LVU & ny skola...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har det hänt grejer... :banan:
Tagit emot en LVUad 13-åring precis ! Tanken är ett skolbyte & jag ska fixa det....
Hur funkar det ? Vem kontaktar man osv. osv... Är det rektorn på tilltänkta /önskade skolan eller vad ? Hur lägger man fram ärendet liksom ?? HELT nytt för mig :oops:

Ring nya skolan och säg som det är!
De ska kunna hjälpa er att byta, ungefär som när man byter bank............. :oops: :cry:
Vill de ha/se några speciella papper får ni väl veta det då.
Men frågan är ju varför NI ska fixa det :?

Kan vem som helst byta skola för barnen? Måste inte vårdnadshavare skriva på papper för det?

Sen kan jag tycka att det inte är ditt jobb att fixa detta, det borde vara socialtjänstens ansvar att se till att detta händer.

Lycka till!

Sara

Jag fick det bara "slängt" på mig ..." Kan du fixa med att ringa skola" ....
Det kändes lite konstigt, men som sagt, jag vet ju inte hur det fungerar ...
Jag har ju absolut inga uppgifter om plac. ifråga eller nånting alls faktiskt ! Mer än att skolan är grovt eftersatt & att ngn assistent lr liknande skulle behövas för att komma ikapp !

Låter inte som en så väldigt seriös kommun om de agerar på detta sättet.
Det är inte bara att byta skola och den nya skola måste ju ha information om barnet för att kunna möta det på ett bra sätt.

Tycker INTE att du ska göra socialtjänsten arbete :x

Sara

Jag skulle ringt skolan och pratat med rektor och förklarat läget utefter den vetskapen jag just då har. Sagt att soc får förklara vidare.

Nej.. vem som helst kan inte byta skola på barnen, vårdnadshavaren ska skriva på ansökan eller avslut men just vid placeringar så är det inte alltid helt lätt. En skolan kan bara inte hur som helst skriva in eller ut ett barn utan att det finns papper på detta - då gör skolan fel. (jobbar på en skoladministration)

Men att ta en första kontakt för att barnet behöver gå i skolan kan man absolut göra, pratar med många familjehem just i dessa typer av frågor.

Lycka till!!

Adal, det var så jag menade.
Ring och förklara så får du hjälp att gå/lotsas vidare.
Men det är INTE ditt jobb Kråkan!!

Hoppas att jag inte trampade på dina tår Honey... var lite stressad i morse när jag läste.
Ber om ursäkt i så fall :razz:

honey sa:

Det är lugnt Adal...........
Koooooooolugnt :smirk:

Blev lite "chockad" av att de blivit tillsagda att fixa själva så jag bara slängde iväg nåt.........Kände själv att jag inte formulerade mig så bra.
Brukar försöka tänka efter före innan jag skriver :angel :wink:

Adal sa:
Hoppas att jag inte trampade på dina tår Honey... var lite stressad i morse när jag läste.
Ber om ursäkt i så fall :razz:

honey sa:

Nu har jag iallafall pratat med skolan och soc... Inte kan jag göra något... som jag trodde då !
Allt går genom vårdnadshavare och soc ! Snacka om att soc har dålig koll :bounce:
Soc talade om att det minsann inte alls är ovanligt att jourhem fixar skola själva ????

Så olika det kan vara,samma sak hände mig vid vår första placering för ett par år sedan och visst var de jag som fixade skolan...fick be skolan ringa förra skolan och be om info, soc gjorde ingenting mer än körde barnet hem till oss.

Vid jour HÄR ska :angel: gå kvar i ordinarie skola!
Fick en förfrågan om syskonjour samtidigt som vi gick nuvarande placering.
De hade kommunen ordnat "skolskjuts" till (ca 3,5 mil t o r) OM vi tackat ja.
Alternativt om vi kört dom till och från men det låg helt på fel håll mot våra arbeten.
TÄNK vad olika det är!!!!

Den plac. vi har nu, kan omöjligt gå kvar i gamla skolan. Alldeles för långt bort plus att det inte funkade alls i den skolan... Skulle iallafall vilja ha igång skolgången snarast då h*n missat väldigt mkt redan ! Å har väldigt trååååkigt på dagarna när resten av gänget är i skolan... :roll:

Om man jobbar som extraförstärkt kvalificerat fosterhem dvs tjänar som en socialtant/månad, då kan man fixa skola och ömsorg etc. Detta gör man för att det går fortare än när soc ska fixa.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp