När kontaktfamiljen behöver bli familjehem

Vi är sedan en tid tillbaka kontaktfamilj. Barnen får mer o mer behov av ytterligare dygn vilket jag inte ser någon ände på. Vi har själva från början sagt att barnens behov kommer att få styra, vilket vi fortfarande känner fullt ut. Undrar hur gången från kontaktfamilj till familjehem ser ut? Krävs olika/ytterligare utredningar? Kan "våra" barn ist bli placerade hos ett "riktigt" familjehem? Vilka är era erfarenheter av att gå från kontaktfamilj till familjehem?
 
Var kontaktperson åt ung tonåring . Blev efter en tid partiellt familjehem till henne då hon hade behov o egen vilja att sova över titt som tätt då det strulade hemma. Eller hon var ledsen av olika anledningar . Detta var 8-10 år sedan o då var jag utredd sim kontaktfamilj i den kommunen . O hon bodde ju kvar gos sin mamma. ( som var mycket positiv till mig o insatsen o själv ville att flickan skulle ha hjälp ) så det behövdes ingen ytterligare utredning
 
Jag har ingen egen erfarenhet, men då vi gick utbildningen för familjehem var det flera där som varit kontaktfamiljer men sen blivit familjehem åt de barnen. Och minns jag rätt så gjorde de en mer ingående utredning + att de fick gå utbildningen (väldigt bra för övrigt) men de blev barnens "riktiga" familjehem. De fanns ju redan i barnens liv. Men utredning och utbildning gjordes efter att de redan hade barnen hemma hos sig på heltid.

Hur ser det ut för er? Pratar soc om familjehem? Har ni fått frågan i sådana fall? Skulle ni vilja det? Prata med er kontakt på soc så vet ni hur de ser på det. Kan ju vara olika på olika platser men visst tycker jag att om det funkar med kontaktfamiljen borde det ju vara den bästa lösningen av familjehem. ..

Lycka till!
 
För oss var var det så här:
Vi har först familjehem i 5,5 år sedan uppehåll och blev kontaktfamilj efter 0,5 år. Efter ett halvår fanns behovet av familjehemsplaceringarna.

Då vi redan var utredda för familjehem men den var gammal gjordes en kompletterande utredning.
Barnet bodde ju redan hos oss då.

Men rutinerna kan nog skiljas mellan olika kommuner.
 
Ja
Var kontaktfamilj åt ett barn som behövdes bli placerat efter ett tag. De frågade mig först.
Kändes som man hade lite förtur där,eftersom barnet redan hade en kontakt med oss.De är bra mycket lättare att vara familjehem åt ett barn som man varit kontakfamilj åt. Man känner ju barnet o dess egenheter åt båda hållen. Får så mycket gratis.
 
Tillbaka
Topp