Jourhemsplaceringar pga av eget beteende

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Har fått frågan av goda vänner om vad som sker i jourhem när ett barn jourplacerats pga eget beteende. Vi kan dock inte svara fullt ut då våra jourplaceringar har grundats i första hand på andra anledningar och inte pga barnens bekymmer. De har nu föreslagits av soc att låta jourplacera sitt barn som åtgärd när inget annat hjälpt vare sig för familjen eller tonåringen.

Vi är också jourhem dock inte kontrakterade och är alltså inte hemma dagtid 100%. Så våra placeringar har nog inte varit i närheten vad ni som är kontrakterade varit med om och tvingats tänka ut regler för.

Så vad händer hos er när soc kommer med en akut jourplacering i nedre tonåren på grund av konflikter hemma, bruk av alkohol, cigaretter, kanske andra droger (provat hasch), snattat, andra kriminella handlingar, rymningar, har en skola som inte fungerar, inga fritidsintressen, stulit hemma mm mm ni vet-hela registret?

Skulle gärna vilja höra av er erfarna hur ni skulle gå tillväga i sådant fall.

-Hur gör ni när det kommer en som troligen inte alls vara där den är?
-Vilken ände börjar man?
-Vilka regler sätter ni?
-Vad tycker ni att jag ska råda dom?

Vill tillägga att jag är inte ute efter några "gratisråd" då det överhuvudtaget inte är aktuellt att ungdomen placeras hos oss. Våra biosar och placeringar går inte alls ihop med * så vi ska försöka vara ett stöd för de vuxna i familjen istället i det här läget.

Tacksam för alla svar eller PM!
 
Hej!

Det är i sådana här lägen som man som familjehem ska vara medlem i FaCO. :wink: Varför då? Jo, för då kan man ringa på deras eminenta medlemstelefon och antingen få svar direkt eller så blir man hänvisad till någon som vet. :idea:

Eller så mailar du ett privat meddelande till mig med ditt telefonnummer så ringer jag upp eller tvärtom om du tycker bättre om det - om du skulle vilja prata med mig. Mycket med tonåringarna är sig lika men varje tonåring är unik - ursäkta att jag låter predikande, det var inte meningen. Men just gemenskapen och få del av andras kunskap, dvs andra familjehems, är det allra bästa med att vara med i FaCO (eller FR).

Mama - för det mesta inte mästrande? :roll:
 
Tänkte inte på det

Ja, det var ju klokt tänkt-hade inte en tanke på det eftersom det inte har med något uppdrag att göra men jag kanske kan fråga ändå..jag provar.

Det är ju en väldigt komplex fråga så det är ju svårt att svara på i text, naturligtvis.

Tack för tipset!
 
Mama sa:
Hej!

Det är i sådana här lägen som man som familjehem ska vara medlem i FaCO. :wink: Varför då? Jo, för då kan man ringa på deras eminenta medlemstelefon och antingen få svar direkt eller så blir man hänvisad till någon som vet. :idea:

Eller så mailar du ett privat meddelande till mig med ditt telefonnummer så ringer jag upp eller tvärtom om du tycker bättre om det - om du skulle vilja prata med mig. Mycket med tonåringarna är sig lika men varje tonåring är unik - ursäkta att jag låter predikande, det var inte meningen. Men just gemenskapen och få del av andras kunskap, dvs andra familjehems, är det allra bästa med att vara med i FaCO (eller FR).

Mama - för det mesta inte mästrande? :roll:

Hm lånar tråden lite...Hur blir man meddlem? Vad kostar det?
 
Hej! FaCO har en hemsida som heter http://www.faco.nu där mer information finns. Medlemsavgiften är ca 400 kr per år men varierar en aning beroende på vilken länsförening man väljer. (Man kan välja direktanslutning också men då missar man lätt länsföreningarnas aktiviteter.) Går man med nu så betalar man för nästa år, dvs 2009.

Mama :D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp