Jourhem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skulle vilja ha en del frågor ang jourhemsplaceringar!

Hur många barn/platser är det man måste kunna ha som jourhem?

Vi skulle nämligen kunna ha 1 alt ett par syskon om det är möjligt förstås åt gången.

Kan ni berätta lite om ni har bra kontakt/erfarenhet av org el soc ang jourplaceringar ang handledning,stöd,ersättning etc?

Är det ngn här som är jourhem och då till ett så lågt antal platser?

Hoppas så på svar!!! :wink:
 
Hej!

Har ingen erfarenhet av att vara kontrakterat jourhem så där kan jag bara hjälpa dig med vänners erfarenheter.
Dom har plats för en till två placerade samtidigt. Dom är kontrakterat jourhem via en kommun, dom har valt att ta emot endast ungdomar från 12 år och uppåt. Deras ersättning är enligt kommunförbundets rekommendationer samt att kvinnan i familjen har viss ersättning för lönebortfall - vet inte exakt hur mkt- men har för mig att det är 50 %. Ungdomar som "samplaceras" matchas alltid men i övrigt så kan dom inte tacka nej.
Vi själva har haft Jour/akut via org och vår ersättning var då 750:- per dag samt 250 i omk med tillägg för kläder, medicin samt bilresor.

Ha det så bra och lycka till!
 
hos oss

Vi har plats för flera hemma hos oss. Vi samarbeta bågge med org och kommun.
Org har vi ett plats och arv. på 538 per dygn o omk. på 190. Där vi emot barn i alla ålder alt mor/barn.
Åt kommun tar vi emot barn i ålder 0-12 och syskon par på max 2.
arv 616 per dygn och omkostnad på 130.
Kommunen betalar alt extra busskort etc.....
Vi har ingen kontrakt med org eller kommun men vi har alltid barn placerade hos oss. Jag är hemma på dagtid men det var ingen kräv att jag ska vara hemma.....
 
Hej, look2help.
Du skriver att ni har placeringar både från kommun och organisation - är det ok för dom att ni har placeringar från båda ställena hemma hos er samtidigt eller har ni från ett ställe i taget?
Sedan undrar jag om att det inte ställdes krav på att ngn ska vara hemma på heltid - de barn/ungdomar eller ev vuxna som placeras hos er, har dom alltid sysselsättning,skola,dagis el likn under dagtid då eftersom ingen behöver vara hemma?
Är arvodena beräknade per placering eller per dag?

Det blev en del frågor - hoppas du har lust att svara!
Ha en fin söndag :wink:
 
Re: hos oss

look2help sa:
Vi har plats för flera hemma hos oss. Vi samarbeta bågge med org och kommun.
Org har vi ett plats och arv. på 538 per dygn o omk. på 190. Där vi emot barn i alla ålder alt mor/barn.
Åt kommun tar vi emot barn i ålder 0-12 och syskon par på max 2.
arv 616 per dygn och omkostnad på 130.
Kommunen betalar alt extra busskort etc.....
Vi har ingen kontrakt med org eller kommun men vi har alltid barn placerade hos oss. Jag är hemma på dagtid men det var ingen kräv att jag ska vara hemma.....

Menar du att du har 538 kr/dag som en fast ersättning i månaden på en plats då?
Antar att man som jourfamilj ska vara hemma, då det var vår tanke, men det kanske finns andra alternativ som inte jag känner till förstås:)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp