NÄR???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När får vi egentligen en placering.. Känner mig lite överflödig idag. Men egentligen så vet jag ju att det kan dröja. Men behöver skriva av mig lite... Först har vi väntat i flera år innan vi blivit utredda, började i lite fel ände men det löste sig ju till sist.. Men nu är vi iaf utredda (PRIDE) och väntar åtåligt på att bli tillfrågade... Har inte fått den skrifliga verisionen än så egentligen har det inte gått så lång tid sen vi blev färdigutrdedda (slutet av nov) men eftersom det tog några år innan utredningen så känns det länge.. Vi är mer än redo att få ett upprag nu... Ni andra verkar ju få förfrågningar så uppdrag verkar det ju finnas... Tycker att det borde finnas något åt oss också..

Vill inte vänta längre...
 
flera kommuner

mitt råd är att du gör som vi: kontaktar flera kommuner. Vi är utredda av två kommuner och har placering från en tredje. Vi var dessutom i kontakt med en org men de placerade mest tonåringar och efterssom våra biobarn inte är där än så ville vi gärna vänta lite med den sortens placeringar. Kan vara bra att ha upplevt tonåren hos de egna barnen först...För vår del var det mycket att vara på rätt plats vid rätt tid, nu har vi erfarenhet och är efterfrågade på ett sätt som vi inte var innan. Ge inte upp!! Lycka till!
 
Som flera har skrivit här så tycks det ofta höras om det stora behovet av fler familjehem. De flesta kommuner har väl för avsikt att skaffa många familjehem för att ha så många som möjligt att matcha mot. Bara detta att man har tagit steget att öppna sitt hem för ett till barn gör att man succssivt nästan går i "väntans tider", ganska likt de som vill adoptera. När det sedan inget händer och man inte blir över huvud taget kontaktad väcker det många olika känslor, tycker jag. Dög vi inte? Är vi konstiga? Ratade för att...? m.m. m.m.
För cirka 10 år sedan tog vi en första kontakt med en kommun som annonserat efter familjehem. De kom hem till oss och pratade en eftermiddag, men sedan hörde vi aldrig mer ifrån dem. Då tänkte jag att de nog hade fått en konstig bild av oss och att vi inte passade som familjehem. Själv, hörde jag heller aldrig av mig till dem. Någon stolthet har man väl?! Nå, åren efter fick vi samtal från flera andra kommuner som hade fått vårt nummer av denna kommun som hade varit hemma hos oss. Vi tyckte det var lite konstigt med tanke på att de aldrig hade hört av sig igen. Av andra omständigheter än vår familj så blev det ingen placering.
Efter att ha haft en annons i Sposit blev vi till sist familjehem.

I somras fick vi ett erbjudande om en akutplacering från vår grannkommun som vi tackade nej till (kunde inte möta barnets behov alls). Här var det inte något prat om matchning! Vi sa i alla fall att vi gärna kunde tänka oss att öppna hemmet för fler. Soc. blev glada och lovade att höra av sig efter sommaren - ni vet, det är ju så bra att ha flera familjer att matcha med :smirk: Har vi hört av denna kommun? Nej, intet.

Jag vet helt enkelt inte hur soc arbetar. Har de så mycket att göra att de inte hinner fånga upp de människor som faktiskt är intresserade och bygga upp sitt familjehemsmatchnigsregister? Kommunerna annonserar ju gång på gång! Eller är det så att de bara vill ha familjer från den egna kommunen? Vår familj har i alla fall resonerat så att vi kan tänka oss att bli familjehem för någon yngre, men i och med att resten av våra barn blir äldre så är vi främst öppna för ett nytt barn i några år framåt. Sedan tror vi att våra liv går in i ett nytt skede där yngre barn inte riktigt känns lika aktuellt längre. Jag hoppas bara att sociala mer kan smida medan järnet är varmt, annars kommer de alltid att få leta med blåslampa i sista minuten efter familjehem. Vårt liv fungerar mycket bra även utan fler barn och jag tror inte att jag kommer att vänta i tio år till. Det kan de glömma!

Det borde vara jätteviktigt att ta hand om familjehemmen på ett respektfullt sätt. Som sagt, väntan kan ta bort mycket av lusten. I min väntan hann jag även vidareutbilda mig...
 
Tack för era svar!

Bor i Dalarna nära gränsen till Västmanland. Har kontaktat ca 20 kommuner och organisationer. Varav mer än hälften säger sig intresserade... Har haft hembesök från hemkommunen, grannkommunen samt en org. (Bortsett från stiftelsen som utredde oss).

Har en org + en kommun som jag just fyllt i papper till som verkar intresserade. Tror faktiskt att det kan bli något med denna org.. Hoppas iaf.

Dessutom kommer alla kommuner i dalarna snart få vetskap om vilka som gått klart PRIDE under hösten och det kan ju ge något. De flesta vet dock redan att vi finns...

Liknelsen med dem som väntar på adoption tyckte jag var bra, för man går ju verkligen och väntar! Undrar, funderar och planerar...

Dessutom har jag hittils varit hemma och varit föräldraledig men funderar på att jobba ett tag. Men eftersom det är familjehem vi vill vara så vill jag inte missa ett uppdrag pga att jag just börjat jobba... Sammtidigt som jag inte vill gå hemma i 1-2 år till innan det blir något.. *suck*
 
Hej

du känner dig som jag gjorde i våras.Tänkte att soc tycker nog jag är för gammal.Men sedan har det rullat på .Just nu har jag 3 st och en som åkt hem.Kunde få 1 till men vill inte.Du ska se att snart har du huset fullt, och allt käns underbart.Finns inget roligare än detta.Och när dom kommer tillbaka och hälsar på med fru och barn. LYCKA TILL
 
Tack! Jag hoppas verkligen att det händer något snart. Har man väl börjat så rullar det säkert på sen med uppdrag men att få detta första... Ahh!!! För min del tror jag också att åldern spelar in men åt andra hållet, att de tycker att vi är för unga. Fast vi är ju faktiskt utredda och klara...

Är just nu dunderförkyld så det sänker humöret en del... Tack för era uppmuntrande svar!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp