Nu är det snart dags !

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan alla glada!

Nu är det snart dags för oss att förhoppningsvis få våran första placering! Övre tonåren, vilket var vad vi önskade även om vi är ganska unga själva. :) RIKTIGT spännande, givande och roligt! Med allt vad det innebär!
Men eftersom vi är helt gröna på området skulle vi hemskt gärna ta emot all hjälp ni har här angående vad man ska tänka på, och då tänker jag mestadels på avtalet.

Och även på den ekonomiska biten!
Känns väldigt tabubelagt att prata ekonomi kontra barn och även vi får en olustig känsla av det. Men vad vi har förstått när man läser era inlägg här på forumet så verkar det vara en gräns man själv sätter inom skl's ramar då vill säga.
Gärna lite tips på hur man samtalar om det här, på ett bra sätt! :) eller om man bara ska ställa krav?

Mvh Brittsson
 
Hej och välkommen!

Det är ju allltid svårt att prata ekonomi men hur man lägger upp det beror ju lite på hur och vilken relation man har till sin handläggare.
Många får ju information att "det här betalar vi". I andra fall förs en dialog från början.

Du kommer få många svar från rutinerade familjer här inne och alla har nog lite olika tankar om hur man lägger upp snacket med soc.

Lycka till!
 
Jag har inga som helst problem att prata ekonomi. Har man det så är det säkert svårare att få igenom sina krav. Så försök spela innan ni känner er bekväma på riktigt :wink:

Ni behöver inte hålla er inom "skl`s rammar" , vi ser deras högsta rek som det absolut lägsta man bör jobba för.

Så mitt råd är att ta betalt och kräv extern handledning. För det är ingen lätt uppgift ni har framför er men med rätt stöd så kan det vara det bästa ni kommer att vara med om :banan:


Lycka till!
 
Hej och Tack för era svar ! :))

Nu har dom ringt igen och vi ska in på tisdag och få mer info ang en placering!! :))

Tydlingen har h*n en rejäl ryggsäck från både sitt hemland och här i sverige och soc sa själva att det inte är en lätt placering, men att h*n skulle passa ypperligt hos oss! Både intressen och ålder passade bra. Och verkar bli uppäxt placering. Har varit i kontakt med ett familjehem jag känner väl och pratat om det lite löst och dom säger att här måste ni ta ut minst högst skl då detta kommer ta mycket tid av er och kräva en himlans massa arbete.
Vi är hyperspända och glada att det äntligen är igång !! :)

Tar gladerligen emot fler tips och råd av er!

Mvh Sollan !
 
tänk så här: Soc vill köpa en tjänst av ER. Då är det helt absurt att soc ska tala om vad De ska betala.

Gå in på systemet och välj en fin flaska vin och prova soc taktik Ha ha -här har ni 50 kr det är vad jag vill betala.

Förbered och ta med ett dokument med kostnader OCH de tjänster ni kommer att erbjuda den placerade. Sätt ut ett pris. INNAN soc kommer med sitt erbjudande så lägger NI fram Ert på bordet. Det här är vad vi erjuder samt kostar.
Det funkar men de brukar ringa efter någon dag. För det är alltid någon chef som har sista ordet. De ni träffar har ingen beslutsrätt ang ekonomi.

Stor lycka till.
 
Tack för alla era svar !
Vi har börjat förstå att folk är kraftigt underbetalda! Även dom vi känner som har hållt på i mellan 10-25 år.
Men som jag skrev i ekonomitråden vi är inte ute efter att tjäna grova pengar på familjehem utan hjälpa barn/ungdomar som har det svårt, men samtidigt vill man ju inte gå back i vardagen.

Trygga Rekan sa:
tänk så här: Soc vill köpa en tjänst av ER. Då är det helt absurt att soc ska tala om vad De ska betala.

Gå in på systemet och välj en fin flaska vin och prova soc taktik Ha ha -här har ni 50 kr det är vad jag vill betala.

Förbered och ta med ett dokument med kostnader OCH de tjänster ni kommer att erbjuda den placerade. Sätt ut ett pris. INNAN soc kommer med sitt erbjudande så lägger NI fram Ert på bordet. Det här är vad vi erjuder samt kostar.
Det funkar men de brukar ringa efter någon dag. För det är alltid någon chef som har sista ordet. De ni träffar har ingen beslutsrätt ang ekonomi.

Stor lycka till.


Har blivit lite dubbelskrivet här och i ekonomi tråden som jag skrev!
Tänk dig och ringa till takläggaren och säga att man behöver ett nytt tak lagt med nya pannor, ja rubbet! Och i nästa skede säga att man är villig att betala 10 000 för det. Tror det skulle klicka rätt snabbt i andra änden.


Men när du skriver var vi erbjuder och vad vi kostar, menar du att vi ska skriva vad vi kan erbjuda för barnet i fråga och hur vi har tänkt gå till väga med det ?

Tack igen för era svar !
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp