mammac sa:
Barnet är litet, dålig anknytning och dåligt skött/sedd helt enkelt, kommer att kräva en del.
Kommer att kräva MASSOR, är min enda spontana kommentar. Dvs en person som på heltid ägnar sig åt detta barn, bära dygnet runt, aldrig låta barnet nudda golvet, ska absolut inte träffa för många människor utanför familjen, dvs man blir låst kanske för en lång period. Även om man tror att barnet knytit an och börjar "släppa" och springa iväg själv så kan det lätt bli bakslag och man får börja om lite från början. Särskilt om barnet har en ev utvecklingsstörning också. Allting tar 3 gånger så lång tid.
Utifrån min erfarenhet kring vår plutt och utifrån det lilla du skrivit så skulle jag vara beredd på en mycket tuff tid. Och detta är bara barnet. Sen kanske bios inte kan ta in varför de inte kan ta hand om barnet som då gör uppdraget ännu tuffare. Man får inte ett barn utan tre kan man säga. Här krävs en duktig extern handledare och en bra socialsekreterare som ger stöd åt bio, förstår att det inte är en vuxen person de pratar med samt begränsat umgänget under en period så att barnet får möjlighet att knyta an och bli sedd.
Om jag tänker utifrån den erfarenhet som jag fått genom åren så är det ett mycket tufft första uppdrag. Jag kan inte säga hur det kommer att bli för er, det kanske går jättebra. Men jag skulle aldrig ha orkat med vårt uppdrag om vi inte haft placeringar tidigare. Vår erfarenhet utifrån andra placeringar har gjort att vi kan ställa krav på ett annat sätt eftersom vi vet vad som fungerat tidigare och inte. Det är väldigt lätt för en kommun som inte värdesätter det jobb som man faktiskt gör att bara köra över en eftersom man inte har någon erfarenhet och därför inte har något att sätta emot så att säga.
Jag säger absolut inte att alla kommuner är sådana, inte alls, det finns guldkorn!! Jag kan heller inte säga hur det kommer att bli för er. Men jag tycker att ni ska fundera ordentligt innan ni bestämmer er.
Lycka till!
Sara