Nekad fortsatt förskoleplacering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är så arg att jag kokar :twomad:
Har varit på möte i dag,med kommun och förskola,då vår :angel: stimulansplats gör ett uppehåll under sommaren.
När vi pratade med kommunen som beviljar dessa platser var allt grönt,men på något j-l sätt har förskolan lyckats övertala kommuntanten till att avslå vår ansökan.
Hela familjen går på knä för denna placering och förskolan (15 t /v) är den enda avlastning vi har.

Vi ansåg att om H+n får gå på förskolan under sommar,med ett 3 v semester uppehåll så skulle vår familj fortfarande stå på bena.
Men förskolan ansåg att det inte vore för barnets bästa eftersom de slår ihop med fritids och det ordinarie personalen är ledig vissa veckor.(vi är också lediga då)

Istället tyckte kommuntanten att vi skulle ansöka om ett avlastningshem.
Det här barnet har redan för många platser att besöka och BUP avråder med fler platser och förskolan är ju redan känd.De byter inte ens avdelning,bara att fritidsbarnen blandas in och andra personal.
Vår placering har inga som helst svårigheter med andra personer.( inte så bra visserligen)
De tyckte det vore bättre att bara lulla hemma med mej i 7 v.eller avlasningshem om vi inte orkar.
Hon sa t om att om det nu är så jobbigt så kanske vi inte ska syssla med detta.

Jag vet inte vad jag ska göra,känner att jag håller på att bryta ihop.
Hur f-n kan de som inte har en aning om hur vi har det,få bestämma.
Och till råga på allt så funkar AAALLLLTT så himla bra på förskolan helt plötsligt,h+n
har bara en del svårigheter.
Personalen tom blånekade att hon sagt till mej att hon höll med om att fler timmar i höst vore bra för barnet.Där sitter jag och ses som en lögnare.Mitt förtroende för henne är nu lika med noll.

Och vår soc är på utbildning och inte åter förrän på måndag :twomad: .
Jag vet att de håller med mej,men kan det hjälpa???

Jag förstår verkligen att du är arg, med all rätt.

Har du någonstans du kan överklaga till. Du måste kunna gå högre upp i hierarkin, kommuntantens chef tex..

Har tyvärr inget annat konkret att komma med.
Lycka till och hoppas att det löser sig.

Har det gjorts någon utredning av barnet?

Har själv fått dispans att ha vårt barn på dagis mer än 15h/v eftersom barnet har behov av språkstimulans men även kring mat och kontakt med andra barn. Själv är jag hemma om dagarna.

Helt underbart att få denna tid för mig själv, hade inte orkat annars.

Har pratat med dagis som upplever barnet på precis samma sätt som oss. Kontaktade kurator som har hand om förskola/skola och begärde att få dispans. Till en början var hon skeptisk men när jag radade upp allt med detta barn så såg hon inga hinder. Hon pratade med rektor och förskola innan. Jag hade innan pratat med rektor för att fråga vart jag skulle vända mig när det gällde dispans och det var hon som sa kuratorn.

Nu har vi haft en väldig tur som har en underbar och fullt förstående förskolepersonal som hänger på när vi drar dit psykologer, logopeder mfl för att kunna göra det så bra som möjligt för barnet.

Om barnet har behov av särskilt stöd så finns det andra paragrafer i skollagen att följa. Kolla med skolverket (bytte de namn??) och sen kolla med länsstyrelsen vad de har för nån lagparagraf att komma med.
Då får du underlag att lägga fram så får de förklara sig varför de kan leva upp till lagen!

Lycka till!

Be eran placerandekommun om hjälp!!
När vi gick på knäna så ställde kommunen upp med att anställa en person (som kontaktperson) 15 timmar i veckan, dom kunde gå till simhallen, picknick, mm
Vi använde det 3-4 ggr/veckan 3-5 timmar åt gången och fick lägga upp det som det passade oss. Det var vår räddning eftersom våran :angel: inte fick gå i skolan.

Jag säger som Trixen, ta hjälp av er placerande kommun/organisation.

Vi har fritids till vår :angel: fast jag är hemma på em. Detta för att avlasta både oss och övriga barnen samt för :angel: egen skull med social träning.

Alla är nöjda och belåtna!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp