Ni som jobbar för organisationer.....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur fungerar det? arbetsfördelning,omkostnader,arvoden mm hur fungerar det?
Har pratat med olika organisationer men dom svävar i sina svar innan vi sätter igång vill vi veta vad vi kan ställa för krav o vad som är rimligt.
 
ska bli spännande att se vad det blir för svar här :razz: är det så bra som det låter i organisationernas presentationer? de lovar guld och högsta arvode, utbildning och att man alltid kan nå en ansvarig socsekreterare. funkar det i verkligheten? iså fall är det ett stort steg framåt för familjehemsvården i Sverige :claphappy:
 
Ja just lite det jag var ute efter att få veta....
Vill så gärna göra en insats men känner att jag vill vara hemma med dessa barn/ungdomar och då måste jag ju veta att det fungerar med inkomst,utbildning,handledning mm för självklart är vi införstådda med att dessa är svårare uppdrag men känner att så är det nog överlag ändå....
 
ska bli spännande att se vad det blir för svar här är det så bra som det låter i organisationernas presentationer? de lovar guld och högsta arvode, utbildning och att man alltid kan nå en ansvarig socsekreterare. funkar det i verkligheten?

Det är mycket stor skillnad på olika organisationers arbete så du kommer antagligen inte få ett enhetligt svar. Marknaden med privata aktörer har fullkomligen exploderat de senaste 10 åren och det känns som att det poppar upp nya varje månad. Det är ju bara att se på annonserna här intill... Deras framfart och vilken kvalitet de erbjuder är kanske en annan debatt...
Hur som helst så anser jag att er "nöjdhet" med att arbeta mot en organisation beror till 90 % av hur samarbetet med er konsulent funkar. Denne kommer vara er kontakt och stöd genom placeringen och vara ute hos er kanske varannan vecka. Om inte kemin finns där och ni inte passar ihop så kommer er upplevelse inte bli särskilt positiv. Jag har mött familjehem som har velat bryta sig loss från sin organisation och hellre jobba direkt mot kommunen istället. Samtidigt finns det många konsulenter som gör ett superjobb och verkligen kan samarbeta både med famhem som med soc. Bara för att du jobbar åt en organisation så kommer det inte bli lättare att nå barnets socialsekreterare. Sen tror jag heller inte att barnet som placeras skulle vara "svårare" bara för att det placeras via en organisation, det handlar mer om ifall kommunen har nåt eget ledigt just då eller inte. Arvode och omkostnad skiftar mellan olika organisationer, det dealas inför varje placering.
 
Vi har arbetat för organisationer mest men även kommuner. Svårihetsgraden på barnen tycker jag inte att vi märker någon skillnad. De svåra barnen från en kommun får du kanske 12 000/månad i bästa fall medan en organisation erbjuder 800/dygn utan knussel. omkostnaderna ligger alltid på maximalt från organisationer dvs 2500 kr/ dygn. Det får man aldrig från en kommun.

Om man själv inte är en bra förhandlare så finns det enorma fördelar att välja att ta uppdrag via organisation, för organisationen har redan förhandlat med kommunen och är oftast känd sen tidigare hos kommunen. Kommunen vet att de köper en tjänst och slipper massa samtal från familjhemmet. Fördelen är även att man har en person tillgänglig dygnet runt dvs familjhemskonsulenten som organisationen har.tanken är att denne ska göra allt byråkratiskt och att vi Familjhem ska lägga all energi på att ta hand om barnet. ( här får man själv vara tydlig och bolla över till konsulenten)

Sen har jag sett att det skiljer mellan olika organisationer i just arvodet men det går att förhandla med organisationerna också. Allt måste bygga på sakliga argument Varför just ni ska ha lite högre arvode.Eller att barnet som ska placeras har mycket mer omkostnader som initialt missats.eller att ni erbjuder egen avlastning tex.
 
Trygga Rekan sa:
Vi har arbetat för organisationer mest men även kommuner. Svårihetsgraden på barnen tycker jag inte att vi märker någon skillnad. De svåra barnen från en kommun får du kanske 12 000/månad i bästa fall medan en organisation erbjuder 800/dygn utan knussel. omkostnaderna ligger alltid på maximalt från organisationer dvs 2500 kr/ dygn. Det får man aldrig från en kommun.

Om man själv inte är en bra förhandlare så finns det enorma fördelar att välja att ta uppdrag via organisation, för organisationen har redan förhandlat med kommunen och är oftast känd sen tidigare hos kommunen. Kommunen vet att de köper en tjänst och slipper massa samtal från familjhemmet. Fördelen är även att man har en person tillgänglig dygnet runt dvs familjhemskonsulenten som organisationen har.tanken är att denne ska göra allt byråkratiskt och att vi Familjhem ska lägga all energi på att ta hand om barnet. ( här får man själv vara tydlig och bolla över till konsulenten)

Sen har jag sett att det skiljer mellan olika organisationer i just arvodet men det går att förhandla med organisationerna också. Allt måste bygga på sakliga argument Varför just ni ska ha lite högre arvode.Eller att barnet som ska placeras har mycket mer omkostnader som initialt missats.eller att ni erbjuder egen avlastning tex.

Här måste väl blivit en nolla för mycket?
Inte får ni väl 2500 kr/DYGN i omkostnad??????
2500 x 30 (snitt) skulle ju bli 75 000 kr/MÅNAD i omkostnad...................
 
Tack för bra svar frågan är väl då vilka av alla man ska välja....det är en djungel.Ringde till en organisation innan jag slängde ut frågan här o det gjorde mig avskräckt o fundersam.
Om man nu ska vara hemma heltid förväntar jag mig minst en barnskötar lön så 800 arvode låter rimligt.
Men denna organisation erbjöd 540 inte ett öre mer vill man ha hög lön får man se till o ha två placeringar kund betalar inte mer punkt....dom surrade något om 1600 total dyngsavgift.
Och en annan organisation svarade 800 rakt av...Ja djungel må jag säga.
Ja ja har lagt ut trådar lite här o var både kommuner o organisationer så vi får se vad det ger....
Pma mig gärna om ni vill jag tänker inte heller hänga ut någon av organisationerna jag ringt till...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp