Nu väntar vi

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
...på en ny placering. Efter en turbulent placering har vi nu samlat kraft. Finns i sposit´s databas, hemkommunen och tillgängliga även för en placerings-enhet. Dock är det en märklig väntan... vet inte hur många man ska "sätta upp sig hos" ...
Ett rum står och väntar :)
Hur länge har ni andra väntat?
Helst vill vi ta emot någon som går i högst mellanstadiet men alla verkar vara tonåringar som ska placeras i Sthlm-trakten.
Så.. finns det något bra seriöst ställe dit småländska familje-hem ansluter sig till ?
 
Har du kollat med FaCOsyd? De har en familjehemsbank och kommuner ringer till dem ibland. Värt att kolla kanske?

www.facosyd.org

Vi väntade på första placeringen i ett år, andra 3 månader.

Vi ville ha barn i mindre åldrar och har haft "tur".

Ja tonåringar är tyvärr överrepresenterade och kan många gånger vara svårplacerade.

Har du kollat med kommunerna runt omkring och anmält intresse där med?

Vi ringde och mejlade säkert åtta kommuner, 2 var på hembesök.

Det tar tid och man får "offra" mycket tid och energi på att bara verka intressant och ta emot soc i sitt hem innan man ens är aktuell för en placering.
Vi har dock haft tur med de två vi nu har att det har funnits barn i tankarna när de varit här vid första besöket.

Men som sagt vi har haft många soc här innan från andra kommuner.

Önskar er lycka till!

Hälsningar
Sara
 
ska fundera vidare

på hur vi gör.. jo, tack för all hjälp, hade ett annat "nick" innan o ramlade ur o bytte. vi hade en förälder/barnplacering du hjälpte till att informera om..
Den gick inget vidare så nu är vi mer hårdhudade till nästa ...
 
Ja skinn på näsa är bra att ha. Tyvärr så får man ofta det genom sina misstag som tar väldigt mycket på en själv oxh familjen.

Man måste få vara "kräsen". Synd att man måste vara det men som det ser ut idag med inkompetens inom soc och olika system så har man nästan inget val.

Så stå på er och lycka till!

/Sara
 
Hoppas att det kan ge något.

Vänta är ju vi familjehem bra på :wink:

/Sara
 
Hoppla.............

Det var visst HÄR jag skulle skriva...........
Skyller på att det är ett nytt forum för mig :oops: :D

Vi har varit väntande och tillgängliga i två år nu.
Tyvärr, eller rättare sagt som tur är, har inte vår kommun behövt oss.
Vi har nu vidgat vyerna och ställt oss till förfogande hos fler.
Vi bor mitt i Småland med goda kommunikationer på alla håll så det borde inte vara så svårt............tycker VI :wink:

Hoppas jag lyckas hålla koll här!

// Annica
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp