Lite funderingar ang att bli familjehem..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla underbara människor på detta forum!

Har suttit några kvällar och tittat här. Börjar med att säga att ni verkar göra ett kanonjobb, och att det är roligt att hitta ett forum med så roliga, intressanta, tänkvärda och ledsamma tankar, funderingar och råd! Jag beundrar er som lägger ner tid och försöker göra tillvaron/uppväxten tryggare för ett barn/ungdom.

Nog om det :smirk:

Jag är ny och grön på området familjehem, men tycker att det verkar jätteintressant och något som jag skulle vilja ställa upp som i framtiden. Har nyligen börjat leta info och "kolla upp" lite vad det innebär, mm.

Har några frågor:

Vilken ålder (enligt er) är minimiålder för att vara förälder i ett familjehem? Hur gamla var ni?

Hur gamla tycker ni att biobarn bör vara innan man bestämmer sig för att bli familjehem och öppna upp sitt hem för en ny liten (trasig) människa? Ska de vara såpass gamla att de förstår vad detta innebär?

Vilken ålder på "placeringsbarnen" kan vara den "lättaste" att börja med om man aldrig varit familjehem eller ngt liknande innan?

Jag är 22, min sambo 24, vi har varit tillsammans i fem år, bor i ett hus utanför stan, och har en liten på fem månader. Jag har inte tänkt ställa upp som familjehem än på ett tag men vill hemskt gärna göra det i framtiden!

Ser fram emot att få höra era synpunkter!

kramar till er och fortsätt kämpa på :claphappy:

naima sa:
Vilken ålder (enligt er) är minimiålder för att vara förälder i ett familjehem? Hur gamla var ni?

Hur gamla tycker ni att biobarn bör vara innan man bestämmer sig för att bli familjehem och öppna upp sitt hem för en ny liten (trasig) människa? Ska de vara såpass gamla att de förstår vad detta innebär?

Vilken ålder på "placeringsbarnen" kan vara den "lättaste" att börja med om man aldrig varit familjehem eller ngt liknande innan?

Välkommen!

Jag tycker:

Föräldrarnas ålder - beror på. Man ska vara tillfreds med livet och förhållandet, och ha hunnit tänka en del. Men jag var ung, 26 när vår placering flyttade in. Min man är drygt 10 år äldre. Det har gått jättebra så här långt. "Vi behöver ett ungt och piggt par till den här" sa soc och herreminje, det hade de rätt i :D

Biobarn - beror på! De ska inte vara lika gamla som placeringsbarnen i alla fall, antingen yngre eller äldre.

Placeringsåldrar - välj den ålder ni är trygga med att vara föräldrar till. De flesta tar nog yngre placeringar än sina biobarn, så att man liksom har "kört en vända" i varje ålder med sina egna först. Men det kan ju lika gärna vara så att det känns enklare med en äldre person. "Små barn, små problem, stora barn, stora problem" behöver inte alls vara sant.

Jag kan ju bara konstatera att inför vår placering så var jag helnojig med vad som skulle funka och inte funka. Nu har vi haft den placeringen i ett par år år och planerar inte att ta emot fler på ett bra tag, men när vi väl gör det så kommer jag nog att vara mycket mindre "inskränkt" i mina "krav". Nu VET jag ju att allt löser sig. Men det är 100 % okej att inte veta det första gången, och att då vara så snäv i sina önskemål att man själv känner sig trygg. Det är tusen gånger bättre än att man i någon iver att vara duktig tackar ja till en placering som känns "svår" och sen får uppleva sammanbrott första gången!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp