Kontakthemsers/Gängse praxis!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kanske lite tjatigt om kontakthemsersättning men guld värt för mej! Önskar veta hur verkligheten ser ut. Alltså ej ngra riktl fr kom.f.b. Ersättningarna i vår kommun dråsade ju i backen för ngra år sedan. Har ej varit kont.fam på ett tag. Har fått erbj att ta en tjej en helg i mån för arv. 252:-/dygn samt omk 123:-/dygn+130kr/mån? Är detta rimligt enl dagens praxis?

Det beror i stort på hur placeringen är, rekommendationerna utgår ifrån barnets behov, syftat på arvode och till viss del också omkostnad. Du får kanske berätta något mer om vad barnet har för ev. problematik, (om det finns sådan).
Mvh MGB

Ingen större problematik! Barnet behöver bli säkrare i sej själv, bara! Vi har haft en paus i uppdrag. Har haft många kont.fam, jour o fam.hemsuppdr. Men så här låg ersättning har vi aldrig haft! Men jag vet att ersättningarna i vår kommun drastiskt minskat! Därför så är det intressant för mej att veta vad 'folk' överlag' godtar, samt hur vi ska ställa oss till detta förslag på avtal!? :smirk:(123:-/dag, i dagens penningvärde räcker ju inte långt ur aktiverings synpunkt)

I alla fall ska ni ju ha enligt rekommendationerna, jag har uppfattat det som att dem allra flesta kommuner går efter rekommendationerna. I rek. står en summa beroende på problematik och ålder m.m.
Är det under helgtid man ska vara kontaktfamilj så gäller summan som står * dubbelt lördag o söndag enl. rek.
Jag vet inte hur du menar riktigt, menar du att den aktuella kommunen går under rek. gränser, eller har den aktuella kommunen haft generösare än rek. och har gått ifrån den generositeten?
Jag vill minnas att jag för några månader sen skrev något om att även socialtjänsten kommer få känna av lågkonjunkturen vad det lider pga minskade skatteintäkter när så många människor blir arb.lösa.
Dessutom så kommer behoven öka enl. soc.hand. jag pratade med, att familjer och utsatta barn kommer få det än mer kärvt vid sämre tider och då blir med andra "omsorgsbehovet" tyngre enligt den handläggaren.

Vi har jobbat åt fler kommuner för ngra år sedan och ingen av dem följde kommunförb. rekomendationer. Men jag vet att läget har hårdnat! Det börjar kanske likna gamla tiders fattigvård en aning, där kommunerna försöker utnyttja familjernas befintliga resurser och jag tycker verkligen synd om tredje part som blir drabbad.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp