löshäst

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag undrar lite vad det menas med löshäst?
Jag tolkar det så att man är Jour men väljer vem man tar imot.
Och får ej betalt när man inget uppdrag har.
Men sen skriver någon att dom är vik.löshäst på sommaren!
Har man då betalt även utan uppdrag?
Eller tar man över för jourhem som tar semester =deras uppdrag?
Läste att jour.hem har 6mån/avtal.
Men har löshäst betalt dygnsvis eller månadsvis eller kan det vara olika?
Har löshästar någon uppsägningstid?

Vad lever alla löshästar på mellan uppdragen?

Jag funderar för vi är ju familjehem men fått en jour. Nu fick jag ju på snabba ryck tjänstledigt men vill ju ha lite mer framförhållning än det jag nu har. Mest för att det är jul snart och kan ju bli problem med min vikarie på mitt ord.arbete. Ska jag kräva uppsägningstid av placerande kommun???
Då vet ju jag och min arbetsgivare i alla fall en månad i förväg när jag kommer tillbaka.
Tror kommunen vill var säkrare på vad nämden har att säga om LVU:t. Ska upp i veckan.
 
Man kan vara löshäst på många olika vis, vi är t.e.x jourhem både maken o jag och jobbar som löshästar, ibland har vi massor och ibland kan man stå tom eller ha bara en placering, man ska vara bra på bygga upp en buffert för har man otur kan man ju faktiskt stå utan jobb i ett halvår. Längsta vi varit tomma var 2 veckor en gång för 2 år sen.
Vi har ca 5 kommuner vi jobbar med, jag vill kunna matcha själv, det är den viktigaste anledningen att fortsätta vara löshäst, är man kontrakterad kan man inte säga nej hur som helst.
Försöker ofta få in någon "lång placering", just nu har vi en 17 åring som vi har i stödboende i våran lägenhet, meningen är att :angel: ska gå ut gymnasiet så 1,5 år bör det bli. Sånt är alltid bra att blanda med korta jouruppdrag för man måste ju överleva på det här jobbet även fast man är löshäst.

Förra veckan hade vi 7 placeringar, just nu har vi 5, men man vet aldrig, i morgon kan vi i princip vara tomma.
Så vill man ha en osäker anställningsform så ska man absolut jobba som löshäst :D :D

Vore jag ny i branchen så skulle jag nog vilja vara kontrakterad, nu har vi hållt på så många år så vi fixar att ordna mycket själva.

Du undrade om man hade någon uppsägningstid....från ena kommunen har vi 2 veckor från vardera håll, dom andra vet jag faktiskt inte men jag har faktiskt sagt upp mig på dan en gång så dm fick flytta :angel: pronto.
 
Det är bara som kontrakterad du har ersättning även utan placering.
Men då kan du som sagt var inte välja utan får ta emot den/de som behöver plats.

Som löshäst kan du välja, säga ja eller nej, till ett uppdrag men har bara ersättning när du har placering.

Vi vikarierar som jour emellanåt när ordinarie jourhem har semester.
Då får vi ersättning oavsett om vi behövs eller inte.
 
Tack för era svar, jag ska inte bli någon löshäst känns för otryggt för mig. I allafall nu som ny.
Vi har fått en månads uppsägning på vår jour placering.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp