Någon som jobbar enl. MTFC ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är det någon som vill dela med sig av erfarenheter av att jobba enligt MTFC-metoden ?
Fördelar, evt. nackdelar, allt är intressant ! :bow

Trygga Rekan sa:
Vad står förkortningen för??

MTFC är ett evidensbaserat strukturerat behandlingsprogram för ungdomar med beteendeproblem. MTFC har utvecklats vid Oregon Social Learning Center i USA och har använts i Sverige sedan början av 2000-talet.
Google gärna MTFC så får du hur många svar som helst.

Har aldrig hört talas om detta.... men blir nyfiken och lite fundersam om vi som familjehem ska jobba med beteende störningar enligt någon viss metod.....
Vi får inte glömma att vi bara är familjehem och inte proffisionella experter... Det är därför vi får svårare och svårare fall till våra hem.
Det finns behandlingshem..... där finns det utbildad personal... men som sagt jag vet inget om denna metod har aldrig hört talas om den....

Hej!

Jag är familjehem sedan 6 månader i MTFC och storm trivs :D
Det ÄR tunga uppdrag, men med en hög arvodes del klarar jag och min familj detta. Det blir kanske mer som ett jobb än traditionellt familjehem.(familjehem är självklart oxå ett jobb) om man säger så här; ca 1 år är placeringen i er familj, man måste inte vara expert, eller handskas med diagnoser ensam, vårt jobb är att SE beteenden och berätta om det vi ser och hör av vår ungdom... Därefter lämnar vi över den informationen till samordnare mfl... Ungdomen har ett helt team runt sig och vi skall bara finnas där och vara trygga och hålla oss inom ramarna i programmet.

Detta är ett heltids jobb med dessa ungdomar där en i familjen (jag) skall vara hemma på heltid och har handledning 1 gång i veckan, jobba med "listor" tillsammans med ungdomen var dag.

Man får inte ha fler än 1mtfc ungdom hemma samtidigt och ej heller andra pågående placeringar under tiden.

Man känner verkligen att man får jobba i ett team och samtidigt få göra skillnad för en ungdom som kommit rejält fel i livet, detta är ungdomar som är riktigt illa ute... Och vad som helst kan hända... Vi får tex ta drogtest några gånger i veckan på våran ungdom och hanskas med detta men det blir snart att man kommer in i detta... När det är slitsamt tänker man- ok, men nu är jag på jobbet...

Hoppas mitt svar gav något, eller undrar någon nåt mer?
fråga på :razz:

Hej.
Ungdomen bor här under behandlingen, men åker hem på helgerna och går i skola och är på behandling någon/några dagar i veckan. Under steg 1 är ungdomen hemma hos oss även helger. steg 1 varar ca 12 veckor vill jag minnas. då ingen telefon kompisar hemma vistelser eller tex internet. bara oss och skola... 3 steg finns... rörigt?

Vi får 24.000 i arvode och 7000 i omk...

Det där hängde inte jag med på................. :oops:

Kan du ta det igen, vart steg för sig..........
Steg 1:
Steg 2:
O s v.......

Tack på förhand
(från en som kanske måste sluta sitt ordinarie halvtidsjobb och letar alternativ)

ska försöka;
steg1; bara i familjehemmet. inga hemma vistelser, ingen mobil, ingen kompis-tid, bara skola och komma in i programmet samt att bryta negativa kontakter...
steg2; får lite mer frihet såsom-mobil,hos bio ev var annan helg, lite kompis umgänge med godkända kompisar, mm...
steg3; hos bio var helg, mer frihet med kompisar, planera för hemgång..

Ungdomen måste ta poäng var dag för att hålla sig kvar på steg 2 och 3, annars trillar de ner på steg 1 den dagen,,, men om tex ungdomen åker dit på drogtest eller missköter sig så hamnar ungdomen på steg1 ca 1-2 veckor med steg 1s hårda regler.... man förstärker bra beteenden. man blir uppringd var dag för att lämna in dagens poäng.

detta är såklart bara i stora drag.... Det är krångligt i starten, men sedan går det av bara farten..... :rollhappy:

OJ vad många som hade svarat nu :claphappy:
Jag har i ärlighetens namn inte varit inne på forumet sedan jag skrev inlägget.... Lite låg då vi inte har fått en enda förfrågan sedan i början på sommaren ! Man börjar tvivla på sig själv, ja ni kanske vet....
Nu tycker jag iallafall att jag har fått väldigt bra info om just MTFC , tusen tack !
INGEN hade nämnt innan att det var EXTRA svåra placeringar detta handlar om, så toppen att jag fick veta det här :wink:

Hejsan
Ett tag sedan du skrev men fyller ändå i med mina erfarenheter.
Vi jobbar väl efter något liknande system. Avskuren från omvärlden med begränsade telefontider den första perioden.Belönings system osv.
Det man bör tänka på är att man ska kunna fungera som famlj.
Det är nog inte det lättaste alla gånger.
Trådlösa telefoner hemma kan man glömma ALLA måste hålla rätt på sina mobiler och se till att ha sina datorer lösenords skyddade.
För att inte belasta mina egna ungdomar med det enorma ansvaret blir det en hel del jobb för oss vuxna.
Nu har jag med åren lärt mig o slappna av och det flyter på.
Så den första tiden blir ju extremt jobbig.
Men jag tycker ändå med facit i handen är oavsett vad det nu är för modell eller vad det kallas så är den här fasen enormt bra inte minst för att komma in i familjen och lära känna oss.
Det går inte och gömma sig bakom en dator eller sitta med telefonen och smsa non stop.
Samtidigt som dom får känna av att dom klarar sig utan sina dåliga vänner.
En del har tom blivit riktigt duktiga brev skrivare under den här perioden :rollhappy:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp