Några Råd?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Har ni några tips och råd till blivande familjehem/kontaktfamilj?

Själv har jag skickat in till ett par organisationer och kommuner. Nu får jag bara vänta.
 
Några råd

ja ett råd är väl att fundera på varför ni vill göra detta och vara säker på att ni är överrens om det.
Det är säkert en fråga ni kommer att få.
Ett annat råd är att vara er själva att inte försöka spela någon annan eller göra sig varken bättre eller sämre än man är.

Vi började som kontaktfamilj och var det i ca 1,5 år innan vi fick vår första placering.

Det är inte enkelt att ta hand om andras barn. Det är många som har synpunkter på hur man ageraar vad man göra, vad man säger och vad man inte säger. Oavsett om det är kontaktfamilj eller familjehem så är det inte bara barnet som man har att förhålla sig till. Med varje barn följer också ett nätverk av människor, hur många är individuellt men det är viktigt att veta hur man förhåller sig till det.
Jag tror att de flesta familjehemsföräldrar kan stämma in i att den absolut största utmaningen är att hantera det placerade barnets nätverk.
Barnen som blir placerade är påverkade av sitt nätverk på gott och ont och det är många gånger som man stångar huvudet i väggen.

Lycka till och hoppas att ni får en bra grundutbildning oavsett om det blir organsation eller kommun ni jobbar med.

A
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp