Jourplac. som stuckit, hur länge förvara ägodelar ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om en jourplacerad ungdom sticker & inte ska komma tillbaka, hur länge är det brukligt/normalt att soc. / org. tycker att man ska förvara dennes ägodelar/kläder då ? Ingen uppsägningstid iom. att det är jour. Får man ersättning tills sakerna är borttagna ? Låter kanske sniket, men vi har faktiskt inte plats att förvara allt & kan inte erbjuda rum åt någon annan om sakerna ska stå kvar i rummet. :roll:

Bra fråga Kråkan, jag tycker inte att det ska vara så himla länge men jag har aldrig suttit i situationen så jag vet inte.

Vad hände?

Hej...
Det är ett tag sedan som vi var jourhem så det är kanske andra regler som gäller.
Men vi hade inskrivet i vårt kontrakt vad som gällde då ang den placerades saker. Oftas så var det bara några kassar eller väskor med saker. Det tog förvaltningen hand om ganska snabbt.
Vi fick vårt arvode men dock inga omkostnader mer än hyran för rummet.
Det bästa du kan göra är att ringa och fråga, så kan ni komma överrens om vilket som passar er bäst. En sak jag har lärt mig genom alla dessa åren är att vi som famlijehem får ringa och trycka på, annars händer det inget. För så länge det är tyst från oss så tror dom att det är lugnt.
Får du inte tag på dom på telefon så skicka mail.

Hmm, här gick allt så snabbt att vi inte ens hann skriva kontrakt ! Som sagt, en LVU jourplac. , stack som väntat men utan grejer såklart.... Blir omplac. på annan ort nu, pga. stooora problem. Trist att inte kunna hjälpa, men vi tar nya tag. Alltid finns det nån som behöver oss ! Tyvärr, skulle jag väl vilja säga... :roll:

Kråkan sa:
Hmm, här gick allt så snabbt att vi inte ens hann skriva kontrakt ! Som sagt, en LVU jourplac. , stack som väntat men utan grejer såklart.... Blir omplac. på annan ort nu, pga. stooora problem. Trist att inte kunna hjälpa, men vi tar nya tag. Alltid finns det nån som behöver oss ! Tyvärr, skulle jag väl vilja säga... :roll:

Så tråkigt att läsa att det inte fungerade med 13-åringen. Trycket från kamraterna var tydligen för starkt. Kan väl tycka att detta skulle socialen har förutsett från början och placerat långt ifrån vänner och kamrater även om det är en jourplacering. Ring dom i dag och be dom hämta sakerna omg. Ni skall inte behöva ha ansvar för detta.
Lycka till :claphappy:

Vad tråkigt Kråkan... men jag kan hålla med om att soc kanske valde ett jourhem lite för nära "gamla jaktmarkerna"

Ja.. tyvärr finns det allt för många barn som behöver oss

Vi som varit med ett tag vet att det kan dröja LÄÄÄÄNGE innan saker hämtas.

Efter 3 månader och åtskilliga samtal så slängde jag sakerna i ett grovsoprum (som jag visste skulle tömmas 5 dagar senare) jag både ringde och skrev var sakerna fanns och vilket datum de skulle tömmas. Inte ens då hämtades de.

Vi skulle ta emot en ny men det var inte från samma kommun. Det vr extremt mycket saker. Så detta var för oss en desperat handling men jag tyckte att vi gav soc alla möjligheter. i vårt uppdrag ingår inte gratis magasinering.

Men rent juridiskt så gjorde vi fel. Man ska lämna till polisens hittegods. Då har man ryggen fri.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp