Jourhems frågor

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymous

Guest
Ny här....
är mitt i processen av att bli familjehem och har blivit lite nyfiken
på att bli jourhem.Finns det någon som kan dela med sig av erfarenheten?
Positivt/Negativt
Måste man vara hemma 365 dagar om året??
Har ju djur och gård men några dagar om året vill man ju komma bort.
Tacksam för info

Vi är också mitt i process familjehem.Hade idag besök av en kommun,så jag ställde din fråga till dom om man måste vara hemma 365 dagar om året.om man är jourhem.Deras svar var att man ska vara hemma .Man kunde inte jobba deltid när man inte hade barn placerade hos sej.Man ska kunna ta emot barn på fyra timmar.Men man var berättigad till viss semester.Denna kommun hade 15 st jourhem och alla dessa hade barn hos sej alltid.Så behovet verkar vara ganska stort. :? :? Hoppas du fick några svar och lycka till med eran process

Vi är också jourhem sedan ca 5 år tillbaka och har 3-4 platser. Visst är behovet av jourplatser stort och dessa platser är oftast upptagna. Men vi får aldrig nya placeringar på kvällar, nätter eller helger och då kan vi resa bort eller besöka vänner eller annat, allt beroende på vilka barn som är placerade just då. Visst händer det att vi är helt tomma också även om det är mycket sällsynt och då är det upp till oss att göra vad vi vill. I vår kommun finns även några andra jourfamiljer som vi har handledning tillsammans med och vi försöker även att hjälpa varandra och kan då avlösa varandra för en natt eller två om speciella skäl finnes. Vi har även semester någon månad under året, men detta planerar vi i god tid före, så att inga omplaceringar behöver göras. Vi är helnöjda med det kontrakt vi har med vår kommun och får all den hjälp o stöttning, som vi ibland behöver.

Ville bara inflika några rader..

Man kan ju ta emot enstaka jouruppdrag också.. Vi fick en förfrågan och har just nu en tjej jourplacerad hos oss. Så man kan vara jourhem utan att vara ett kontrakterat där man alltid ska finnas tillgänglig. Vi kan ta uppdrag när det passar oss.

Eller nja... hade jag fått bestämma hade vi haft uppdrag för längesen, detta är vårat första, men nu rullar det förhoppningsvis på. Vår långa väntan på en första placering är över och förhoppningsvis får vi en till plac snart... Hoppas verkligen det!

Lycka till allihop!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp