jourhem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur löser man praktiska saker när man är jourhem?
Kör ni som jourhem barnet till sin skola/dagis i den kommun de kommer från?
Sköter ni umgänge på samma sätt som när man är familjehem?Det måste vara extra känsligt då barnet är under utredning.
Vågar ni lämna barnet ensamt hemma om åldern finns inne?
Har ni som är kontrakterat jourhem aldrig någon möjlighet att åka iväg en helg,är det ständigt jour?
Om man är kontrakterad så har jag förstått att man har en anställning med fast lön oavsett om man har barn eller ej.Har man då både lön,arvode och omkostnadet vid placering?
Om man bara tar emot en jourplacering tillfälligt,hur ser då arvodet ut?Hur gör man med ev inkomstbortfall?

Massa frågor,tacksam för svar.

Hejsan!
Vi är jourhem (och även familjehem). Vi har dock valt att INTE vara kontrakterade, det har sina fördelar med att vara det men också enligt mig vissa nackdelar.
Fördelen är att du alltid har en fast lön, nackdelen är att jag inte får bestämma själv vilka placeringar som passar in eller ej. Jag vill t.e.x INTE ha barn under 6 år, vill inte ha fler utåtagerande samtidigt o.s.v
Nu jobbar jag som s.k "löshäst" åt 3 Stockholmskommuner och har i princip ständigt fullt,
barn som ska gå kvar i sin förra skola får kommunerna ordna skoltaxi till, det har jag som krav. Att sitta o skjutsa flera mil när man kanske har flera barn som ibland behöver vara hemma fungerar inte.
Vissa får ha umgänge här, andra brukar kommunen ordna kontaktperson till som är med vid umgängena, vissa får åka hem ibland på umgänge då brukar vi skjutsa.
Något som även är viktigt för mig och en av anledningarna till att jag väljer att jobba som "löshäst" är att somrarna brukar vi spendera på vårt landställe ett antal mil härifrån, och jag brukar göra väldigt klart för kommunerna när det börjar närma sig våren att vi tar bara barn som vi kan ta med oss till landet och som klarar sig utan umgänge x antal veckor.

Du undrar om vi vågar lämna barnet ensamt hemma efter ålder.......njea visst en skötsam 13 åring får så klart vara själv om vi åker bort några timmar (efter en tid när man känner dom lite bättre) men aldrig att vi skulle lämna dom ensamma längre tider..... Nu har jag tur som har en 20-årig bio som bor hemma och kan ställa upp ibland om vi vill gå bort fred/lörd kväll men ensamma en fred/lördkväll NIX. Vi har varit med om att en hel del fösvunnit så det gör vi inte om.
Vi har faktiskt åkt bort ett dygn men då var både 20-åriga sonen och vår 23-åriga utflugna dotter här och var barnvakt..... självklart mot en smärre ersättning :wink:
Dom jag känner som är kontrakterade har alltid en fast minimilön vare sig dom har barn eller ej, sedan har vissa omkostnad på ca 2000:- /per rum även om man inte har barn.... när det sen kommer barn så höjs beloppet.
Som löshäst är det väldigt olika...... vissa kommuner betalar enligt kommunförbundets rekomendationer...... men dom kommunerna jobbar jag INTE för.
Jag tar samma som man får för jourbarn i dom lite större organisationerna + högsta omkostnad, nåt annat jobbar jag inte för, sen är valet deras :angel:
Men då jobbar jag heltid med det, har inget annat jobb, lönerna innom detta måste upp och då gäller det att alla vi står på oss :claphappy:
Lycka till.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp