Källvesten

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Är här någon som vill berätta lite hur en sådan utredning går till. Vi kommer antagligen att skulla göra en sådan nu i höst. Mvh Annsofie
 
Hej Annsofie
Källvestens utredningarna som soc har gjorde på oss har tagit hela två dagar/ utredning. Man får prata om sin bakrund, hur man träffades mm. När vi gick på den första så trodde jag att det var något sorts IQ-test :D, så jag satt och väntade hela tiden på kuggfrågorna :D, så dumt. Kortfattat är det för att soc ska se vilka personer som ni är och så att matching mellan er och barnet ska bli bra som möjligt.
Jag vet att en del kan tycka att de intima frågorna kan vara jobbiga men de har ett syfte, Ex vi fick en fråga ang om vi blev avbrutna i sängen (barn skrik) om vi sedan kunde ta upp sexet samma natt? Syftet är att man inte inte ska glida från varandra. (Frågan var mycket bättre ställd än vad jag skriver här).
Karin
 
Då vill det till att det är seriöst folk som handhar dessa Kälvestensmetoder för att jag skulle besvara såna frågor.
Jag tycker att ens sexliv har dem inte med att göra överhuvudtaget. Nåja, vilka kommuner/Organisationer använder sig av denna metod?
 
Som adoptivmamma och familjehemsmamma är man utredd X antal gånger både med gamla adoptivutredningen och med kälvesten. Och vi har alltid tyckt att det varit bra. Det är inte farligt att måsta svara på frågor om sexlivet eller barndomen om man har i åtanke att detta är för att det ska bli rätt för ett barn. Dessutom är det otroligt intressant att få resultatet och se var man har sina styrkor och svagheter.

Det skulle vara förödande för familjehemmen men främst för barnen/ungdomarna om man slutade utreda.

Så se på utredningen som ett tillfälle att lära känna dig själv och ditt förhållande utifrån en annans synvinkel

hälsn/C
 
Vi blev utredda med hjälp av Kälvestensmetoden. 18 sidors formulär med alla möjliga och omöjliga frågor. Kan säga att det var inte alls något obehagligt när de kom in på det lite mer intima området.Man säger ju bara det man vill säga såklart. Intervjun för mig och min man tog ca tre timmar. efter ett par veckor när de tillsammans med en Kälvestensexpert gått igenom våra svar och kände att de ville gå vidare kom de tillbaka och den här gången intervjuade de våra hemmavarande barn. När de gått igenom även dessa svar fick vi besked och kopia på vad de kommit fram till i våra intervjuer.
Vi tillhör en kommun i Stockholm Så där används den metoden.
 
Echo: Tror kanske att du la in lite andra värderingar än vad jag skrev i mitt meddelande?
Jag har inga problem att prata om mig själv, min barndom, mitt privatliv eller mina värderingar. Jag är välutredd med mig själv. Har en idag god självdistans. Jag har definitivt ALDRIG sagt, skrivit eller tyckt att man inte ska utreda blivande familjehem!
Det jag skriver, angående ens sexliv, att det har inte andra personer med att göra, det står jag för. Jag har däremot aldrig påstått något att man inte ska utredas!
 
Frågor om sexlivet....man får svara på hur man tyckte och kände redan som spermie för tusan :evil:

Skämt åsido, frågorna var nog mer generande för de som ställde dem än för oss som svarade. När sexfrågorna var avklarade suckade den ena av soc.ass., vände sig till min man och sa...Vill du gifta dig med mig :D :D :D
 
Tack alla för era trevliga svar. Vi är beredda på att alla slags frågor ska komma, nu även sexfrågor..*L*. :smirk: Vi har ju tidigare gjort en liten utredning för att bli stödfamilj och detta blir väl bara en mer utvecklad form av det hela. Men det är ju skönt att vara lite förberedd på vad som komma skall.
Tack!
 
Hej.

Hur går det? Har ni gjort utredningen än? Vi är precis klara och det var mycket frågor kan jag säga, mycket om ens barndom, vad vi hade för regler hemma mm. Och så en hel del frågor om vårt förhållande, dock inte så många om vårt sexliv, mer än att vi fick gradera det (och hoppas att gubben graderade det ungefär lika) och om det vär något vi ville ändra. Vi har biobarn så dom blev också intervjuvade och det var nästan det mest nervösa, hur dom skulle svara. Men det gick bra så nu väntar vi bara :? bara och bara förresten det är lika nervöst det!

Lycka till Ester
 
Det har väl gott sådär. Har haft några olika komuner på besök och hoppas nu den saista som va här i veckan ska ha ett barn som passar oss. Vi har alltså inte gjort någon utredning än, men hoppas snart kunna få göra en. Hur lång tid tog era utredningar? Vad jag har förstått skiljer det en del mellan olika komuner hur länge den varar.
 
Hej igen.

Vi är utredda av en org. vi ringde och anmälde vårt intresse och veckan efter kom de på besök och berättade hur det fungerar mm. sen kom sommaren och semestern, så de kom tillbaka i slutet av september och gjorde första utr, då pratade vi bara om våran barndom, sen kom de tillbaka efter en vecka igen och då talade vi om vårt förhållande och med våra barn, sen fick vi vänta i 2 veckor innan dom kom och redogjorde för hela utrednngen. Besök 1 och 2 tog ca 3-4 timmar, besök 3 nästan 5 timmar och det sista 3 timmar,. Så man har ju redan tagit ledigt en hel del från jobbet och lagt ner en del timmar på detta så det känns som man inte vill vänta längre.. Vad kul för er att det verkar vara en placering på gång. Ester
 
Idag har komunen hört av sig!! De vill gå vidare med oss, de ska bara matcha färdigt så det blir till 100 % rätt!! Kanske de har ett barn som passar oss!! Längtar....
Gud va detta är spännande nu! Hoppas det går fort. De skulle kolla register utdragen med bara. Vet inte hur lång tid det kan ta för dom att få ut de men det tar väl tyvärr ett tag... =( Såå.. nu är det bara att vänta igen!!!
 
Så då har de varit här igen, denna gången träffa de våra bio barn också och ville kolla lite med de vad de tycker om att bli familjehem. Det gick bra tyckte jag. De va så dukktiga och hjälpte till med fikan och allt.
Dom blev tillfrågade vad de önskade för barn till vår familj. Dom fick känna sig väldigt delaktiga i allt detta och det känndes riktigt bra tyckte jag. Dom är ju 10 och 7 år, och det är väldigt mycket funderingar här hemma just nu. Och vi alla 4 tycker det är väldigt spännande.
Vi bokade datum för källvestensutredningen, men det är en hel månad dit så nu blir det att vänta igen... =(
Vi fick lite info om vad det va för barn de hade i jour just nu som de trodde skulle passa här hos oss, kanske det kommer att bli fler än ett! Det hade varit så kul att bli en storfamilj.... Men men nu väntar vi lite till och ser vad som händer.... denna väntan!
 
På tisdag är det dax!! Och om allt går vägen då kommer det att flytta in ett barn hos oss i mellandagarna!! Ska bli såå spännade! Kunde inte låta bli att skriva ett par redar!
 
Fi sa:
På tisdag är det dax!! Och om allt går vägen då kommer det att flytta in ett barn hos oss i mellandagarna!! Ska bli såå spännade! Kunde inte låta bli att skriva ett par redar!

Vad spännande!!!
Lycka till!!! Den som väntar på något "gott".... :P

/Sara
 
Hej Fi!

Man brukar säga "delad glädje är dubbel glädje".
Så känner jag när jag läser ditt inlägg.

Vilken julklapp till er! Mycket glädje, ansvar,skratt och tårar osv.
men vilken tillfredsställelse att få ägna sig åt det man vill och känner för.

Lycka till!

Samtidigt kan jag förstå förtvivlan och frustration hos er som väntar, väntar...

Gittan
 
Så då va djupintervjun gjord, skönt att det är över faktiskt. Man har ju varit lite nervös för hur det skulle gå. Men det kändes bra tyckte både jag och gubben min så nu är det bara att vänta tills imorgon och höra vad psykologen tycker. Om han godkänner oss flyttar den tilltänkta placeringen in i mellandagarna!! Ska bli jätteskoj, nästan så julen glöms bort när man har något att längta tills som kommer så direkt efter.
Men det är väldigt många tankar som far runt i huvudet nu.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp