Mat igen!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej på er!
Lite mat prat nu igen :oops: men en del tycker om att laga mat och en del gör det inte -jag gör!!

Idag var vi och handlade lite till skolstarten efter jul, barnen flanerade på BR och själv smet jag in på Cervera -de har superrea! jag skulle ingenting ha egentligen, förrens jag hittade den! :?
En ny, en vacker, en stor...en Gjutjärnsgryta 5L.
Ja jag har inte haft någon riktigt bra och framförallt ingen stor, så jag slog till! Rea Rea=halvapriset!
:idea: Passa på om ni behöver en.
Så här ska göras grytor i veckan och kanske en söndagsstek på söndag :claphappy:
Jag älskar långkok och storkok (när man hinner så klart, men ofta får man ju tid över medans grytan puttrar...)
Nu står den nyinoljad nere i köket och glänser, förväntansfull av vad jag ska hitta på imorgon!

"Ett hem är inte ett hem om det inte har en gjutjärnsgryta" var det någon som sa :rollhappy:
C
 
Du är rolig du! :rollhappy:
Håller med om att det är härligt med alla goda grytor....Gjorde dillkött igår.Ett "storkok" som visade sig precis räcka till EN matlåda när allas magar var mätta...
Hur går det med er placering???? Har du fått ännu en mage att mätta?
 
Dillkött är ju toppen gott! Du får göra dubbelt nästa gång...
Nej ännu ingen placering, men hoppas på snart!
Får väl fylla frysen med grytor så länge :rollhappy: bra att ha tills placering kommer, då blir det väl inte mycket mat gjord i början :angel

PS grytan stod kvar i morse :banan:
C
 
ja...en vecka har gått o det har blivit en del gosaker.
Tex en favorit..
Benfri kotlett (kan ju ta tjocka revbenspjäll, kotletter, eller karré istället) som jag skar i skivor, brynte m salt o vitpeppar, ner i stekgrytan på med en påse torkade katrinplommon, 3-4 äpplen i klyftor, vispa ur stekskyn späd med vatten till det knappt täcker. Puttra, puttra ca 1 h på svag värme till köttet faller isär.

Serverades med Potatismos och kokt brysselkål. Mums!
(Kan ju kasta i lite grädde innan servering o servera med kokt potatis o brunsås istället...)

Det är så enkelt och så gott (tyckte alla) man hinner så mkt annat medans den puttrar... :banan: C
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp