När socialtjänsten sätter sig över en...Får dom det?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Socialtjänsten ville komma till oss på besök och gav mig då 2 tider två dagar i rad som jag fick "välja" mellan. Min man skulle opereras en av de dagarna samt så är det föräldramöte för fosterbarnet den dagen, jag jobbar heltid och är hemma 18.45 den dagen samt min man jobbar också heltid. Jag bad om en ny tid veckan därpå som det var lugnare för oss, men då blir socialtjänsten sur på mig och informerar mig att detta är mitt uppdrag..De säger även att de blir förvånad att vi inte kan släppa allt... MEN...Jag blev så besviken och kände mig fruktansvärt överkörd.. Vet inte vad jag skall göra. MIn man fick avboka sin operationtid och föräldäldramötet vet jag inte vad jag skall göra med... Samt så har vi en kontaktperson som kommer hem till oss som är till för mig och min man och som skulle ha tystnadsplikt alltså inget skulle gå vidare till socialtjänsten, utan det var bara för oss. Jag har nu fått flera gånger reda på av socialtjänsten, som berättar för mig, att de vet vad jag & kontaktpersonen har pratat om. Alltså kontaktpersonen håller absolut inte sin tystnadsplikt... Snälla hjälp mig och berätta vad jag skall göra och inte göra.. :?

JAG hade aldrig backat och avbokat operation/föräldramöte!!!
Aldrig!

Kan inte de ta hänsyn till övriga aktiviteter i familjen så vill jag ite jobba med dom!
Aldrig!
Blir jätteupprörd över deras sätt mot er.................. :bounce:

Vad gäller tystnadsplikten så hade jag konfronterat kontaktpersonen och krävt antingen lojalitet eller en ny kontaktperson.
Ska man kunna anförtro sig så måste man vara säker på att det stannar.
Man ska INTE behöva överväga vad man säger för då fyller det inte sin funktion.

Stå på dig och lycka till!!!

Tack. Men får man sätta sig emot dom och ställa krav? Jag är jätterädd att de ska ta min lille pojk ifrån mig. Vi är en familj på 5 så det är många och rätta sig efter som det ska passa för. Och pojkarna som är 15 (fostersonen), 13 och 7 (biologiska) så har man ganska mycket på eftermiddagarna..:)

Båtsman sa:
Tack. Men får man sätta sig emot dom och ställa krav? Jag är jätterädd att de ska ta min lille pojk ifrån mig. Vi är en familj på 5 så det är många och rätta sig efter som det ska passa för. Och pojkarna som är 15 (fostersonen), 13 och 7 (biologiska) så har man ganska mycket på eftermiddagarna..:)

Jag/vi har aldrig jobbat mot en soc som inte respekterat att familjen har ett LIV..........
Vi har jobbat med samma kommun vi bor i, en 20 mil bort och 9 mil bort.
De har alltid frågat om om vi kan då eller då eller bett oss föreslå en dag som fungerar.
Vi har ibland fått vänta en vecka extra för att få ihop det men det har de alltid respekterat!

ok. Vilken Lyx... Jag ska ta tag i detta men kan man ringa chefen och ifrågasätta eller ska man fortsätta och diskutera med socialtjänsten som tydligen inte förstår? Kontaktpersonen skall jag konfrontera för jag känner att hon har gått för långt.. Hon skall även med på mötet hemma hos oss och bara lyssna???,... Vet inte varför...

Du kan ringa vem du vill!
Din socialsekreterare om du har förtroende för den personen, annars ringer du chefen och säger som det är.
Du har rätt att tala med vem du vill!

Kan knappt tro mina ögon att det finns socialtjänster som behandlar sina familjehem på det viset!

Hej!

Förstår att du är arg och besviken, jag förstår inte riktigt vilken roll kontaktpersonen har.
För vem finns personen för, och vilken roll har den. Är det något avtal skrivet med kontaktpersonen och isåfall nån uppdragsbeskrivning..
För mig låter det som att det är en spion som du har i ditt hem???
Man slutar aldrig att förvånas vad soc tycker att vi familjehem ska göra... trolla med knäna kan väl vem som helst.... och vad då familjeliv??? De är så långt ifrån vår verklighet....... Är det konstigt att det är brist på familjehem????
Ge dig inte.... Boka inte bort en operationstid som man kan vänta i evighet på att få en ny....
VI har RÄTT att prioritera VÅRT liv även som familjehem!
Lycka till!!!

Kontaktpersonen är för mig och min man och när vi fick henne så sa dom att hon var bara för oss och allt som vi sa till henne skulle stanna där för att det var skönt att ha någon att bolla saker med som socialtjänsten inte skulle få reda på.. >Men så är det ju absolut inte... Hon berättar ju allt.. jag ringde och pratade med henne nu precis och då sa hon att dom pratade om allt samt att dom faktiskt hade hand om vårt fosterbarn.. ja sa jag men det är ju inte det som detta handlar om.. jag kan berätta själv för socialtjänsten om jag vill det. Inte att du hela tiden springer dit och berättar vad jag har sagt.. Försökte även ringa chefen men hon skulle återkomma till mig imorgon.. Känns lite nervöst nu.-. Tänk om dom bara tycker jag är jobbig och väljer att flytta på vårt fosterbarn.. Kan dom det förresten för att vi ställer krav???

Jag blir riktigt upprörd hur ni behandlas(och låter er behandlas),
Kan man inte de datum soc föreslår, föreslå nya tider själv.(Håller fullständigt med Honey i det hon skriver)

Vad kontaktpersonen anbelangar så SAG UPP DENNE. Ordna en extern person att bolla frågor med.Kyrkan brukar ha sådant.

Att flytta på pojken för att ni ställer normala krav är otänkbart. I så fall får ni fråga om Ert soc arbetar enligt BBIC (barnens bästa i centrum) För pojken mår nog bättre av att ni mår bra och gör de nödvändiga operationer och går på föräldramöten som gäller barnen. DET SKA SOC acceptera.

Stå på Er. Hård men kärleksfull är mitt måtto.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp