...måste man tvinga....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
...sina lånebarn till ett hemumgänge????
Våra små 3 o 6 år har träffat sin bio. mamma hos oss några timmar en gång i månaden....Ibörjan lämnade jag dem ensamma i barnens "allrum" för att de skulle få vara ifred..men det gick åt omalet vete, rent ut sagt!!
Tog sedvanlig disk.med soc. som ansåg att jag borde vara med hela umgänget genom pga av barnens upplevelser med bio.
Jag gör det och umg. går bättre :P ..Det blir roligt för barnen och de känner sig trygga och ser tom framemot att bio.mamma ska komma på besök....Nu ansöker bio.mamman om att umgänge ska ske i hennes hem utan mig!..(ja..jag förstår henne faktiskt, då barnen föredrar mig trots olika försök att leda in mamman i umgängesleken...)men jag anser inte att det gagnar barnen speciellt mycket....Den "stora" sa klart och tydligt ifrån att hon INTE vill hem och hälsa på mamma utan att hon ska komma hit och jag ska vara med för då är mamma snäll...detta vet soc. om men de tycker att barnen gjort framsteg i mamma-barnkontakten och vill göra mamman till viljes "då hon ska känna sig delaktig ":? ...mmmm...Hon vill ju inte vara det verkar det som...Påpekade då att ngn från soc. kunde vara med men se det hade dom inte tid till... :? ....
Jag känner mig faktiskr helt villrådig för tilfället..
Klart jag vill att barnen ska ha en bra relation till sin bio.mamma!!...men det får inte ske på barnens kostnad.....Det känns som om dom inte lyssnar verken på mig eller det äldsta barnets argument...den minsta har ännu inte självmant sökt bio.mamman vid hennes besök i vårt hem....

Urk! Vad jag gnäller...men kan ngn ge mig lite råg i ryggen???
kram!
 
Tyvärr kan jag inte säga ngt för att hjälpa. :(
Även vårt lånebarn var tvungen att ha umgänge utan oss i närheten hemma hos bio. Det blev väääldigt mkt utåtagerande efter varje umgänge sedan. Vi "övergav" ju honom varje gång vi körde och lämnade honom på umgänge.
Fick tipset från ett annat famhem att lämna kvar ngt i hans ficka som jag bara MÅSTE hämta igen. Ngt som var typiskt mig som han samtidigt kunde känna trygghet i, en liten näsduk, scarfs, parkeringsmyntsbörsen el dyl.
Vi sa till soc att detta var tvunget att ske över en inskolningstid. Vi började med att lämna honom ensam 5 min på umg vi var med på i parken eller här hemma. Nästa gång utökade vi till 10-15 min, nästa igen 30-45 min etc. Sen började vi åka till bio på umg. Vi var med HELA första umg hemma hos bio. Nästa gång "försvann" vi i en halvtimme ungefär, tredje ggn var vi borta 45-60 min och till slut var vi bara med den första och sista halvtimmen. Det gick aldrig att bara köra dit honom och lämna/hämta. Det slog bakut så det visslade om det!! Men att vara med en stund i början och slut gjorde det till en mjukare övergång och oftast hann han börja leka ngt medan vi drack kaffe.

Det heter så fint att barnens vilja ska höras - i verkligheten är det bara bios vilja som hörs (el oftast iaf).

Försök att få ert soc att gå med på inskolningen om det inte går att få fortsatt umgänge hemma hos er. Eller varför inte prova en neutral plats först? Det är lättare som famhem att hålla sig i bakgrunden på lekplatsen, Andys lekland/Skattkammarön/Junibacken (el dyl) eller i skog och mark.

Lycka till!
 
kontakt person

Vi har en kontekt person från soc med vid alla umgänge och det fungerar utmärkt.
Hon kommer och hämtar barnet och är med hela tiden samt lämnar efter.
En kort åter rapportering om hur allt har fungerat vid lämning.

Det hade kanske varit en lösning?
 
..tack Mor Anna o nikitalo, för Era ...!
kram

Mor Anna.. :P Det var ju supersmart att "glömma"...så enkelt!!! :P
 
Ja, det var en smart famhemsmamma som gav mig rådet att "glömma" ngt - tyvärr kommer jag inte ihåg VEM det var så jag kan inte ge henne credit för tipset. Bra är det iaf!

Lycka till med umgängen.
(Jag har idag varit på gympalek. Jag hyrde en gympa hall för den lille gossens skull (så han fick rasa av sig sin energi en gång i veckan). Det var tomt utan honom men de andra barnen såg sin chans att få leka med MIG...)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp