Nu rullar tåget... frågor om vårdnadsöverflyttning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad ska vi tänka på? Socialsekreterarna ska nu lägga fram vårdnadsöverflyttningsärendet för socialnämnden, föräldrarna är informerade (och mycket missnöjda) och vi väntar.. som vanligt.

Frågan är nu, vad ska vi tänka på? Självklart måste vi ha ett kontrakt med kommunen som är klart innan ärendet kommer upp i tingsrätten. Men vad bör finnas reglerat i detta kontrakt? Skulle uppskatta lite förslag från er som kan lite mer om detta.

Kan man tex skriva in att kommunen står för kostnaderna vid en ev vårdnadstvist, tex om den är initierad av bio-föräldrarna?

Helt plötsligt går det väldigt snabbt här och jag vill inte riskera att missa något viktigt.

Samtidigt har vi ju två mycket arga och ledsna bio-föräldrar att hantera. Jag förstår deras smärta men vet också att detta är nödvändigt för barnets fortsatta utveckling (många instanser inkopplade här som alla säger samma sak).

Ytterligare en fråga, är det någon här som fått vårdnaden överflyttad där föräldrarna varit emot? Hur har argumentationen gått då? Hur resonerade tingsrätten?
 
Vårdnadsöverflyttning

Hej!

Kommunförbundet har ett bra standardkontrakt som kan användas vid vårdnadsöverflyttning. Glöm inte att en tonåring kan gå i gymnasiet tills h*n blir 21 år och att h*n då behöver försörjning.

Vet inte hur gammalt ert barn är men jag skulle tänka på att barnomsorgskostnader och försäkring ska gå utöver arvode och omkostnad som INTE ska sänkas.

FaCO har en alldeles utmärkt handbok där det står mer. Är du medlem och har köpt inloggningsuppgifterna till den?

Vet själv hur underbart det var att få vårdnaden om vår prinsessa. Lycka till!

Mama :D
 
Tack för svar! Jag är inte medlem i FaCO men det är kanske värt att bli det. Kommunen är inte så erfaren så det gäller att allt blir rätt.

Ett steg är avklarat nu, socialsekreterarna har fått ett formellt uppdrag att göra utredning för vårdnadsöverflyttning nu. Nästa steg blir väl att det ska upp i sociala nämnden, tror jag.

Hur lång väntetid brukar det vara innan sånt här sedan tas upp i tingsrätten? Det känns som vi inte har någon koll på tidsperspektivet här.
 
Jag har en undran!
Har ni diskuterat med soc om vad som kommer att hända när/om bio går till rättten för att få tillbaka vårnaden, kommer soc att finnas där för er? eller får ni hela smällen själva? rent juridiskt samt ekonomiskt.

Vi har haft samtal ang vårnadsöverflyttning på våran men vi har tackat nej pågrund av att det är alltid bra att ha soc i ryggen när det gäller ex skolan, skolan blir mer lyhörda när soc är inkopplat som vårnadshavare har man inte det stödet, man blir behandlad som vilken förälder som helst.
Vi har också jobbiga bio så det är skönt att inte behöva ta det ansvaret att hela tiden när det gäller ex umgänge samt alla de arga samtal som man får man kan alltid hänvisa dem till soc.
Vi känner oss mer säkra att barnet kommer att växa upp hos oss om vi har soc med på färden.
/Karin
 
Hej,

Enligt våra socialsekreterare så ska det stå i kontraktet att de står för eventuella rättegångskostnader vid en eventuell vårdnadstvist. Jag frågade om det även gällde ifall VI skulle behöva driva en tvist angående umgänget och det skulle de ta reda på. Jag återkommer i ämnet..
 
Vi har varit på en helkvälls utbildning inför vår ev vårdnadsöverflytt och det var givande men deprimerande då just denna fråga kom upp,kommunerna har inte rätt och stöd i att skriva in en sådan överenskommelse,man får stå för alla kostnader själv vid ev rättegång.

Familjerätten berättade samma sak mycket tydligt .Lycka till med tunga beslut.Kram Anna
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp