Manipulerande tonåring

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymous

Guest
Är det någon här som haft en längre placering med en manipulerande tonåring?

Jag har haft en jourplacering under nästan ett helt år. En duktig flicka i skolan dvs hon har väldigt lätt för sig men en uppmärksamhetsproblematik som heter duga. Hur kan en tonåring så fullständigt manipulera BUP och skola så till den milda grad så att jourplaceringen sägs upp? :?
Visst hon är duktig i skolan (betygsmässigt) men är man människokännare så förstår man att bra skolbetyg är inte allt.
Jag ska också säga att denna tonåring kom via en av de större organisationerna där konsulenten har varit dålig på att informerat kommunen löpande om information om flickan som konsulenten fått av jourhemmet. Det är där det har brustit.

Iaf så bytte tonåringen jourhem nu pga att mitt hem var inte bra för tonåringen pga allt möjligt. inget av detta stämmer och jag kan bara konstatera att tonåringen har pratat med mig om skolan samt andra personer i sin närhet dvs skitsnack. Det är inget man tar notis om tycker jag då tonåringen har den uppmärksamhetsproblematiken. Tonåringen har bott i jourhemmet så pass länge så även jag har hört tonåringens skitsnack om andra. Visst det är övertygande men men.

Tyvärr åkte jag dit på detta och nu vill organisationen inte ge mig fler uppdrag pga allt prat från tonåringen. Jag tycker att det är märkligt men jag förstår organisationen om en kommun är väldigt besviken. Därför är det väl extra viktigt att konsulenten arbetar aktivt då vi som arbetar för organisationer måste ta kontakt med konsulenten och inte kommunen när information behöver komma fram. Det blir för långt om jag skriver mer men jag blir i alla fall upprörd. Vad är det för vuxna människor som sitter och arbetar med detta när tonåringar kan hitta på vad som helst om vem som helst och de tror på det?
 
Ludde sa:
Vad är det för vuxna människor som sitter och arbetar med detta när tonåringar kan hitta på vad som helst om vem som helst och de tror på det?

Har du inte hört? Det är socionomer! :smirk:
Ursäkta kunde inte låta bli. Dagens utbildningar för socionomer är under all kritik. Bara för att man har en socionomutbildning så betyder inte det att man är kvalificerad att arbeta med dessa barn och unga. I mina ögon så betyder en socionomutbildning att man har fått lära sig lite lagtext, lite psykologi och en gnutta om hur utsatta barn mår och hur man ska möta dem. Om det finns ett intresse hos personen och om denna har erfarenhet av utsatta barn så väger det mycket tyngre än om de säger att de är utbildade socionomer, då kanske vi i allafall pratar om samma sak, verkligenheten.

Manipulativa barn överhuvudtaget är svårt att komma in på livet, särskilt om man inte tittar djupare. Kan man tala för sig så flyter man bara igenom tills det brakar fullständigt och "de som vet" kliar sig i huvudet och funderar på hur detta kunde hända när allt gick så bra?

Har inget råd att komma med mer än en kram.

Sara
 
Tack Sara för svaret och kramen.

Det jag känner nu som har endast jourplaceringar är att nästa gång jag får en tonåring (om jag nu får från någon mer, man kanske är svartlistad nu) :littlesad som manipulerar och ljuger pga sin egen uppmärksamhetsproblematik.

Så kommer jag säga upp placeringen. Jag vet det låter hårt men man måste rädda sig själv.

Kram och God Jul
 
Oj blir helt bestört när jag läser detta är inte konsulenten vanare än så???
Att gå på en manipulativ skitsnackande tonåring :?
Har haft mången tonåring kommit och gått med uppmärksamhets störning, drog problematik ja allt man kan tänka sig har tom haft en som stack mitt i natten och la skulden på oss. Att stå för sitt eget återfall kunde man inte göra nä det var fel på oss gapiga barn osv...
Blev omplacerad av organisationen men för det har vi fått flera uppdrag efter det.
Oftast är dom duktiga speciellt vid sol placeringar att snacka skit om oss till föräldrarna i förhoppning av att dom ska få komma hem.
DET HÖR TILL!!!
En ur spårad tonåring är oftast ett resultat av se mig hör mig men ingen hör ingen ser så dom lär sig skaffa uppmärksamhet på ett mindre bra sätt och dom beteenden är svåra att bryta vuxna i omgivningen måste vara tajta konsulenter,familjen,skola alla måste ha en fungerande snabb återkoppling till varandra om det ska fungera.....enl min erfarenhet...
Vill säga så mycket mer och men du får gärna pma mig.
 
En konsulent som brister något oerhört. Jag hade tänkt byta efter att placeringen flyttat till familjehem. Vilket de letade efter. Jag skulle ha bytt konsulent under placeringens gång men det är lätt att vara efterklok.

En placerad som precis har börjat gymnasieskolan och ny på BUP sedan några månader. Tonåringen är extremt manipulerande. Inget gap och skrik och med jättebra betyg. Jag antar att det är det som gör det hela för vissa att förstå att en tonåring med bra betyg och bra övertalningsförmåga är svår att greppa och att förstå att de kan vara manipulerande. Bor man med en sådan person och träffar vederbörande i princip varje dag så ser man det efter ett tag.

I jourhemmet har tonåringen varit trevlig och berättat vad som händer i skolan om jag kan följa med på utvecklingssamtal etc.
Sms har hon skickat till mig under hela perioden med kramar och glada gubbar. Vilket motsäger en hel del av vad tonåringen säger till soc. Organisationen har brustit extremt här. Min tanke är att inte längre arbeta för organisation utan gå via kommunerna direkt.
 
Men det här är ju helt oproffsigt från både socialförvaltningen och organisationen. Ni bör träffas allihop vid diskussionerna. ingen ska kunna säga något negativt utan att fejsa den det gäller.

om någon av våra manupulativa bordeline tonåringar ringer sin soc och beklagar sig så har vi alltid haft ett möte men org soc och oss. Då brukar det reda ut sig. Vid ett tillfälle ville den placerade flytta och det är OK det behöver man int svartmåla familjehemmet för.

PM mig vilken org det är.....så man kan undvika den.

Vi fick en gång en placering från en org. denna x svartmålade det tidigare familjehemmet så till den milda grad. Sen visade det sig att jag kände det familjehemmet. Ingenting stämde. Ungdommen hade sagt att alla i familjen hade fina rum och x fick bo i en skrubb. denna skrubb visade sig vara ett rum med balkong på ca 20 kvm med egen tv och dator.x sa också att det bodde 7 fosterbarn där. Det har alltid endast bott 1 i taget.
 
Det är så fruktansvärt oproffessonellt så man blir mörkrädd. Jag tror att organisationen försöker rädda sig själv. Hellre bli av med en familj och skylla på den än på en av konsulenterna. Får denna stora kommun (som har avtal med organisationen) veta hur dåligt detta har skötts från organisationen under dessa nio månader där informationen inte har kommit fram ordentligt till kommunen (mycket unga socialsekreterare i just det här fallet i kommunen) så undrar jag om de har förtroende mera. Så det blir jag som åker.

Helt otroligt är det. Jag PM:ar dig imorgon:).
 
Det låter ju helt otroligt att det kan bli på det viset. Vi har också haft en manipulerande tonåring hos oss och vi fick vara med om en hel del. Det sköttes inte så bra från den kommunen kan jag säga. De stod väldigt handfallna.
Jag är aktuell hos en organisation nu. Du får gärna pm:a mig så det inte är samma organisation för något sådant vill jag inte vara med om.

Lycka till i framtiden som fortsatt jourhem!
 
@ Skogsmamman. Nej, sådant här vill man inte vara med om. Jag tror att det blir för många inblandade med kommun, organisation samt BUP. Har inte organisationen proffessionella medarbetare som har varit med ett tag och inte samarbetar med familjen dvs stödjer familjen, då fungerar det inte i längden om det är en i det här fallet svår tonåring. Det brakar. Den som åker då är familjen. Därför att det kostar organisationen för mycket att säga att konuslenten brast. Kommunen har betalat en massa pengar för detta.

Jag kan säga såhär. Om jag inte hade varit på och ringt konsulenten så hade hon ringt mig ungefär max 9 ggr under lika många månader. Vi har haft ca 4-5 möten allt som allt tillsammans med socialtjänsten. Där konsulenten inte säger mycket. Det är jag eller socialtjänsten som har fått leda mötena.

Konsulenten kommer få sitt av organisationen. Det är jag övertygad om. Det jag är ute efter här är att det finns många dåliga organisationer där det brister väldigt mycket hos många som arbetar där. Den som åker är familjen. Därför tror jag att det är bättre att själva förhandla med kommunerna direkt. Därför att man får göra allt arbete iaf.
 
Tillägg. När jag skriver att konsulenten skulle ha ringt 9 ggr under lika många månader så är det lite när det gäller en tonåring som är svår. Där familjen behöver stöd. Samt att konsulenten behöver information om tonåringen för att vidarebefodrar det till socialtjänsten.

Hade det varit en lättare tonåring som var familjehemsplacerad så behöver man kanske inte prata mer men i det här fallet är det en jourplacering och en extrem tonåring.
 
Jisses vi har rapportering via mail en gång i veckan och feedback på den rapporten möten minst var 14e dag. Även om jag ibland känner att jag klarar mig själv är det åtminstone skönt att ha någon att bolla med och någon som stöttar en i detta svåra arbete som kan säga uppmuntrande ord osv....
 
@ Saalina. Precis det är så man bör arbeta med tonåringar via organisationer. Dvs löpande information. Det har jag försökt göra. Då jag tycker att det är självklart att man måste arbeta så annars är det lätt att det brister i ledet och då blir det inte bra.

Många av de som arbetar med detta är inte människokännare. Precis som Sara skrev i sitt första inlägg här i tråden.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp