Kanske placering?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Måste bara berätta att vi fått en förfrågan om placering idag - äntligen! Är utredda i en mindre kommun, och vi ha väntat snart ett år på detta samtalet:) Men det är inte säkert det blir av eftersom vi har en situation i hemmet som måste lösas först, så det är inte säkert att de väljer oss. Men är ändå så glad, förväntansfull och pirrig!! Ett barn på 2,5 år rör det sig om...precis som vi tänkt oss, just nu bosatt i annat familjehem, men kan inte bo kvar där. Känns som en spännande tid framöver!
 
Nu gar det gått några dagar sen förfrågan kom och tankarna snurrar:) har börjat fundera över hur man gör med förskola? Detta barn, 2,5 år går på förskola 15 timmar idag. Avståndet dit går att lösa genom att jag skjutsar, även om fk ligger en bit bort. Men ska/bör barnet gå kvar. Eller stanna hemma med mig på heltid? Vad är era erfarenheter eller tips kring detta. Om det blir en långvarig placering, vill ju vi givet att barnet går på förskola närmast oss.
 
De e väl smart att gå kvar på förskolan till o börja med,så ändrar man inte allt på en gång......tänker jag.
 
Jag tycker hen ska gå kvar på sin förskola 15 timmar av flera anledningar. Kan vara bra för :angel: att ha kvar någon typ av trygghet och så vet jag att det kan vara extremt intensivt om man är hemma på heltid tillsammans det är väldigt lätt att känna sig kvävd och det underlättar inte anknytningen.
Självklart kan ni byta förskola senare.
Lycka till!!
 
Tack för svar:) låter lite som jag tänkte med. Har nu pratat med handläggaren igen och allt tyder på att det blir en stadigvarande placering. Kanske kan man resonera annorlunda nu nr man vet att den förskolan inte kommer bli aktuell på lång sikt? Typ va hemma heltid några månader och sen skolas in på ny förskola? Klok tanke om att få lite andrum från varandra, men vad är bäst för anknytningen?
 
I det andra familjehemmetnågra veckor. (Akut placering hos anhörig). Vad gäller förskolan vet jag inte, men vet att barnet trivs / är tryggt där. Gått på den förskolan även när barnet bodde hos bio.
 
Tänker såhär ... Kan vara både bra i neg att barnet är kvar i förskolan. Barnet kan bli förvirrat om olika personer hämtar i förskolan där bio tidigare varit mkt... O det kan vara bra att ha barnet hemma på heltid för anknytningens skull... Det hade vi ganska länge... Å andra sidan kan det vara bra för barnet att ha kvar tryggheten . Hur gammalt är barnet?
 
Mmm, visst kan man se det från flera håll "Gör mitt bästa". Barnet är 2,5 år gammalt. Vi får ju se vad soc säger också. Vårt första uppdrag detta ( om det nu år i lås;) och man är ju angelägen om att det blir så bra som möjligt. Nån som varit ned om liknande kanske?
 
Jag tänker nog att barnet ska gå kvar på sin fsk fortsatt (kan byta längre fram då men vet säkert hur det ser ut med fortsatt eller ej)
Barnet behöver sin trygghet främjar er anknytning! Samt att barn i den åldern mår bra av fsk i den ålder (i lagom doser dock)
Skulle nog vara hemma med barnet några dagar men sedan direkt fortsätta på fsk:)
Lycka till
 
Tack för svar! Hade möte med soc idag o de är inne på samma linje att barnet ska fortsätta på sin förskola. Och ja, de sa också att de främjar anknytningen:) dessutom sa de, vilket jag inte tänkt på, att kontakten med förskolelärarna jan va mkt viktig för oss som familjehem. De känner ju barnet väl.
 
Vi fick en liten 4 åring till oss för många år sedan o vi lät henne vara kvar på förskolan fram till sommaruppehållet Vilket var bara tre veckor iförsig men det räckte för oss för sedan hade vi hela sommaren på oss att bara va.... :razz:
Sedan tyckte vi att hon fick vänta på sin plasering på förskolan ute hos oss ( vi hade några mil att köra till den andra)Detta fungerade mycket bra det var ju en akutplasering så vi hade bara träffat barnet en gång innan hon kom till oss.
Personalen på förskolan var så tacksamma att vi hade kommit in i bilden o kontakten fungerade mycket bra.
 
Vad roligt att höra eva-c, att det gick bra för er. Ja ju mer jag tänker på det så känns detta som den bästa lösningen. Vi har oxå fått veta att fsk ligger nära oss, vilket är praktiskt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp