Om umg. blir inställt av bio...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur funkar det hos er när bio ställer in umgänget?
Har de den gången tillgodo oavsett vad anledningen är??
Vi får trixa och ändra jobb tider och det känns tröttsamt ibland...

Soc har sagt att det ska bli ordning & reda men det har vi inte sett nått av så vad de menar med det vet vi inte..
 
Vi gjorde så länge att vi ändrade, gav dem nya dagar och tider osv vi gick tillslut nästan på knäna.

Vi sa ifrån att vi måste få vara sjuka tex och inte behöva stressa att bli friska för att umgänge ska ske (då hade vi ändå umgänge en gång i veckan, inte många dagar att spela med alltså).

Så då sa vi att vi bestämmer en dag och en tid. Ställer bio in så är det nästa tillfälle som gäller. Eftersom det blev så att de krånglade en massa. Tillslut så gick detta in hos bio och de skärpte till sig. Men många vändor med soc blev det tills soc gick på vår linje och talade om för bio att det fick bli på detta sätt.

Tänk att det ska vara så svårt att få vara en helt vanlig familj ibland! :x
 
:P tack för snabbt svar... Soc sa att det ska styras upp... igen..och att de ska följa de datum som det är sagt..varannan vecka men jag har tappat räkningen på alla ggr de ringt återbud, sent kvällen innan!! Visst kan jag förstå om de är jättesjuka men de kan ju inte räkna med att vi alltid ska hitta andra dagar.
Har sagt detta till soc igen men får inte nått svar..
Vi kan/ska inte berätta/prata om deras besök innan längre pga alla inställda träffar, visst h*n är liten men h*n känner av när de inte kommer om vi pratat om det innan och eftersom h*n är liten så är det svårt att förklara..

Vi får hoppas på att de återigen pratar med bio och förklarar att de inte kan ha umg. innestående.

Tack igen för svaret
 
Inställt umgänge

Har exakt samma problem och är innerligt trött på det. Biomamman ställer in, krånglar, missar tåg och strular i största allmänhet vid umgänget. Vi tar semester, komptimmar, ledigt för barnet från skolan, avbokar tandläkare och annat för att sedan mötas av - ingen biomamma!

Har nu äntligen fått en TOPPPEN-TJEJ på soc. som är stenhård mot mamman och nu verkar det äntligen bli lite styrfart på det hela.

Hoppas på bättring för er del!
 
En av våra placeringa har umgänge var 3:dje onsdag. I år har mamman avbokat massor av förbokade träffar. (Vi har ses 3 gånger i år) Vi skulle aldrig kunna ändra dagar för det skulle ju inte bli något annat än bokningar som inte blev av. Det sliter även på barnen. Har man sedan fler placeringar och barnen har fritidsaktiviteter så räcker inte dagarna till på en vecka.
Så avbokar föräldrna så blir det ingen dag imellan utan vi tar planerat besök 3 veckor senare. Men blir barnet sjuk så försöker vi boka om. Barnen skall aldrig känna att träffen inte blir av pga dom..... Detta har vi haft medhåll från soc.
 
Stort tack för alla svar :P Ska ta kontakt med soc igen och säga ifrån ordentligt denna gång :evil:
Och kanske blir det så att de kommer när de ska om de inte har det tillgodo...
 
Vårt umgänge är var sjätte vecka ca tre timmar , kommer inte bio går det ytterligare sex veckor , soc skriver fram nya "sommarregler " utifrån vår semester . Vår plac. har inget större behov av bio trots att det är ett förskolebarn vi har
Börjar förstå att vi är rätt lyckligt lottade vad gäller soc , som förövrigt både lämnar och hämtar barnet på förskolan vid umgänge
Hoppas allt löser sig
 
här händer det ständigt att biomamman ställer in eller inte dyker upp och då får de vänta till nästa planderade umgäng. Men här handlar det om ett litet barn som inte har någon direkt relation till biomamman. Det är ju skillnad om umgänget är för barnets skull.
Jag har en liten bok baserad på två (underbara) socialsekreterares brev till varandra. De beskriver så bra hur det kan kännas/upplevas för bio och varför de ofta uteblir från umgänge.
 
Mammis sa:
Hur funkar det hos er när bio ställer in umgänget?
Har de den gången tillgodo oavsett vad anledningen är??
Vi får trixa och ändra jobb tider och det känns tröttsamt ibland...

Soc har sagt att det ska bli ordning & reda men det har vi inte sett nått av så vad de menar med det vet vi inte..
Hejsan ,. vi hade en mamma som ställde in hela helgen med fem timmars varsel.
Detta innebar att vi redan hade handlat för hela helgen mm.
Vi behövde inte ta igen den helgen enl soc eftersom det inte berodde på sjukdom etc,./Nasse
 
Hej

Nu var det ett tag sedan förra inlägget skrevs. en jag undrar med anledning av din text, där du skriver att ni hade handlat för helgen. var det meningen att ungänget skulle ske hemma hos Er?
Är det vanligt att man låter det ske i sitt hem.

Min familj är i väntans tider....så vi vet så lite. Hur ersätter soc att umgänget sker i ens hem. Mat försäkringat erc
 
Trygga Rekan sa:
Hej

Nu var det ett tag sedan förra inlägget skrevs. en jag undrar med anledning av din text, där du skriver att ni hade handlat för helgen. var det meningen att ungänget skulle ske hemma hos Er?
Är det vanligt att man låter det ske i sitt hem.

Min familj är i väntans tider....så vi vet så lite. Hur ersätter soc att umgänget sker i ens hem. Mat försäkringat erc

jag tycker det ingår i jobbet att räkna med att umgänget kan komma att ske i hemmet och jag känner inte att jag behöver kompenseras för det. Jag tror att alla fam hem vi känner i rl har umgänge i hemmet (inte med alla biosar för alla plac)
 
Umgänge i hemmet sa vi NEJ till direkt av flera anledningar.
Umgänget skall vara övervakat och vi är inte beredda att vara "väktare". Vi har fler barn att ta hand om..................
Vi vill inte "få vårt hem granskat ideligen" av bioföräldrar som letar saker att klaga på.
En granskning som sedan barnen måste försvara vid umgänget............
Det är den ENDA avlastningstiden vi har! 7 h i månaden är GULD värd vid en så pass komplicerad placering som detta, med facit i hand, har visat sig vara.

Nej, var som helst men INTE hemma!
 
Re:

[quote="jen"
Jag har en liten bok baserad på två (underbara) socialsekreterares brev till varandra. De beskriver så bra hur det kan kännas/upplevas för bio och varför de ofta uteblir från umgänge.[/quote]
Vad är det för bok?!
 
umgänge i vårt hem ....helst inte :roll: om det ska vara här ska biosarna vara rena och uppföra sig väl mot sina barn och vår fam,,det är faktist fler än jag som bor här....man ska inte må dåligt inför ett umgänge dom är till för barnen inte för att föräldrarna ska få kräkas av sig på :angel:
 
Vårt barn skulle INTE alls må bra av umgänge hemma hos oss- de tre psykologer samt två familjehemssekreterare vi haft och har säger ABSOLUT NEJ till umgänge i barnets frizon- samt i vår frizon. Givetvis beror det på att vi har bio-föräldra som det definitivt inte skulle funka att ha hemma- Säkert olika för olika barn och för oss osm familjer och på hur man ser på umgänget osv....och på placeringen. Jag hade definitivt inte velat ha stressen att få hem dem i vårt hem- många kritiska ögon för ofta..... :x .
 
Vi har för första gången umgängen i vår bostad TROTS att vi alltid sagt att vi inte skulle ha det.
Men, med nuvarande placering är det det som funkar bäst.
Och en förälder, 2-3 timmar, varannan vecka är helt OK.
Som det skrevs ovan beror det ju mycket på hur föräldern ÄR också.
Än så länge har vi det funkat bra, men framtiden får utvisa hur det kommer att bli senare.
 
För att det ska bli umgänge av över huvudtaget för ena bio, har vi det hemma hos oss men vi tar även med bio ut på vardagliga saker som att följa med när :angel: ska klippa sig eller köpa något gå på marknad mm. Funkar jättebra. Tror som ngn skrev att det beror på hur bio är.


/Lilla ja
 
Vi har umgänge hemma hos oss, det har vi valt.
barnet är tryggast hemma hos oss, i otrygga miljöer blir barnet väldigt gränslöst.
mamman kommer hem till oss, men alltid med en "övervakare". känns tryggt.

och om hon nu ska granska vårat hem och klaga får hon göra det, det är soc. som valt ut OSS att ta hand om barnet, inte vi.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp