Ny på detta.... lite frågor

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej.Vi är ett par (sambos) sen 11 år och ska bli familjehem till min brors son på 11 år.
Och detta kommer att ske i början på nästa år, vi bor i stockholm och soc är placerad på Ekerö kommun.
Vi bor i ett radhus och har ett rum som killen ska bo i och soc har sagt åt oss att göra en lista av vad som behövs, och det har vi gjort som vi ska skicka in.
Vi har sökt och fått listor av sociala men vi har svårt att räkna ut vad man får i ersättning, per månad, och det hoppas jag att någon av er vet.
Det känns ju girigt att få veta vad ersättningen blir men allt handlar ju om hur mycket vi kan spendera på vår nya familjemedlem som behöver lite extra uppmärksamhet, tex åka upp till vårat lantställe som han bara älskar att vara på, men som kostar 500 kr i bensinpengar, och det umgänge som han skulle ha där är bättre än det han har här i stockholm.
Känner att detta brev blir lite långt men som novis på detta är det mycket man vill ha svar på....... ni får ursäkta......
Eftersom detta är ett familjehem med anhörig så får man ju mindre än om man inte är anhörig men jag skulle gärna vilja veta vad det handlar om för pengar per månad om nu någon som vet, så skulle jag bli tacksam att få veta.
Och är det någon som har nåt tips om nånting så skulle vi bli glada om någon har nåt.
Som sagt så kommer han att bo med oss efter nyår så har ni några tips om vad som helst så blir vi jätteglada....... allt av intresse.

Hoppas på svar..... från oss...... i behov av svar :?

Hej
Kul att ni ska bli familjehem.

Omkostnader är skattefria , arvodet skattar vi för. Dessa är ju individuella.

Lägsta omk ligger på 3700 tror jag arvodet en tusenlapp högre.

Allt är en förhandligssak.

Ni säger att han kommer att må bra av att vara på lantstället, ta med det i er förhandling, då kan det läggas på omkostnaden.

Listan över vad som kommer att behövas, kan bli lång. Var inte rädda att säga vad ni anser att pojken behöver. Det är INTE fult att prata pengar. Men vi är ju svenskar och har ju fått lära oss detta från barnsben. :D

Stort lycka till!!

Hejsan!
Har jobbat en hel del med Ekerö och dom är inte särskilt snåla utan man kan föra en rak komunikation med dom :claphappy:
Gör en lista på "startsaker" som ni behöver köpa, t.e.x säng, skrivbord, matta, lampa, garderob (Ha gärna IKEA katalogen tillhands) Glöm inte bort cyckel eventuell vintersportsutrustning om ni åker skidor eller snowboard. Kommer han behöva en dator innom en snar framtid?
När ni för omkostnad på tal så ska ju killen ha samma standard som resterande familjen, om ni åker på t.e.x en solsemester varje år och en skidvecka varje år så ska ni antingen ha högre omkostnad elle be att soss betalar semesterresor vartefter.
Benisinkostnader till landställe tvivlar jag på, ni åker ju dit själva och har förmodligen en plats över i bilen.
Däremot om ni anser att han bör ha något fritidsintresse som hockey, ridning så kan ni be att dom betalar det separat mot kvitton.

Lycka till o välkomna i gänget :banan:

starre sa:
Hej.Vi är ett par (sambos) sen 11 år och ska bli familjehem till min brors son på 11 år.
Och detta kommer att ske i början på nästa år, vi bor i stockholm och soc är placerad på Ekerö kommun.
Vi bor i ett radhus och har ett rum som killen ska bo i och soc har sagt åt oss att göra en lista av vad som behövs, och det har vi gjort som vi ska skicka in.
Vi har sökt och fått listor av sociala men vi har svårt att räkna ut vad man får i ersättning, per månad, och det hoppas jag att någon av er vet.
Det känns ju girigt att få veta vad ersättningen blir men allt handlar ju om hur mycket vi kan spendera på vår nya familjemedlem som behöver lite extra uppmärksamhet, tex åka upp till vårat lantställe som han bara älskar att vara på, men som kostar 500 kr i bensinpengar, och det umgänge som han skulle ha där är bättre än det han har här i stockholm.
Känner att detta brev blir lite långt men som novis på detta är det mycket man vill ha svar på....... ni får ursäkta......
Eftersom detta är ett familjehem med anhörig så får man ju mindre än om man inte är anhörig men jag skulle gärna vilja veta vad det handlar om för pengar per månad om nu någon som vet, så skulle jag bli tacksam att få veta.
Och är det någon som har nåt tips om nånting så skulle vi bli glada om någon har nåt.
Som sagt så kommer han att bo med oss efter nyår så har ni några tips om vad som helst så blir vi jätteglada....... allt av intresse.

Hoppas på svar..... från oss...... i behov av svar :?

Tack så mycket för svar, det är verkligen bra att veta lite innan.
Kan nog tänkas att det kommer fler frågor från oss.

mvh staffan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp