Kälvestensintervjun....??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Någon som genomfört intervjun och vill dela med sig lite...??
Vi har haft 2 hembesök o kommer gå vidare med utredningen om ett par veckor. Nervöst men samtidigt spännande! :rollhappy:

Vad jag har förstått så kommer vi få dela med oss av hela vårt liv. Men vad händer efter intervjun o när vet man om man har det som krävs? :?
 
De frågar om allt från din barndom till hur ditt liv ser ut idag. De frågar oxå ganska mycket om ert förhållande även där allt ifrån vad ni bråkar om till ert sexliv. I förhållandedelen får man oxå frågeställningar kring förhållandet som man ska skatta på en skala 1-5. Sen jämför de om ni är likstämmiga i era svar och grundvärderingar.
Själva grejen är ju att se om ni är lämpliga som familjehem så fler svar än så vill jag inte ge :angel
Lycka till, det går säkert bra :razz:
 
Det är inget examensprov :razz: Frågorna de frågar har inget rätt eller fel. De vill veta era starka och svaga sidor, att ni kompletterar varandra och att ni, om ni haft en trasslig barndom, kommit igenom detta på ett så bra sätt att ni kan använda era erfarenheter på ett positivt sätt i ert omhändertagande av trasiga ungar. Det de kollar som ska vara godkänt är brottsregistret och kronofogden. Finns familjer som inte blivit godkända för att de haft för bra! För lite av konflikter och svårigheter och då inte fått erfarenheter som behövs, att känna igen sig i. Det kan finnas en konflikträdsla och sopa-under-mattan attityd och det kommer man inte långt med. Konflikter hör till i verkliga livet och inte minst i familjehem.
Lycka till!
 
Tack för era svar!
Jag tror att de redan har kontrollerat våra register. Vi har inga skulder och är ostraffade.
Tror det blir riktigt intressant! Vad är nästa steg efter intervjun? Utbildning?
 
Ja då ska de väl sammanställa och sen är ni förhoppningsvis godkända :claphappy:
Utbildningen kan dröja ändå upp till ett år innan ni får gå beroende på datum (brukar bara vara 2 gånger/år fick vi höra när vi gick) och om ni har en placering eller ej.
Är det ett barn/ungdom som de har i åtanke till er eller ska ni vänta på den "rätta"?
 
Det finns ingen tilltänkt placering ännu. (Inte vad vi vet) Men vi har önskat att ta hand om ett barn mellan 1-5 år. De vill att vi även överväger att hjälpa spädbarn.
Vi får helt enkelt se hur det går. Vill helst ha utbildning före en placering :D
(Om vi nu blir godkända).
 
Intervjun är klar och idag har de fattat ett beslut. Vi ska komma på möte i slutet av månaden. Då ska vi få veta hur det har gått.... Varför får man inga besked på telefon? Varför ska man åka till kontoret för att få ett svar? :?
 
Ingen aning.... Första delen va ju mest grunden. Sen i mitten pratade vi jättemkt runt alla frågor. O i slutet hade man ju suttit i flera timmar. Så svaren blev betydligt kortare.

Min sambo tyckte att det gick jättebra för honom o sekreteraren hade sagt att det gick mkt bra.
 
Vi fick veta per telefon att vi var godkända , sen kom de efter ngn vecka o pratade m oss. Tror de ville förbereda oss på att ta emot det barn vi utreddes för. Sen tog det ändå 2 mån innan vi påbörjade överinskolningen från jourhemmet.
 
"Gör mitt bästa" Åh, va spännande!
Hoppas verkligen att vi blir godkända. Vi ska ju ner till kontoret i slutet av månaden. Så får vänta :D antar jag :roll:
 
Vi är godkända! :rollhappy:
Första utbildningen/kursen startar efter jul. Jag och min sambo har bestämt att vi vill ha all grundläggande utbildning klar innan vi ens överväger att få en placering. Så vår väntan kan bli riktigt lång. Men känner att om vi ska ta hem och hjälpa ett barn så ska vi verkligen göra det på riktigt. :banan:
 
Härligt! Vi gick utbildning förra hösten och kommerctroligen
få vår första placering strax. Har känts lite segt, men tror att väntan varit bra för tiden har liksom gjort att belutet landat. Är ni bara nya på utbildningen eller finns det etablerade familjehem också?
 
Härligt att det gick bra:) Sitter här i siffan m vår lillstora placering på idag 7 år:)) 5 år har gått sedan vi fick bedked att vi var godkända. :) O i snart 5 år har vår Liten varit i vår omsorg. Ser på barnfilm o snart åker vi till kusinernas 8 årskalas. :) Så mkt jobb- o så mkt kärlek o glädje!!!
 
EmmaLisa: Håller med dig till 100%. Vi funderade i ca 1,5 år innan vi ens tog kontakt med familjehemsgruppen. Min svärmor har haft både fosterbarn o sommarbarn. Så har haft möjlighet att bolla mkt tankar.
När får ni besked om placeringen?
Ang. utbildningen så vet vi egentligen ingenting. Så det blir spännande..
Vad var det för utbildning ni gick?

Gör mitt bästa: tack, det känns skönt att "korsförhöret" är över...
Är er nuvarande placering den enda ni haft? Har ni gjort en överflytt av vårdnaden?
 
Har haft kortare placeringar tidigare . Ingen så här länge o vi hoppas innerligt att barnet får växa upp i vårt hem. Vårfnadsöverflyttning har varit uppe på tal några ggr men soc är tveksamma då biologiska föräldrarna är enormt påstridiga . Tror också det ligger mkt rädsla i att " reta" föräldrarna med en vårdnadsöverflyttning....:/ Skulle så gärna vilja trygga barnets uppväxt här.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp