mat fixering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur hanterar ni matfixering.
Vi har en placering som jag förut diskuterat kring mat fixering,men nu håller jag på att tappa förståndet.
Ska hela tiden ha koll på vad vi ska äta och när.finns det bananer så är det en livskris om man inte får äta alla,vem ska ha dem?jag får väll dem senare?
Går runt o kollar fruktskålar ect hela tiden,ingen annan får ta..
Bara därför så visar vi verkligen när någon annan gör det.

Märker att det är jobbigare nu när alla är lediga för alla äter tex frukost på olika tider.
-Jag måste också ha frukost.( Åt för 2 timmar sen)
¨
Redan vid frukost så börjar h+n planera lunch och sådär håller det på.
Pratar mer eller mindre bara om mat.allt man ser kan vändas till mat.
Var i sportaffären och såg freesbes(hur stavas det?) och då börjar denna prata om pannkakor som man kan ha grädde på och sylt ååå va gott stor pannkaka osv.
Placeringen är 3 år.
öppnar vi kylskåpet eller frysen, vem är där snabbare än hundarna....

Hur gör ni i dessa situationer rent konkret?
Vad säger ni till barnet?
Hur får man barnet att sluta,vissa gånger så är jag så irriterad att jag bara ryter-sluta prata om mat! Helt fel jag vet ,det är därför jag letar råd från er.
Pratar även om vad h+n åt igår osv.

Hittade en länk här på sidan om mat fixering som var jätte bra,men vill ändå ha konkreta råd,länken var mer en förklaring om varför det bli såhär och hur man ska hantera mat situationerna. bla fasta matrutiner och lagom portioner.

Hej.
Har också en placering med detta kantroll behov.
Varje morgon vid frukosten så ställer jag fram 3 stycken smörgåsar
som är klara samt dricka.
Talar om efter det maten är uppäten att lunchen serveras tex kl 12:30 och att vi skall äta pyttipanna (bara ett exempel) när lunchen är klar så får h*n reda på att vi äter kvällsmat kl 17:30 och det serveras stekt falukorv med potaismos. Vi har även fruktskål framme och ingen få ta utan att fråga. Det är jag eller någon annan vuxen som avgör ifall det är okej med frukt ( om det inte är för när inpå mat tiderna) Men som mellanmål kan det bli en frukt eller en smörgås som inte är tidsangivet. Jag upplever att det är en tryghet hos den som har behov att vet när dom får mat. Kan ta mycket lång tid att träna bort. Vi har även provat att ha ett skrivet matschema för hela veckan med det fungerade inte alltid för jag hade ibland själv svårt att hålla det exakt och då faller hela tanken att detta skall vara en tryghet.
Men våran placerade har lungnat ner sig nu då h*n vet vad som serveras samt vilken tid.

Lycka till

Vi körde det också ett tag,att berätta vilken lunch det blir,men då pratar h+n bara om det.Tex idag ska vi äta pyttipanna,jag älskar pyttipanna,det är potatis i det ect ect. Så där kan h+n hålla på tills det är lunch.vår placering är bara 3 år....

Stackars unge som fixerar sig så där.....leker ingenting utan pratar mat hela tiden och hoppas på gensvar av mej,men nu blir jag bara irriterad.suck..
Kan vara för att vi har semester och barnet är 1 1/2 m bakom mej hela tiden.Pyttipanna..pyttipanna..pyttipanna :littlesad

Hej!

Har du provat att prata med barnet och sagt att du får bara 2 frågor per dag ang mat. Sedan svara jag inte och du får inte fråga någon annan. Detta funkade efter ett tag på våran då det gällde en annan sak.
Så efter 2 frågor så svarade jag att frågorna var slut och att h*n fick spara sin fråga till nästa dag. Tog någon vecka att bryta betendet. Kan kanske vara värt ett försök ifall du inte har provat detta.

När vi hämtade våran lille, så frågade h-n om vi hade mat hemma varje dag.
H-n var 4 år.
Vi hade också en 8 en 10 åring som gömde mat i sängen,Om det inte finns något i morgon.
Dom fick ha ett paket kex på rummet,som dom skulle ta av om vi inte hade mat. sa vi.
Det funkade bra.
Vi undrar än idag hur dom hade det innan dom kom hit.Vad åt dom hur ofta åt dom?????

Vi har också exakt samma problem. Har undrat så varför det uppkommit. Vår lösning är att hålla strikta rutiner. Och vara mycket tydlig hela tiden. Det blir bara en ordentlig portion, inte kapplöpningsäta och ta om, osv.
Vår placering 4 år, kan äta hur mycket som helst och så fort man är i köket och håller på med något som kan misstänkas vara matlagning så blir man skuggad. Enda tillfället vi inte kan hålla på rutiner är vid umgängena, det är mycket fika då.
Har haft psykologutredning pga annat, men inte fått något svar på varför detta problem uppkommer.

Samma problem hemma hos oss,barnet är 3 år.Äldre syskon som är 5 år börjar förstå och har ändrat beteende.Men 3åringen har inte kommit så långt än.H*n är precis som ni beskriver,"skuggar" oss i köket,pratar hela tiden mat,leker matlagning och att äta mat.Vi gör också så som Max skriver,strikta matrutiner och att vara tydlig och för oss funkar det bra.Och sedan när det blir umgänge....då brister det,kaka,tårta,godis,läsk,glass,chips....allt på en gång och hur mycket som helst.
Men jag tror dom kommer att "lära" sig,känner trygghet och sedan försvinner problemet av sig själv.Frågan är bara när :wink:

tusen tack för svaren, det skulle kunna vara vår unge ni beskriver...
vi kör på som ni också,men ibland blir man sååååå less på allt matprat.
Vi har samma sak vid umgängerna, :angel: har börjat få ont i magen efter dem.
Och faktiskt har det hänt vid 2 tillfällen förra veckan att h+n lämnade mat o sa att h+n var mätt :claphappy: . det finns hopp,men ibland behöver man skriva av sin frustration och det känns så mycket bättre,(även om tragiskt) att det finns fler som har det som vi.

Samma problem här!!!
Har en 6 åring och en 10 åring här på jour just nu..... BÅDA är helt fixerade vid mat, håller på sliter mitt hår, blir galen :evil:
Båda får frukost vid halv 9 tiden nu på lovet, 3 smörgåsar var som jag brer och gör klart, då börjar dom genast prata om lunch och middag..... 6åringen sitter och säger hur många portioner får jag äta till middag???? Hur många timmar är det dit.
30 minuter efter frukost så börjar dom fråga när det är lunch, 30 minuter efter lunch frågar dom när det är middag.
Det fins ingen botten i dessa ungar, dom kan äta 5 portioner om dom får.......vilket dom inte får utan det är max 2 portioner som gäller.
Enda sättet att få hejd på dom är att servera mat som dom inte gillar (dessvärre gillar dom det mesta) men nu har det blivit pastasallad flera dagar till lunch (ingen av dom gillar grönsaker) fiskbullar och potatis brukar också ätas med viss tvekan :claphappy:
När dom vill ha en portion till så får dom bara ta om ifall dom äter lika mycket grönsaker som kött... det har också gjort portionerna lite mindre.
Mellanmål kan dom tjata i timmar om........ så f.o.m nu så är det skalade råa morötter om dom vill ha något extra mellan målen.
Kan tilläggas att båda dessa var rejält sockerberoende när dom kom....... blev helt hispiga om dom inte fick sötsaker......... gick t.o.m och knyckte socker i sockerskålen så den fick vi gömma........ håhå jaja.... nu börjar det bli LITE bättre men så här har vi hållt på sen i mars.........puh :littlesad

Kanske kontakt med dietist kan hjälpa er? I allafall om barnet är lite äldre. De kan ordna med matscheman som är åldersadekvat. Visar också praktiskt hur mycket som ska ätas (storlek på portion)och när och framförallt vad-om de har sockerberoende och/eller lider av övervikt också!

Lycka till!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp