frågorna, allergier, när ska du vara inne vardagar/ helger, vad har du haft i veckopeng/månadspeng förut, några restriktioner angående mobil, internet?
Resten brukar ge sig själv.
Lycka till, det är urkul med nya :banan: :claphappy:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp