Julklappar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymous

Guest
Hej! :D
Nu är det snart dax för julklappar mm.
Hur gör ni till era placerade barns syskon och föräldra.
Tänker i första hand på små placerade barnen som inte själv kan spara och planera.

Själv har vi alltid gjort inköp tillsammans med mindre barnen och låtigt tonåringarna som vill själv fixa detta.
Vissa barn som är placerade har ju upp till 5-6 syskon däremot kan någon vara ensambarn därför tycker jag att det kan slå orättvist ifall barnen själv skall stå för hela inköpet.

Men har föstått att vi inte har detta ansvaret utan att det är föräldrana som skall fixa detta enlig socialsekr. Vill hör hur andra gör. :idea:
 
Hej!
Då mina är små så har vi ett år gjort en kalender på datorn med bilder på barnet, ett annat så har de fått ett av fotona som tas i skolan i en fin ram som barnet dekorerat själv. Detta görs bara till föräldrarna. När barnen blir större så får de välja själva om de vill ge bort något, då kanske bara en teckning eller något som de pysslat ihop själva. Det viktigste är att barnet får sitt och om barnet vill ge något så får det göra det. Jag har nog inte lagt ner mig så väldigt mycket med att ge föräldrarna något när barnen varit mindre. Vi får se vad de vill när de kommer upp i ålder. I år blir det en kalender igen med roliga bilder på barnet. Eller möjligtvis ett collage på ett A4 med många bilder och en fin ram.

/Sara
 
ejsa sa:
Hej! :D
Nu är det snart dax för julklappar mm.
Hur gör ni till era placerade barns syskon och föräldra.
Tänker i första hand på små placerade barnen som inte själv kan spara och planera.

Själv har vi alltid gjort inköp tillsammans med mindre barnen och låtigt tonåringarna som vill själv fixa detta.
Vissa barn som är placerade har ju upp till 5-6 syskon däremot kan någon vara ensambarn därför tycker jag att det kan slå orättvist ifall barnen själv skall stå för hela inköpet.

Men har föstått att vi inte har detta ansvaret utan att det är föräldrana som skall fixa detta enlig socialsekr. Vill hör hur andra gör. :idea:

Bra att du tog upp detta har oxo länge funderat på detta.

Vårt ena barn har bara ett syskon som (än så länge )är kvar hos biomamman och som vi varit stödfamilj till därför har det inte varit svårt hur vi skulle göra alltså ge julklappar förståss.
Vårt stora barn har många syskon men där har vi oxo gjort så att det har blivit "skolfoto" till föräldrar och en någorlunda billig julklapp till syskonen.
Vårt nya barn har oxo syskon.....men som sagt man kan inte låta bli att köpa till dom, när man ser hur glada dom blir *ler*

Ingrid
 
många syskon

vårt lånebarn har många syskon i flera olika familjekonstellationer, känner inte ens alla...Vi har bara gett bioföräldrarna julgodis och sagt att det är till alla i familjen. De olika barnen får ju julklappar från "sina" håll så det är inte svårt att göra så tycker jag. Jag tror inte att de förväntar sig någonting heller.
 
Vi får oftast en julblomma. Men det är ju barnen som skall ha julklapp i första hand, för visst är det barnens högtid. Jag klara mig utan. Men våra placerade barn vill så gärna ge till sina föräldra. Vi brukar ha en gemensam extra julafton som umgänge strax förre julen så att barnen kan få ta emot sina klappar samt ge.
 
ejsa sa:
Vi får oftast en julblomma. Men det är ju barnen som skall ha julklapp i första hand, för visst är det barnens högtid. Jag klara mig utan. Men våra placerade barn vill så gärna ge till sina föräldra. Vi brukar ha en gemensam extra julafton som umgänge strax förre julen så att barnen kan få ta emot sina klappar samt ge.
Det låter ju vettigt.
Verkar lite märkligt att sociala vill lägga ansvaret på de föräldrar som fråntagits ansvaret??
Men ni verkar ju ha löst det bra.
 
Cyberpappan sa:
ejsa sa:
Vi får oftast en julblomma. Men det är ju barnen som skall ha julklapp i första hand, för visst är det barnens högtid. Jag klara mig utan. Men våra placerade barn vill så gärna ge till sina föräldra. Vi brukar ha en gemensam extra julafton som umgänge strax förre julen så att barnen kan få ta emot sina klappar samt ge.
Det låter ju vettigt.
Verkar lite märkligt att sociala vill lägga ansvaret på de föräldrar som fråntagits ansvaret??
Men ni verkar ju ha löst det bra.

Förlåt om jag inte förstår vad du menar.......sociala lägga ansvaret på bioföräldrar.
Kan du förklara vad du menar, kanske det bara är jag som inte förstår *ler*
 
ingrid sa:
Cyberpappan sa:
ejsa sa:
Vi får oftast en julblomma. Men det är ju barnen som skall ha julklapp i första hand, för visst är det barnens högtid. Jag klara mig utan. Men våra placerade barn vill så gärna ge till sina föräldra. Vi brukar ha en gemensam extra julafton som umgänge strax förre julen så att barnen kan få ta emot sina klappar samt ge.
Det låter ju vettigt.
Verkar lite märkligt att sociala vill lägga ansvaret på de föräldrar som fråntagits ansvaret??
Men ni verkar ju ha löst det bra.

Förlåt om jag inte förstår vad du menar.......sociala lägga ansvaret på bioföräldrar.
Kan du förklara vad du menar, kanske det bara är jag som inte förstår *ler*

:wink: Om det var min rader du syftar på så skall jag fösöka vara lite klarare.
En av våra socialsek. anser att det inte är vi som familjehem som skall ansvara för julklappar/födelsedagspresenter till syskon eller bioföräldra, utan detta ansvar skulle ligga hos bios. Men om detta kan man ju tycka mycket, eller hur? Själv fixar vi allt något, även om det är litet. Det är ju tanken som räknas.
 
ejsa sa:
ingrid sa:
Cyberpappan sa:
ejsa sa:
Vi får oftast en julblomma. Men det är ju barnen som skall ha julklapp i första hand, för visst är det barnens högtid. Jag klara mig utan. Men våra placerade barn vill så gärna ge till sina föräldra. Vi brukar ha en gemensam extra julafton som umgänge strax förre julen så att barnen kan få ta emot sina klappar samt ge.
Det låter ju vettigt.
Verkar lite märkligt att sociala vill lägga ansvaret på de föräldrar som fråntagits ansvaret??
Men ni verkar ju ha löst det bra.

Förlåt om jag inte förstår vad du menar.......sociala lägga ansvaret på bioföräldrar.
Kan du förklara vad du menar, kanske det bara är jag som inte förstår *ler*

:wink: Om det var min rader du syftar på så skall jag fösöka vara lite klarare.
En av våra socialsek. anser att det inte är vi som familjehem som skall ansvara för julklappar/födelsedagspresenter till syskon eller bioföräldra, utan detta ansvar skulle ligga hos bios. Men om detta kan man ju tycka mycket, eller hur? Själv fixar vi allt något, även om det är litet. Det är ju tanken som räknas.
Nej då, det var inte oklart, det var så jag tänkte också.
Min fundering gällde mer om ens åtaganden inbegriper bioföräldrarna på det intellektuella/känslomässiga planet?
Om man nu bestämmer sig för att det inte gör det - vilket soc tycks anse också - får man ju ta det beslutet med att det kanske rinner ut i sanden. Man kan ju inte förvänta sig att någon som är fråntagen ansvaret ska ta ansvaret.
Om man sen gör det för det placerade barnets skull är en annan sak.
Det här var alltså en tankevariant, inte ett ställningstagande.
 
Hmm nu blev det lite rörigt för mig *ler*

Det jag inte riktigt förstod var det "cyberpappan" skrev alltså det här med att Soc. lägger ansvaret på biosarna.


Inte var det ditt inlägg Ejsa.

Hoppas jag inte rört till det ännu mer.
 
Nu när jag läser igenom alla inläggen så ser jag att det är jag som läst FEL. :idea: Ser ju nu att "cyberpappan " gjort ett inlägg på din kommentar "Ejsa" såg inte detta innan tyckte därför att hans inlägg var för mig oklar. :oops:

Ursäkta om jag rört till det.
:(


Från en rörig Ingrid
 
I vårt avtal fanns en punkt för "presenter till bioföräldrarna". Presenter till ev syskon och mor-farföräldrar fick bioföräldrarna fixa själva i barnets namn.

Här blev det också skolfoto i en fin ram och ngt egenhändigt ihop-pillat av barnet. Han ville inte ge så det var lite trassel och pyssel innan vi fick till det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp