Klarar vi det!?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vår utredningen är nu klar. Vi är godkända som familjehem.
Känns jättekul och spännande.
Men!
Jag känner en viss oro också. Jag älskar verkligen barn, och kommer säkert att ta till mig det placerade barnet som om det vore mitt eget.
Frågan är hur man klarar det psykiskt det dag som barnet lämnar oss.
För det är ju ändå det vi ska jobba för. Att barnet får komma hem till sin egen familj igen.
Hur förbereder man sig på detta?
 
Ja det är en svår fråga, Lena Holfe (vet ej stavningen) har skrivit en bok om fosterbarn som heter "Älska lagom" den tycker jag har en träffande namn och en härlig bok skriven med en viss humor.....
:P
För det är nog det vi ska göra, vi kan oftast aldrig ersätta barnens biologiska band, bara vara ett bra komplement.
 
Vi älskade vårt första barn från det vi visste att han fanns, nu 8år senare älskar vi han som vår egen och har gjort det i alla 8år.

Jag är glad att vi älskade honom innerligt o till 100% från början för det slutade med att han blev totalt övergiven av både biomamma biopappa biomormor o resten av släkten. Som inte ens tittar på han när vi möter dom.

Tänk om vi bara hade älskat han lagom!!

Detta var inte något inlägg mot er som svarat innan bara en tanke från mig.

Ingrid
 
Har man en placering "utan" bioband så blir det annorlunda, en placering som ska ha en tät och kontinuelig umgänge blir skillnad. Där är man alltid bara ett surrogat.
Självklart även ålder på barnet när det placeras. Ett äldre barn som har en regelbunden kontakt med biosar bör man älska lagom tycker jag, dom har föräldrar och jag varken kan eller vill ta deras plats.
Men älska en unge kan man göra på många olika sätt. :wink:
 
Ja du har helt rätt, vi har en 16åring(kom 10år o har biofamilj) som vi känner precis som du beskriver.

Sen vår minsta som är 2.5 (kom vid 3mån ålder)har biofamilj som vill ha hem h-n vid 3-4årsåldersom vi älskar innerligt men på nåt konstigt sätt är vi medvetna om att han kommer flytta hem troligtvis.

Ingrid
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp