mamma som vill vara hemma!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag arbetar nu, men vill vara hemma med mina barn/mitt hem, känner att jag kan göra något mer i livet, som att ta hand om andra barn (och mina egna) som behöver mig för ett tag i sina liv. jag tror att man får ut mer av det goda livet som familj om en förälder är hemma på heltid, som på farmors tid! :smirk: Men pengar styr...först vill vi bli kontaktfamilj, sen famhem om vi känner att det här klarar vi bra,

Men räcker pengarna till att vara hemma?

Förstå mig rätt nu -jag vill bara ha ersättning så att inte mina biobarn far illa av att jag vill vara en bra medmänniska istället för att skaffa fler egna barn (har redan tre) när det finns andra som kan behöva oss som familj! Rik kommer ingen att bli o det är ju inte tanken som tur är. men ni förstår nog mina tankar hoppas jag.

oj oj det här blev rörigt! jag känner mig lite djup idag :rollhappy:
ha en bra helg!
jag gillar barn o dom gillar mig

Hej vi har ett litet barn placerat och dom pengarna vi får för det går inte att klara sig på. Så går du i dom tankarna får du antingen ta ett barn med problem som ger högre ersättning eller ta fler barn. Det finns ju uppdrag som kräver att någon finns hemma på heltid och då ersätter soc dig för inkomstbortfall. Jag har själv varit hemma ett år nu men ska nu börja jobba igen. Hoppas att ni får något trevligt uppdrag och lycka till..

Jag tror att du kommer få fundera och kanske formulera dig på ett annat vis inför soc. för att få uppdrag. Dem är nog ganska så känsliga inför att ge uppdrag om man som blivande famhem. säger att man vill göra det för att få gå hemma.
Huvudtanken för att ta emot ett barn vare sig det är på kontaktbasis eller familjeplac.basis är att det är för det barnets behov skull, inte för familjehemmets behov.

Jag tror också att du nog menar ungefär så att det är för fosterbarnets skull du tänker, men kanske du behöver landa lite mer i dina funderingar? Ett tips är att höra av sig till olika soc. en del soc. håller pride-utb. regelbundet för blivande famhem. Ofta utvecklas man väldigt mycket som person i sina tankar inför uppdrag.

Jag kan också tillägga att med dem placeringar man får som kräver att man går hemma är inga lätta uppdrag. Dem barnen har ofta gått igenom svåra saker och har stora behov, då man nog sällan har möjlighet att finnas till lika stort för sina biobarn i samma utsträckning som man annars kanske har.

Jag går själv hemma just nu med vår placering, det är inte alls sagt så att det ska fortsätta så permanent, det handlar om en anknytningstid som vi jobbar hårt med då våra juveler har stora brister i just anknytning.

Fråga gärna på med, vill du så kan du PM mig så kan jag försöka svara lite mer.
Mvh MGB

Mina Goa Barn sa:
Jag tror att du kommer få fundera och kanske formulera dig på ett annat vis inför soc. för att få uppdrag. Dem är nog ganska så känsliga inför att ge uppdrag om man som blivande famhem. säger att man vill göra det för att få gå hemma.
Huvudtanken för att ta emot ett barn vare sig det är på kontaktbasis eller familjeplac.basis är att det är för det barnets behov skull, inte för familjehemmets behov.

Jag tror också att du nog menar ungefär så att det är för fosterbarnets skull du tänker, men kanske du behöver landa lite mer i dina funderingar? Ett tips är att höra av sig till olika soc. en del soc. håller pride-utb. regelbundet för blivande famhem. Ofta utvecklas man väldigt mycket som person i sina tankar inför uppdrag.

Jag kan också tillägga att med dem placeringar man får som kräver att man går hemma är inga lätta uppdrag. Dem barnen har ofta gått igenom svåra saker och har stora behov, då man nog sällan har möjlighet att finnas till lika stort för sina biobarn i samma utsträckning som man annars kanske har.

Jag går själv hemma just nu med vår placering, det är inte alls sagt så att det ska fortsätta så permanent, det handlar om en anknytningstid som vi jobbar hårt med då våra juveler har stora brister i just anknytning.

Fråga gärna på med, vill du så kan du PM mig så kan jag försöka svara lite mer.
Mvh MGB

Tack för att du Vänligen förstår mig! :banan: Det känns ju alltid tabu att fråga om pengar...men var annars än här, där Er erfarehet är guld värd för mig!

Jag har bio 3 barn, vill ha fler...dom är härliga! "men varför sätta fler barn till världen när det redan finns de som behöver oss"..? Vi finns här, vi har värme, omtanke o trygghet att ge, utvecklande för oss som familj.
Men jag vill inte att våra barn ska komma i kläm ekonomiskt för att vi vill hjälpa andra.
Vi har god ekonomi, fantastiska möjligheter att ta hand om barn. Självklart förstår vi att det inte kommer att bli smärtfritt...en stjärna i himlen kommer man långt på.

mvh En "luddig" semla!

Ja....tänk så olika det kan vara!!! :oops:
Jag har ett toppenjobb som är förskollärare och har jobbat inom förskolan i 30 år.....stormtrivs med alla ljuvliga ungar! :banan:
När vi blev familjehem hade vi tänkt oss ett barn.....som "syskon" åt vår egen dotter...kanske en liten kille :smirk: ....Och fick 3 tjejer!!! :angel: :angel: :angel: ......Inga problem....det är kul med barn! :bounce: :bounce: :bounce: :bounce:
Men grejen som hängde med.....att dom alla tre befann sig ha "svårigheter" har gjort det omöjligt för mig att orka med mitt älskade arbete också!Så jag är nu hemma på heltid ett tag......fast jag vill jobba!!!Men ungarna hemma är ju viktigast förstås!!!...Och det har sina poänger att verkligen orka med mina brudar hemma....Jag trivs med det med!!! :D ...även om jag saknar jobbet!!!

Vad menar du med flerbarnstillägg? menar du genom barnbidraget så är det fel angående om man har familjehemsplaceringar då man INTE får något flerbarnstillägg. (Har nyligen undersökt det med FK)

Finken sa:
Vi hade en liten och fick först en pojke 1 år hans syster omhändertogs samtidigt och hade inget hem så vi fick efter mycket övertalande henne ochså. Jag var hemma med barn i ca 3 år. Man får ca 7000 per barn arvode och omkostnadsersättning mer eller mindre beroende på placering. Sedan kan man få flerbarns tillägg. Man kan sänka kostnaderna hemma genom att laga mat själv skicka med matlåda köpa mycket begagnat m.m. Men det kan och bli en jobbig placering med mycket umgängen långa resor, besök på sjukhus talpedagoger m.m. Lycka till

Jepp!
Det tog tid innan jag fattade varför barnbidraget kom i två poster, en på 2100 kr och en på 2200 kr.
En för biosarna och en för placeringarna UTAN flerbarnstillägget.
Även om man både kan ha och mista en hundring extra men DET är en annan diskussion.............

Turnit sa:
Håller med MGB....man får INGET flerbarnstillägg. Kollade detta när vi fick vår plac. Har ju 4 barn hemma.

Jag har också kollat detta när vi fick barn nummer 3 och då vet jag att det stod på FK´s hemsida att man inte får flerbarnstillägg för de placerade barnen, men har nu suttit och läst sida upp och sida ner och det står ingenstans rakt ut att man inte får flerbarnstillägg för fosterbarnen.

Kan någon mera än jag leta info på deras hemsida och se om de finner text om det? Vet också att man kan bli återbetalningsskyldig om man får bidrag man inte har rätt till.

De har kanske tappat bort lite text, skulle inte vara förvånad eftersom de inte vet alla gånger hur det fungerar när man är familjehem har jag märkt, med ersättningar, vad man har rätt till och inte. Tur att man har koll på det själv så man kan upplysa dem om när de har fel :angel:

hej!
ni som får flerbarnstillägg....avsäg er det direkt ....ni blir ersättningsskylldiga om ni har otur....har en kompis som blev det ....men som tur var så hade hon ringt o frågat....damen på försäkringskassan sa att ...jodå hon skulle visst ha tillägget så det var grönt.....men så gick det ett par månader och hon fick då ett brev där de bad om ursäkt och hon krävdes på pengarna.....men hon blev f-bannad...för hon hade ju ringt o frågat...så hon överklagade och hennes tur var att hon frågat....för tydligen så dokumenteras alla telefonsamtal....så vet man vilken dag o vem man pratat med....så voila!....de letade upp det och så såg man att hon gjort det hon kunde så hon slapp....men det var tur...för jag vet flera som åkt på att betala.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp