Krav vi bör ställa.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej Alla familjehem här inne (ni andra får oxå läsa)
Jag funderar på att skriva en bok. riktad till familjer som funderar på att ta emot andras barn. samt till socialsekreterare för att underlätta samarbete och hållbarheten i placeringarna.

En sak som bör vara självklara innan barn flyttar in i sitt nya hem.

1. Pass och Id ska finnas hos socialen.
2. Barn med särskilda behov ska vara LSS ade
3. Barnets tidigare sjukjorrnal med historik och vaccinationer operationer heriditet etc ska delges Familjehemmet .

Jag eftersöker även en rikstäckande norm vad som anses vara "grundutrustad"
Sen skulle jag vilja utforma ett kontrakt som ska vara rikstäckande och ta upp alla punkter vi bör ha med.
1.umgänga/hur ska det skötas/telefon kontakt med bioföräldrar.
2.avlastning/hur och när och av vem
3. ansvarig på soc/ tillgänglig på vilket sätt.
5. stöd och koaching till familjen/av vem
4.Arvode
6. Ersättning för inkomstbortfall/hur länge
7. omkostnadsersättning/vad ingår och vad söker man extra för
7. uppsägningstid/ med eller utan ersättning
8. vid flytt/ vem sköter flytten/ om det är familjehemmet till vilken kostnad (vi är ju inga flytt gubbar) vilken flyttfirma vill soc att vi ringer ( soc kan ju fixa rikstäckande bra avtal med någon)


Kanske vi kan samla fler goda råd i den här tråden????
 
Du har många bra tankar-just nu är min hjärna på tänka-bort -soc -och -biosar-helgsemester. :angel Så just nu kan jagg bara tänka på mys, familjegympa, kalas...och annat trevligt!!! men hoppas andra kan innflika ngt-men du har m mkt klokt.... :claphappy:
 
Toppen!!

Precis vad vi behöver GO Trygga Rekan,
Även såna saker som hur kommunerna bör jobba när det gäller skyddade identiteter och
hotbilder, där har vi ju en del erfarenhet :angel

Rätt att byta socialsekreterare (dom byts ju oftast ut och vi ska finna oss i att jobba med allt o alla)
 
hejsan du som verkar ha koll trygga rekan.

måste bara fråga vad man kan söka extra för, då vi har vår första placering och det vi märkt är ju att vi kanske blivit lurade eller ja vad ska man säga, det vi fått när xx kom var att jag fick köpa en hel garderob med skalbyxor gummistövlar allt i våras. kostade 2000:- så givetvis var det ju begagnat, och bara det nödvändigaste.
sen köpte vi säng och madrass det också begat på blocket, och det bad jag sen och få 1000 :- det var det, det kostade och det fick vi.
men vi har inte fått nå mer, till rummet alltså.
så allt annat har vi fått bekosta själv och då har vi haft lägsta ersättningen fram till denna månad då dom höjt arvodet med 2 tusen kronor mer per månad. :claphappy:

så alla sängkläder lampor, ja allt till ett rum, plus att sen finns ju även problematiken med inkontinens, så inget hålls ju rent och fräscht.
så det som man i vanliga fall inte köpt nytt så ofta får ju vi köpa ofta.

Då barnet som vi har hos oss har en hel det problematik och bokstavs kombination så kräver det mycket tid och ork och framför allt så är det tid som tas av dom egna barnen.
som hamnar i skymundan för fokus är alltid på XX.
Så det har varit en jäkla tuff uppförsbacke dom här senaste 2 månaderna.
hur gör ni för att orka ?
tips mottages gärna.
då vi absolut inte har koll på vad vi har rätt till.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp